Mach3 fick frispel...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing

Re: Mach3 fick frispel...

Inlägg av bearing »

Morgons skrev:Fast jag fattar inte varför det skulle behövas? varför i h*vetes ska tangentbordet "skicka" sin tryckta knapp om den tappar signalen??? lika smart som att ha en rc bil som fortsätter gasa om den tappar mottagningen...

Watchdog på tangentbordet kanske?? :)
Du missförstod nog. Idén är att tangentbordet i normal drift måste skicka tangent "k" (kör) många gånger per sekund. Om "k" av någon anledning skulle sluta komma, aktiveras nödstopp. Radiostyrningar som uppfyller maskindirektivet är uppbyggda på liknande sätt.
H.O

Inlägg av H.O »

Vad jag vet så fungerar inte tangentbord (och dess drivrutiner) på det viset i Windows. De skickar ett key-down event när en tangent trycks ner och ett key-up event när tangenten släpps. De skickar alltså inte kontinuerligt information så länge tangenten är nertryckt. Med skickar i det här fallet menar jag kommunikationen mellan operativsystemt och mjukvaran (Mach3 i det här fallet). Exakt hur tangentbordet fungerar vet jag inte men Mach3 kommunicerar inte direkt med det utan med operativsystemet.

Så med ett trådlöst tangentbord får Mach3 key-down eventet och börjar jogga, om förbindelsen sen försvinner så ser Mach3 inte det utan tror att tangenten fortfarande är nertryckt.

Självklart finns det trådlösa länkar (t.ex för traverser, lyftkranar etc) som uppfyller kraven i maskindirektivet men ett vanligt trådlöst tangentbord för några hundralappar använder nog inte en sådan länk.

Men i nuläget vet vi ju inte ens om TS ens ANVÄNDER ett trådlöst tangentbord...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo det vet vi ju, kolla några inlägg upp.
bearing

Inlägg av bearing »

H.O skrev:Vad jag vet så fungerar inte tangentbord (och dess drivrutiner) på det viset i Windows. De skickar ett key-down event när en tangent trycks ner och ett key-up event när tangenten släpps.
Aha, just det, såklart, du har rätt. Bios innehåller en drivrutin som använder dessa koder för att skapa ett tåg av tangentbordstryckningar ifall man håller in en knapp. Det är inte tangentbordet som skapar tåget. Mach3 använder antagligen inte bios drivrutin, utan någon annan, eller de råa scan-koderna. Oavsett vilket, kan Mach3 inte veta ifall tangentbordet tappat anslutningen, eller om knappen fortfarande är intryckt.

Men det finns faktiskt speciella tangentbord som skapar ett tåg av keydown/keyup ifall en knapp hålls in. Används av datorspelare.

Man skulle ju kunna modifiera ett trådlöst tangentbord, t.ex. sätta in en oscillator som periodiskt aktiverar "k". Oscillatorn ska kunna stoppas med t.ex. en nödstoppsknapp.
Morgons

Inlägg av Morgons »

H.O skrev:Vad jag vet så fungerar inte tangentbord (och dess drivrutiner) på det viset i Windows. De skickar ett key-down event när en tangent trycks ner och ett key-up event när tangenten släpps. De skickar alltså inte kontinuerligt information så länge tangenten är nertryckt. Med skickar i det här fallet menar jag kommunikationen mellan operativsystemt och mjukvaran (Mach3 i det här fallet). Exakt hur tangentbordet fungerar vet jag inte men Mach3 kommunicerar inte direkt med det utan med operativsystemet.

Så med ett trådlöst tangentbord får Mach3 key-down eventet och börjar jogga, om förbindelsen sen försvinner så ser Mach3 inte det utan tror att tangenten fortfarande är nertryckt.
svar nej. mach 3 stannar ej.. tro mig har provat :))
Windows Forms provides two events that occur when a user presses a keyboard key and one event when a user releases a keyboard key:

The KeyDown event occurs once

The KeyPress event, which can occur multiple times when a user holds down the same key.

The KeyUp event occurs once when a user releases a key.
i Windows finns 3 lägen. Och mach3 kör dock på KeyPress event när man joggar :) den händer fram till KeyUp event får en "raise"
Morgons

Inlägg av Morgons »

Klas-Kenny:

Jag jobbar på AP&T i Lagan som service tekniker. Maskiner byggs dock i Tranemo/Blidsberg men när dom lämnar fabriken tar jag över :)
Skriv svar