Finns ej? Jag tycker av den knapphändiga beskrivningen att det låter som en vanlig latch. Alternativt ett skiftregister om signalerna kommer på samma ledning i serie. Latchar och skiftregister finns det gott om. Om det är "en av"-avkodning eller majoritetsval som ska göras, så finns det kretsar även för detta.
Det trådskaparen frågar efter, iallafall så som frågan är ställd, är definitivt inget skiftregister. Ingen normal latch heller. Det är någon form av asynkront triggad flerbitslatch som automatiskt nollar dom andra bitarnas latch vid trigg. Går säkerligen att bygga med ett antal diskreta kretsar, om man absolut vill ha det, men jag tror inte det finns en färdig standardkrets som just detta.
vfr har rätt, alla andra inputs ska bli noll när en input blir hög sen ska denna kretsen minnas vilken input som var hög och låta motsvarande output vara hög tills dess att en annan input blir hög.
vfr skrev:Går säkerligen att bygga med ett antal diskreta kretsar, om man absolut vill ha det, men jag tror inte det finns en färdig standardkrets som just detta.
Det stämmer ju bra då!
Din koppling består ju egentligen av tre kretsar. Två 4-bitars latchar plus en 8 ingångars OR (dioderna + motståndet). Men det är ju bra. Då finns det en relativt enkel lösning på problemet, även om det nu inte är en enda krets.
Jovars, det kretslopp grejar biffen verkar det som....men inte är det en standartkrets ju. Jag är dock ganska tveksam till att R ingången dras samtidig som S ingången, jag tycker att man borde ha en konding så att den blir en puls men annars är det bra.