Mach3 Hickar var 3e sek
Mach3 Hickar var 3e sek
Tanken var att uppgradera den gamla Mach3 burken där hemma, till förmån för mycket bättre hårdvara. Att vrida & vända på 3D modeller i nyare CAD-CAM program ger ju en nervsammanbrott på gamla häckar.
Jag installerade Xp på ett nyare moderkort med en LPT port onboard GA-G33-DS3R.
Knapplade manuellt in mina gamla motorinställningar, & började testa.
Men motorerna går som en påse nötter.
Som ni hör i filmen så hickar pulståget till ca var 3e sek & då stallar motorerna.
Frågan är, är detta ett typiskt skräckexempel då moderkortet har grafik onboard, eller kan det vara något enklare som går att åtgärda?.
Jag har testat detta, utan framgång:
Stängt av interna grafikkortet i bios & kört med ett PCI-E grafikkort.
Stängt av allt möjligt onödigt i bios, så som ljud, ethernet, fläkt övervakningar, comport mm
Stängt av alla energispar funktioner i bios så att processorn inte kan varierar i frekvens.
Testat andra LPT ports inställningar så som SPP & IRQ kanaler
I Win har jag fimpat, brandvägg/antivirus, automatiska uppdateringar, disk indexering, defrag, systemåterställning mm. Men icke
Är det soptunnan som gäller för moderkortet, eller har ni några andra idéer man kan testa innan?.
Någon som känner igen ljudet?,
Å så här ser Drive testet ut.
Jag installerade Xp på ett nyare moderkort med en LPT port onboard GA-G33-DS3R.
Knapplade manuellt in mina gamla motorinställningar, & började testa.
Men motorerna går som en påse nötter.
Som ni hör i filmen så hickar pulståget till ca var 3e sek & då stallar motorerna.
Frågan är, är detta ett typiskt skräckexempel då moderkortet har grafik onboard, eller kan det vara något enklare som går att åtgärda?.
Jag har testat detta, utan framgång:
Stängt av interna grafikkortet i bios & kört med ett PCI-E grafikkort.
Stängt av allt möjligt onödigt i bios, så som ljud, ethernet, fläkt övervakningar, comport mm
Stängt av alla energispar funktioner i bios så att processorn inte kan varierar i frekvens.
Testat andra LPT ports inställningar så som SPP & IRQ kanaler
I Win har jag fimpat, brandvägg/antivirus, automatiska uppdateringar, disk indexering, defrag, systemåterställning mm. Men icke
Är det soptunnan som gäller för moderkortet, eller har ni några andra idéer man kan testa innan?.
Någon som känner igen ljudet?,
Å så här ser Drive testet ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mach3 Hickar var 3e sek
Har nog haft liknande problem med en burk tidigare. Jag testade att köa med EMC2 för att se att det inte var fel på datorn, där fungerade det klockrent, så jag avinstallerade alla drivrutiner och program jag kunde hitta (hade använt datorn till annat innan, satt TV-kort med mera i). Efter rensningen gick det fint. Så bort med precis allt, drivrutiner till ljud, adobe update scanners och allt vad det heter. Testa även med live-CD från LinuxCNC så märker du om datorn öht är kapabel i nuvarande HW-konfiguration.
Jag testade först att avinstallera alla drivrutiner en efter, men det gjorde aldrig någon skillnad.
Så nu formaterade jag om burken igen & installerade Xp på nytt. När installationen blev klar sket jag i att installera några drivrutiner alls eller uppdateringar, utan direkt installerade Mach3 igen, & testade, men felet bestod.
Däremot...
Om jag lägger mach3 i Autostart. Och direkt när Win & Mach3 startat upp så kan jag köra motorerna problemfritt i ca 20sek innan hickandet sätter igång.
Under den tiden har jag även studerat processexplorer för å se om någon process sätts igång eller avslutas precis när Mach3 börjar hicka, men ingen aktivitet sker då.
Så helt klart är det något som startar upp 20sek efter boot & börjar spöka, men vad?.
Datorn är ju fullständigt orörd sedan installationen.
Hur skulle man vidare kunna gå tillväga för å se vad exakt det är som händer vid en viss tidpunkt?.
Så nu formaterade jag om burken igen & installerade Xp på nytt. När installationen blev klar sket jag i att installera några drivrutiner alls eller uppdateringar, utan direkt installerade Mach3 igen, & testade, men felet bestod.
Däremot...
Om jag lägger mach3 i Autostart. Och direkt när Win & Mach3 startat upp så kan jag köra motorerna problemfritt i ca 20sek innan hickandet sätter igång.
Under den tiden har jag även studerat processexplorer för å se om någon process sätts igång eller avslutas precis när Mach3 börjar hicka, men ingen aktivitet sker då.
Så helt klart är det något som startar upp 20sek efter boot & börjar spöka, men vad?.
Datorn är ju fullständigt orörd sedan installationen.
Hur skulle man vidare kunna gå tillväga för å se vad exakt det är som händer vid en viss tidpunkt?.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har du nätverk? Om så prova med att ställa fast hastighet dvs EJ autonegotiate
Nätverkskortet är förnärvarande dött p.g.a avsaknaden utav drivrutiner. 

Testa att i taskmgr lägga in kolumnerna I/O Reads, I/O Read bytes, I/O Writes, I/O Write bytes, och liknande, så kanske du ser vilken process som börjat jobba i samband med problemet.
Vissa moderkort har väldigt mycket störningar på LPT porten.... Har råka ut för det på MSI och Gigabyte och det kunde gå bra i några sekunder sen började det hugga! Reseta bioset alt kasta om minnena om det är minnes kanalen som spökar alt om hårdisken hanteras dåligt av windows, byt ide eller sata port.... Funkar inte de så är de tyvärr bar och byta moderkort 

Eller byta operativsystem till ett sm klarar realtidapplikationer bättre
. Jag skulle dock vilja avråda från att köra båda CAD/CAM och styrsystem på samma dator. Det är möjligt att jag är konservativ i detta hänseende men såvitt jag vet finns det inget Fanuc eller annat gammalt anrikt styrsystem där CAD/CAM är integrerat i samma maskin som styrsystemet. Eller finns det?

Bearing: kikade det men kunde inte hitta något utmärkande bland allt annat som fladdrar å har sig.
Tercho: Provade också det nu, att möblera om bland RAM platserna & Sata chipseten, & resettat BIOS dock utan framgång.
Testade att åter igen ominstallera Xp fast denna gången med en urgammal skiva, utan några servicepack förinstallerade.
Testade att installera en gammal Mach3 version R1,84, ( Samma som jag kör i normala fall ) =ingen skillnad.
Kopplade om, så att motorerna skulle drivas via mitt andra PCI LPT kort, som i normala fall kommunicerar med handkontrollen.
Men nix störningarna tog sig även ut genom det externa kortet.
Det känns som att man kan lägga ner nu ja.
Tercho: Provade också det nu, att möblera om bland RAM platserna & Sata chipseten, & resettat BIOS dock utan framgång.
Testade att åter igen ominstallera Xp fast denna gången med en urgammal skiva, utan några servicepack förinstallerade.
Testade att installera en gammal Mach3 version R1,84, ( Samma som jag kör i normala fall ) =ingen skillnad.
Kopplade om, så att motorerna skulle drivas via mitt andra PCI LPT kort, som i normala fall kommunicerar med handkontrollen.
Men nix störningarna tog sig även ut genom det externa kortet.
Det känns som att man kan lägga ner nu ja.
Labmaster: Så har jag kört dom senaste 7åren, utan bekymmer, dock helt isolerat från internet.
I detta fallet tycks det vara moderkortet som mer än lovligt spelar jävel.
Bara och byta moderkort.... Är nöjd med USB breakout board ja investerade i 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Fagge skrev:Labmaster: Så har jag kört dom senaste 7åren, utan bekymmer, dock helt isolerat från internet.
Skicka eländet i sopbingen.
Har du provat att uppdatera BIOS ?
Kan ju vara en bug som ett senare BIOS fixar till.
Har själv lyckats rätta till liknande problem genom detta.
Kan ju vara en bug som ett senare BIOS fixar till.
Har själv lyckats rätta till liknande problem genom detta.
Jag har försökt, men får checksum error hela tiden när jag försöker updatera ifrån flashminnet...
Jag har haft ett par stationära som börjat, som du säger hicka, med ungefär den tiden emellan.
Den sista var lätt att hitta felet på, då hårddisken klickade samtidigt, men den första tog ett tag innan jag hittade att disken höll på att lägga ned, då den var tyst.
Så det berömda "click of death" behöver inte höras verkar det som.
Båda burkarna blev bra med andra diskar i.
Har även haft en cdspelare som betedde sig på ett liknande sätt, men med längre tider.
Datorn stannade i runt 10sek, varannan minut eller så, och tog en evinnerlig tid att boota.
Hittade den med msbootvis, som sa att redbook ville ha ett par minuter för att komma igång.
Har ju inte en aning om detta hjälper dig, men kolla det du har på ?ata-bussen.
Den sista var lätt att hitta felet på, då hårddisken klickade samtidigt, men den första tog ett tag innan jag hittade att disken höll på att lägga ned, då den var tyst.
Så det berömda "click of death" behöver inte höras verkar det som.
Båda burkarna blev bra med andra diskar i.
Har även haft en cdspelare som betedde sig på ett liknande sätt, men med längre tider.
Datorn stannade i runt 10sek, varannan minut eller så, och tog en evinnerlig tid att boota.
Hittade den med msbootvis, som sa att redbook ville ha ett par minuter för att komma igång.
Har ju inte en aning om detta hjälper dig, men kolla det du har på ?ata-bussen.