Amperemeter till bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Amperemeter till bil.

Inlägg av Lundsten »

Någon som vet hur det fungererar??? hur ska den kunna mäta rätt?? här är länken till mätaren: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 32-173.pdf

jo tänk på att den ska mäta både +60A och -60A..
macgyver
Inlägg: 321
Blev medlem: 8 juni 2005, 00:24:09
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Antagligen har mätaren ett inbyggt shuntmotstånd som mäter laddningsströmmen från generatorn
varför skulle det bli -60A? det betyder ju att generatorn drar ström från batteriet
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det normala är att man kopplar allt utom startmotor viar mätaren. Men en separat chunt borde vara bättre.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 553
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Inlägg av Sinumerik »

minus kan det ju bli, om bilen står stilla och du spelar stereo tex. Och på tiden med likströmsgenerator var det inga problem att köra alla förbrukare och få mätaren på minus även om motorn var igång. Nuförtiden är väl generatorerna så starka att bilen nästan alltid laddar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är koplingen som är luddig. Tydligen menar de att man ska koppla alla laster till - polen. på mätaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31455
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag gillar inte sättet att koppla biltemas A-meter. Kabeln mellan batteri och generator blir ju längre. Om man nu ska dra snyggt, så kan det nog gå åt 2m åt båda håll, alltså 4m totalt. Ska man följa anvisningarna med 6mm² blir det ett spänningsfall på nästan 1V vid 60A. Jättebra...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon som har öppnat den? Går det inte att flytta på chunten?
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Lundsten

Om du vill absolut ha en amperemätare satsa då på en med shunt,
kanske "gamla goda" VDO har sådana.

Tänker du övervaka bilens elsystem så är en voltmätare ett betydligt
bättre tillbehör.

Amperemätaren är ganska tråkig att titta på då den i en normalt fungerande elsystem bara visar laddströmmen till batteriet på kanske runt 4 A, det är bara efter en kallstart du kan se generatorn ladda på ordentligt,
eller när du kör på batteriet med avstängd motor.

Med en voltmätare så övervakar du elsystemet på ett betydligt bättre sätt,
du ser bl.a att generatorn "höjer" spänningen till 13.8 V och däröver.
Du ser också batterispänningen när startmotorn drar, och därmed så
blir det koll på batteriet också.
Voltmätaren blir därför lite intressantare att titta på.

Det är därför många av dagens biltillverkare har valt att använda voltmätare i originalinstrumenteringen.

Kjelle
Lundsten
Inlägg: 205
Blev medlem: 7 juli 2004, 23:37:31

Inlägg av Lundsten »

Jag har köpt en volt mätare också :D . Jag har ett steg som drar max 60A så jag vill titta lite på amperemätaren och sen ha lite koll på voltmätaren så det inte blir slut om man står still å spelar.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Biltemas amperemeter är mycket enkel. strömmen passerar en plåtbit med två uppbockade stift. Dessa stift påverkar en permanentmagnet på vilken visaren sitter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

ÄR du säker på att det inte är ett vanligt vridspole instrument? Då borde plåten vara chunten.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag är ganska säker på att det är som jag beskrev.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur skulle två stift kunna påverka en permanentmagnet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Plåtbiten mellan stiften ÄR just shunten!

Strömmen går genom ledaren, alstrar ett magnetfält som vrider nålen.

Men jag instämmer i vad en del av de andra talare säger: satsa på ett instrument med extern shunt!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tänkte väl det. :wink:

Det borde ju gå att flytta ut chunten om man vill ha det instrumentet.
Skriv svar