Sladd till ljud

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Sladd till ljud

Inlägg av danei »

Jag ska lägga några sladdar för lågnivå signaler i fasta kabelrör. Till största delen kommer det att handla om mikrofonsignaler. Jag har hittat kabel på en skrot som jag funderar på om den duger till jobbet.
Det är en skärmad fyrledare. 0,14mm² ledarna består av 16 koppar trådar.
Den spec på kabeln som jag har hittat finns här: www.lapplimited.co.uk

Vad tror ni om den?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vet inte så mycket om sladdparametrar, men dom verkar ju rätt bra. Det viktigaste är ju att skärmen jordas. Sen att den kommer ligga still är ju bara bra för då slits den ju inte så mycket
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danei: Jodå, den ska fungera.
Vissa kablar som legat ute kan vara ganska risiga, men ser den ok ut och inte är "uppäten" av oxideringar så borde det inte vara några problem. Då är den rent av ett riktigt fynd!
Sådana kablar brukar annars kosta en del pengar.

Men kablar med många tjocka trådar ger annars bättre ljud. (Ett exempel: Abba's ljudtekniker använde vanliga startkablar till högtalarna när han spelade in projektet BigMoney.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo det blev den kabeln. JAg har pratat med en som jag litar på när det gäller ljud. Han rekomndera att parallellkoppla två ledare. Så att det blir en linje per sladd. Den ser inte ut att ha legat ute länge. någon vecka kanske.

450m kabel. fyra ganska stora displayer ett ställdon och en bunt seriekablar till ericssontelefoner. 100 kr. Det var hälften av en 200kr hög. Kul när man kan göra fynd.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Parallellkoppla ledare är en bra idé, så den personen kan du som sagt lita på. :)

450m sådan kabel?! Det kallar jag FYND! Mina studios är svarta hål för kablar, så en sådan rulle vore trevligt att hitta.....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns fler rullar att hitta. Gängse priset är tysligen 10kr/kg det blir ca 30öre metern. Men det är nog max pris.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om jag inte räknar helt galet så väger en rulle ca 13.5kg? (33meter/kg)

Jag vet att det är fel tråd, men om du har en rulle över så är jag intresserad av att köpa en. :) Kan kanske ta det PM-vägen...
Skriv svar