upptransform av sp m Kondingar och dioder. Hur ????

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
albinmicke

upptransform av sp m Kondingar och dioder. Hur ????

Inlägg av albinmicke »

Tjenixen

Har suttit och försökt begripa hur man kan transformera upp en spänning med en brygga av dioder samt kondingar. Tex för en Blixtlampa

Kan bara inte begripa hur

en trafo kan jag förstå. Men inte detta sätt. Ngn som kan ge en hyfsad enkel förklaring

Tycks lite trolleri för mig, men på ngt sätt skall väl fysikens lagar in här också.

/Michael
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Ta en titt här tex
http://www.kennethshem.se/Ritningsaml/!spnn7_8.htm

googla lite på spänningsdubblare
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

det fungerar så att med hjälp av dioderna så laddar man upp kondingarna paralellt, sen laddar man ur dom i serie, så det blir inspänningen * antal steg, och ett steg består av två kondingar och två dioder.

hehe byggde en sån en gång med 20 steg, 250 volt in, 5000 volt ut när den var fulladdad, hahaha vad det small =D, kunde driva en crt med den :)
albinmicke

Inlägg av albinmicke »

Hmm.

Tack för hjälpen. Har suttit ett tag till och funderat. samt lagt till tipsen ovan. Bilden börjar framträda. Dock är den ej helt solklar än.

Hänger med på att man laddar upp kondingarna parallellt. OK so far. Har fattat så långt att vi har vår referens (Nollan) och att fasen växlar mellan ex +- 10V. Och att vi på ngt sätt utnyttjar den skillnaden på nu 20V i steg 2. Men sedan, hur funkar skyfflingen av potensialen uppåt i stegen urladdning i serie, hmm

Säkert enkelt för den invigde, Vilket jag trodde jag var igår. Men det börjar närma sig

/Michael
Skriv svar