Antagligen har mätaren ett inbyggt shuntmotstånd som mäter laddningsströmmen från generatorn
varför skulle det bli -60A? det betyder ju att generatorn drar ström från batteriet
minus kan det ju bli, om bilen står stilla och du spelar stereo tex. Och på tiden med likströmsgenerator var det inga problem att köra alla förbrukare och få mätaren på minus även om motorn var igång. Nuförtiden är väl generatorerna så starka att bilen nästan alltid laddar.
Jag gillar inte sättet att koppla biltemas A-meter. Kabeln mellan batteri och generator blir ju längre. Om man nu ska dra snyggt, så kan det nog gå åt 2m åt båda håll, alltså 4m totalt. Ska man följa anvisningarna med 6mm² blir det ett spänningsfall på nästan 1V vid 60A. Jättebra...
Om du vill absolut ha en amperemätare satsa då på en med shunt,
kanske "gamla goda" VDO har sådana.
Tänker du övervaka bilens elsystem så är en voltmätare ett betydligt
bättre tillbehör.
Amperemätaren är ganska tråkig att titta på då den i en normalt fungerande elsystem bara visar laddströmmen till batteriet på kanske runt 4 A, det är bara efter en kallstart du kan se generatorn ladda på ordentligt,
eller när du kör på batteriet med avstängd motor.
Med en voltmätare så övervakar du elsystemet på ett betydligt bättre sätt,
du ser bl.a att generatorn "höjer" spänningen till 13.8 V och däröver.
Du ser också batterispänningen när startmotorn drar, och därmed så
blir det koll på batteriet också.
Voltmätaren blir därför lite intressantare att titta på.
Det är därför många av dagens biltillverkare har valt att använda voltmätare i originalinstrumenteringen.
Jag har köpt en volt mätare också . Jag har ett steg som drar max 60A så jag vill titta lite på amperemätaren och sen ha lite koll på voltmätaren så det inte blir slut om man står still å spelar.
Biltemas amperemeter är mycket enkel. strömmen passerar en plåtbit med två uppbockade stift. Dessa stift påverkar en permanentmagnet på vilken visaren sitter.