Jag vet att man får ut en puls av en magnetkedja som sitter på hjulen så länge är allt ok. Men hur i hela fridens namn används pulsen och hur kan bromsen släppa utan att föraren släpper på bromsen?
Undrar för att jag gärna hade tillverkat ett sånt system till hojen. Alternativet är att köpa ett begagnat system från en BMW, men det är inte lika kul.
Abs-enheten har en elektronisk hydraulpump och magnetventiler, en för att hålla trycket, och en för att dumpa trycket.
Två ventiler per "kanal". En kanal per hjul. På äldre bilar är de vanligare att man endast har ABS på framhjulen.
Men de finns även 1-kanals och 3-kanals. Men i dag skulle jag tro att de är vanligast med 4-kanals.
Hur signalen analyseras har jag ingen koll på.
P.g.a begränsningar i gummits vidhäftningsförmåga mot asfalt kan motorcykeln inte bromsa snabbare än omkring 10m/s². Om hastigheten på framhjulet minskar snabbare än så, vet ABS-datorn att hjulet har börjat låsa sig, och släpper på bromsen. Gissar jag.
På halt underlag tappar hjulet fäste vid betydligt lägre acceleration. Eftersom att hjulet tenderar att låsa sig, snarare än att bromsa bara en aning snabbare än vad underlaget tillåter, kommer låsningen även märkas när det är halt.
Antagligen är det lite mer sofistikerat än såhär, eftersom att datorn även får info från bakhjulet, och kanske även andra källor.
Om styrsystemet kan reglera hjulen individuellt så kallas det ofta EBD (Electronic Breakforce Distribution eller nåt sånt), och det fungerar vansinnigt mycket bättre än de gamla systemen där den "släpper" alla hjulen på en gång.
Datorn jämför ju pulserna från hkjulen för att avgöra om nåt står still, står det still men dom andra snurrar har det ju låst sej varvid man pulsar med ventilpaketet..
ABS styrdonet känner av pulser från givaren, om tiden mellan två pulser är mer än xx millisekunder så släpps trycket tills tre pulser har registrerats, om tiden mellan dessa tre pulser är så pass lång, dvs hastigheten på fordonet är under exempelvis 3 km/h så inaktiveras abs funktionen och hjulen låser sig helt.
Ja ABS funkar ju inte i riktigt låga hastigheter, det är inte heller nödvändigt att ha när det går riktigt långsamt.
Nåväl, hur skulle man kunna tänka sig att man konstruerar det då? Och då tänker jag främst på hårdvaran. Magnetventiler är ju inget man jobbar med var dag liksom.
Hmm, först skaffa fram ett triggerhjul och en givare som klarar frekvensen, därefter nån form av magnetventil, kanske nån lämplig hydraulfirma som kan vara behjälplig där, borde räcka med att ventilen bara blockerar pedalens/handtagets oljetryck när den känner att hjulet har varit låst länge nog, därefter så släpper den ventilen, och pedalens tryck återigen bestämmer hårdheten på oket.
Alternativt köpa abs enhet från skrot med allt som behövs
Vanliga kommersiella magnetventiler är inte tillräckligt snabba, om du nödvändigtvis måste experimentera med en såpass farlig del på ett fordon, så köp en färdig enhet.
Det finns flera olika sätt att lösa det mekaniskt.
På min Pontiac sitter det tre kolvar kopplade till var sin stegmotor, kolvarna arbetar upp och ned, och ökar resp minskar på så sätt bromstrycket, de pumpar dock ingenting.
På mina Citroëner sitter det dump och tryckventiler, vilka släpper bromstrycket helt resp släpper på fullt bromstryck.
Nu funkar iofs Citroëns lite annorlunda iom att det inte finns någon huvudcylinder, enbart en proportionell ventil vilken påverkas av pedalen, oljetrycket kommer från den centrala oljepumpen vilken också försörjer fjädring och styrning.
Åter igen, gör ej detta, då det garanterat är mycket trafikfarligt.
Så tolkar jag inte den raden: "Nu funkar iofs Citroëns lite annorlunda iom att det inte finns någon huvudcylinder, enbart en proportionell ventil vilken påverkas av pedalen, oljetrycket kommer från den centrala oljepumpen vilken också försörjer fjädring och styrning."
Inläggav apan » tis jun 20, 2006 3:46 pm
"Jag är rädd för att jag måste bogsera cittran till verkstan...men hur går det till? Jag har ju inga bromsar?
slut citat..
det är f-n otroligt....
om motorn tvärdör på landsvägen tappar man bromsarna....