Ok, låt oss titta på ett praktiskt exempel. Jag skall ha någon typ av tankgivare i mina tankar på min båt. Jag väljer att titta på en stor biltillverkares lösning. Eftersom jag har 6 tankar som skall mätas väljer jag ut en bra lösning från tex Scania och köper en tankgivare från dem för att analysera den och bygga mina egna givare.
Jag analyserar produkten och förstår att man mäter kapacitansen i den variabla kondensator som bildas mellan ett rör nedsänkt i tanken mot närliggande plåtvägg i tanken. Den konstruktionen har inga patent som förhindrar att jag gör likadant.
Eftersom jag inte är så bra på elektronik, men bra på programmering så blir nu problemet att skriva ett program för att mäta kapacitans. Scanias programvara är skriven i assembler och en reverse engineering av programvaran som ligger oskyddad, ger en bra hint om hur jag skall skriva ett eget program i C som klarar att mäta och omvandla kapacitans till liter diesel i en helt annan uC-typ än den Scania använder.
Slutresultatet blir en tankmätare med exakt samma funktionalitet som Scanias mätare, men med olika komponenter och programvara.
Det är ett typexempel på att kopiera en produkt som inte är patenterad med reverse engineering och att påstå att det är olagligt är det samma som att säga att alla bensinmotorer är olagliga kopior av ottomotorn.
Att notera: Konstruktionen med kapacitansmätning är helt min egen. Scania fick bara vara med som exempel. Finner dom att det är en bra lösning är dom givetvis välkommna att göra en reverse engineering av min konstruktion.