söker logikkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seven11

söker logikkrets

Inlägg av Seven11 »

finns det någon logikkrets (gärna CMOS) som tar 8 inputs och "minns" vilken av dom som var hög senast?

Så om input nummer 6 blir hög så kommer output nummer 6 vara hög tills dess att någon av dom andra 7 input:en blir höga...

hoppas ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sån finns ej men du kan bygga ett kretslopp som tar hand om det.

Beroende på vilken hastighet du behöver kan den bästa och enklaste lösningen vara en PIC eller liknande.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

okey, men då gör jag det med nån gammal PIC =)

tack för hjälpen iaf
MBY

Inlägg av MBY »

Finns ej? Jag tycker av den knapphändiga beskrivningen att det låter som en vanlig latch. Alternativt ett skiftregister om signalerna kommer på samma ledning i serie. Latchar och skiftregister finns det gott om. Om det är "en av"-avkodning eller majoritetsval som ska göras, så finns det kretsar även för detta.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det trådskaparen frågar efter, iallafall så som frågan är ställd, är definitivt inget skiftregister. Ingen normal latch heller. Det är någon form av asynkront triggad flerbitslatch som automatiskt nollar dom andra bitarnas latch vid trigg. Går säkerligen att bygga med ett antal diskreta kretsar, om man absolut vill ha det, men jag tror inte det finns en färdig standardkrets som just detta.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

vfr har rätt, alla andra inputs ska bli noll när en input blir hög sen ska denna kretsen minnas vilken input som var hög och låta motsvarande output vara hög tills dess att en annan input blir hög.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Två latchar, åtta dioder och ett motstånd fixar biffen:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/2latch.GIF

4043 fungerarfint till detta.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Greve Hamilton: tackar tackar, men den högra delen av bilden verkar vara förstörd...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

vfr skrev:Går säkerligen att bygga med ett antal diskreta kretsar, om man absolut vill ha det, men jag tror inte det finns en färdig standardkrets som just detta.
Det stämmer ju bra då! :)

Din koppling består ju egentligen av tre kretsar. Två 4-bitars latchar plus en 8 ingångars OR (dioderna + motståndet). Men det är ju bra. Då finns det en relativt enkel lösning på problemet, även om det nu inte är en enda krets.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror den högra delen av bilden är utsuddad med flit för att den inte har något att göra med funktionen som efterfrågas :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovars, det kretslopp grejar biffen verkar det som....men inte är det en standartkrets ju. Jag är dock ganska tveksam till att R ingången dras samtidig som S ingången, jag tycker att man borde ha en konding så att den blir en puls men annars är det bra.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

MadModder: haha du har rätt, var så fokuserad på bilden att jag glömde kolla funktionen.

Några frågor om schemat:
Vad ska värdet vara på R17 (det är väl ett pulldown mostånd va?) och tror ni en vanlig 1N4148 skulle fungera på D1-D8?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog ha tagit ett motstånd på 10k. Och 1N4148 ska fungera utmärkt.
Skriv svar