Reparation av frystoa
Re: Reparation av frystoa
Fabrikatet var Embraco. Det är sällan kompressorerna havererar under garantin.
-
JohanBergelo
Jag har en gammal frystoa som precis lagt av. Kompressorn som sitter i är en TL4A och på den (under ett plastskydd)
satt det ett bränt relä. Det ser helt enkelt likadant ut som i bilden till första inlägget.
Jag har aldrig förut försökt ge mig på att byta ut brända relän när frysboxar etc har lagt av
eftersom jag trott att det har berott på att kompressorn varit trasig. Men det kan kanske vara värt ett försök.
Frågan är bara hur jag ska veta vilken sorts startrelä jag ska beställa.
satt det ett bränt relä. Det ser helt enkelt likadant ut som i bilden till första inlägget.
Jag har aldrig förut försökt ge mig på att byta ut brända relän när frysboxar etc har lagt av
eftersom jag trott att det har berott på att kompressorn varit trasig. Men det kan kanske vara värt ett försök.
Frågan är bara hur jag ska veta vilken sorts startrelä jag ska beställa.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Kolla med Danfoss så skickar dom olika startreläer och nåt av dom passar.
Har tyvärr inte telenumret, det var ägaren till toan som ringde och som jag minns det skickade dom reläer gratis.
Hursomhelst så funkade toan efter byte av startrelä.
Har tyvärr inte telenumret, det var ägaren till toan som ringde och som jag minns det skickade dom reläer gratis.
Hursomhelst så funkade toan efter byte av startrelä.
-
JohanBergelo
När jag tittade närmare på reläet kunde jag faktiskt läsa av ett nummer på det brända höljet: 102N0011 (samt att
det var för 220V).
Denna fanns inte i reservdelslistan man kunde beställa på nätet. Jag antar att det är en väldigt gammal frystoa.
Kylmediet anges vara R12 (gammalt?). Dock hade dom tydligen några sådana liggande kvar och lovade att
skicka ett ex.
Blir spännande att se om den funkar sedan! Det känns som ett viktigt projekt att få igång den gamla frystoan.
Vi kommer att få kommunalt vatten och avlopp installerade i slutet på sommaren och jag vill ogärna behöva
köpa ett nytt torrdass innan dess.
det var för 220V).
Denna fanns inte i reservdelslistan man kunde beställa på nätet. Jag antar att det är en väldigt gammal frystoa.
Kylmediet anges vara R12 (gammalt?). Dock hade dom tydligen några sådana liggande kvar och lovade att
skicka ett ex.
Blir spännande att se om den funkar sedan! Det känns som ett viktigt projekt att få igång den gamla frystoan.
Vi kommer att få kommunalt vatten och avlopp installerade i slutet på sommaren och jag vill ogärna behöva
köpa ett nytt torrdass innan dess.
Kolla gärna i Elektricitet och bränder av David Widlund från MSB sid 138, bild 129-131.
Jag tror det är just Danfoss som är detta "visst märke". (Länken till pdf'en kommer från tråden Elektrisk handdukstork - brand - varning! på eldelen på forumet på byggahus.seStartreläer är en vanlig brandorsak i kylar och frysar, varav de flesta var av ett visst märke och tillverkade 1994 eller tidigare. 2007 gick företaget också ut med ett pressmeddelande angående detta. Orsaken är enligt uppgift 90 att gnistor har bildats i startreläet, och höljet var av en plast som kunnat sprida branden. Risken för brand är också större för kylar och frysar som har stått avstängda i sommarstugor eller liknande. När de sedan slås på i en miljö som är fuktigare än en uppvärmd bostad är brandrisken högre eftersom fukt kan ha kommit in i startreläet