Mach3 Hickar var 3e sek

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fredrik79

Re: Mach3 Hickar var 3e sek

Inlägg av Fredrik79 »

Det som kan trassla med vissa dåliga drivrutiner/brist på drivrutiner/fel drivrutiner är att du får processorn nertyngd av hardware interrupts (bör dock synas i process explorer).

Ryck allt utom tangentbord och hårddisk, uppdatera drivrutiner till allt, inaktivera allt "onödigt" i enhetshanteraren eller ännu bättre bios. Funkar detta, så aktivera/koppla in en sak i taget tills det tar stopp. Går det fortfarande dåligt med uppdaterade drivisar och enbart t-bord + hd, prova en annan hårddisk.

kör en memtest+ också för att utesluta struliga minnen. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Problemet löst:
Lyckades tillslut att uppdatera BIOSet genom Windows, & sen blev det annat ljud i skällan. :)
Tackar för alla tips & förslag i tråden!.

Nästa fråga när jag ändå håller på...
Ibland önskar jag att kunna pytsa på kylning i intervaller.
Jag ser framför mig 2st DRO rutor där man kan knappla in ON & OFF tid i sek.
Sedan en knapp som startar kylningen & håller den igång under den angivan ON tiden & sen stänger av kylningen enligt angiven OFF tid osv, och håller på sådär ända tills man stänger av funktionen.

Någon som har sett ett liknande färdigt script där ute?.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur pass ofta behöver du krana om tiderna? Enklast blir väl att skriva ett eller flera Brain för detta och starta bara upp den som behövs för tillfället eller är det så illa att du ska kunna ändra tiden 'on-the-fly'?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Min första tanke var att sätta en liten µc emellan som sköter intervallet on-the-fly.
Men sen slog det mig att den lilla funktionen borde man väll kunna knappla in direkt i mach.
I verkligheten hittar man säkerligen en on/off kvot som funkar till det mesta, men visst hade det varit trevligt att kunna ändra dessa värden under körning.

Det där Brain har jag skymtat förbi, men vad är det för något?.
Jag har som sagt precis uppgraderat från R1,84, så det är en hel del nytt. Men även nya problem så som att vissa tidigare script inte längre fungerar som dom ska... Dock har google lyckats lösa det mesta.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Brain kan man väl säga är ett mjukvaru PLC, snabbt kraftfullt om man jämför med VB script.

Kolla in på detta eller så hänger du på en extern liten 'PLC' liknande apparat.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Underbart smidigt det där brain :).
Jag gjorde en 3 knappars timer för dimmkylningen med hastigheterna ”fast, medium, slow” Funkar lockrent.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kul att du fick ihop nåt enkelt på ett vettigt sätt, som sagt det ska gå att göra en hel del med Brain. Jag kommer att ha detta framför mig att försöka få ihop lite funktioner via olika Brain's.
thewho

Inlägg av thewho »

Kapar tråden lite :roll:

Med en smoothstepper slipper man liknande problem va? Jag har oxå problem med hickningar, men inte var 3dje sekund men ibland händer det och resultatet blir ju inte så lyckat..
Finns det alternativ till smoothsteppern?
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns flera externa motioncontrollers för Mach3. Smoothstepper, Galil, DSPMC, HiCON, KFlop, Centipede... det är de jag kommer på på rak arm.
thewho

Inlägg av thewho »

Har googlat allihopa nu, och smoothsteppern är definitivt billigast.
Men den borde väl räcka till normal användning?
Jag hittade ingen teknisk info på deras sida om den, tänkte om den är snabb nog ifall man byter till servon någon gång i framtiden :humm:
H.O

Inlägg av H.O »

Smoothstepper har en maximal utgångsfrekvens på 4MHz.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

För att få upp rejält med fart på Z-axeln, så bytte jag ut det gamla L297/298 drivkortet till en Geckodrive, som jag i sin tur kopplade på den redan tillgängliga 70V spänningen.

Sagt å gjort, & det blev en jäkla skillnad både vad det gäller acc & speed. Men...

G201X drivaren vill ju ha 10 pulser per steg, vilket tvingar en att höjja arbetsfrekvensen i Mach3
60KHz tycks vara en gräns för mitt moderkort, då jag hör gitter om jag väljer högre värde.

Jag är nöjd med max hastigheten som 60KHz ger, även om Z skulle kunna gå änufortare.

Men mitt bekymmer är nu att motorerna Stallar direkt, om jag under programkörning klickar på eller försöker panorera Toolpath bilden. & Fortsätter man löser även watchdog ut.

Är detta ett vanligt fenomen?. Kan man avhjälpa detta på något vis?.
En enkel önskvärd funktion hade ju varit en spärr som inte tillåter mekande utav toolpath bilden under körning.

Eller är det dags att ge upp LPT porten å satsa på t.e.x en Smoothstepper?.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den spärren är ju relativt enkel

1. du har en hård disciplin på dig själv att inte ratta och hålla på under pågående körning
2. skapa en skärmbild utan Toolpath
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nä det det här jäkla moderkortet är verkligen labilt.
Kan funka prima 4h i sträck, & sen helt plötsligt kan det hicka till & köra sönder ett dagsverk.
Nu har jag lagt en beställning på en Smoothstepper, ska bli väldigt spännande detta...
Skriv svar