Blev ute ute för nåt läskigt häromdagen när jag skulle köra ut lite delar med Borisen. Skulle ställa in höjden på verktyget och gjorde som vanligt den något krångliga vägen med ett papper mellan fräsen och arbetsstycket. Joggade sakta ner mot arbetsstycket som så många gånger förr när helt plötsigt maskinen får för sig att med full fart köra ner mot arbetsstycket. Resultatet av det kan ni ju tänka er...

Fräsen trycks ner genom materialet (kolfiber), knäckes och maskinen fortsätter att trycka spindeln ner i bordet tills den stallar. Jag i vild panik försöker famla efter nödstoppen och lyckas till slut få stopp på eländet, men det är naturligtvis försent. Jag matar upp z-axeln för hand och tänker...undra va fan som hände. Startar upp igen och testar att jogga z varvid den bara fortsätter trots att släppt joggtangenten

. Denna gång är jag naturligtvis beredd med nödstoppen så inget hände. Vid en omboot av datorn löste sig problemet. Nån som blivit ute för nåt liknande?
Vid en kontroll av maskinen visar det sig att vagnarna till x-axeln nu har blivit glappa...nån som vet om dom går att justera eller är det till att köpa nya? Det är vanliga 20mm kina-vagnar från linearmotionbearings.
Eller kanske det finns nån här på forumet som har 4 st till salu?? Jag har egentligen inte tid att vänta på att få hem nya från Kina... produktionen väntar