Elturbo fiddy dirtbike 250cc
Re: Elturbo fiddy dirtbike 250cc
turbiner drivna från motoraxeln har förekommit, men de var 10ggr större för att få tillräcklig sprutt
men även de hade en växellåda....
men även de hade en växellåda....
Fast mja, det finns relativt billiga BLDC som gör 40krpm iaf @ 1,5kW eller så, så att hitta en på 50krpm och växla upp det 1:2 borde ju inte vara en omöjlighet...?svanted skrev:men konstruktionen kan ju bli problem, en turbin måste upp i typ 100 000 rpm för att fungera....
å såna elmotorer finns ju inte...
Det är inte direkt helt problemfritt att överföra 1500W @ 100000RPM..
100kRPM behöver det inte vara! Att turbo vanligtvis fungerar på detta sätt är klart men för att pumpa luft behövs inte dessa värden!
TS' kina-grej drar max. 250W och ger som mest 0,5kg övertryck, alltså lär effekten vara minimal med en verklig tryckhöjning på kanske (gissning) 0,1 bar. I grunden bara nog att få motorn att gå för magert...
TS' kina-grej drar max. 250W och ger som mest 0,5kg övertryck, alltså lär effekten vara minimal med en verklig tryckhöjning på kanske (gissning) 0,1 bar. I grunden bara nog att få motorn att gå för magert...
Glenn: Nej problemfritt har jag aldrig påstått att det var, bara att det inte var omöjligt 
meduza: jo men det är ju det jag säger, man springer hela tiden på olika provblem om man försöker, turbo fungerar läskigt bra i jämföerelse.
Näst bäst fungerar väl vevaxeldrivna skruvkompressorer, men det är ju inte heller så bra.
Näst bäst fungerar väl vevaxeldrivna skruvkompressorer, men det är ju inte heller så bra.
svårt att veta effektiviteten menIcecap skrev:100kRPM behöver det inte vara! Att turbo vanligtvis fungerar på detta sätt är klart men för att pumpa luft behövs inte dessa värden!
med 50% verkningsgrad i fläkten kan den leverera luft till c.a. 1500 rpm, sen avtar det...
och effektökningen blir max 10%...
Har för mig att det finns trådar om sånt här på sporthoj.com om man gör sitesearch på elturbo eller nått.
Turbonissar sågade det rätt fet där med, men TS kan ju regga där o dra upp det för o få fakta utan att bli

Turbonissar sågade det rätt fet där med, men TS kan ju regga där o dra upp det för o få fakta utan att bli
Här står intressant läsning om elektrisk turbo. De hävdar 4 - 6% effektökning.
neondiod: man kan ju dock notera att dom själva säljer grejerna, så det är nog ganska överdrivet.
Icecap skrev:Hur du än styr fläkten fungerar det dåligt! Lufttrycket den ger måste in i förgasarens flottörkammare också, detta för att ge tryckneutralitet på bränslet.
Är det insprutning måste insprutningstrycket regleras enl. "turbo"-trycket...
Men visst ska det gå att styra fläktens hastighet, en vanlig enkel PWM-styrning klarar ganska säkert det. Att fläkten sedan knappast har något regleringsområde är en annan sak - eller enkelt sagt: den fungerar ändå bara när den kör full sprätt så varför bry sig reglera hastigheten?
I mina ögon en pryl som är gjort för att lura bling-bling intresserade...
Men en vanlig turbo kopplar man ju till insuget på en förgasare eller hur funkar det när den trycksätter flottör huset??
Där är en kanal som tillåter att övertrycket kommer in i flottörhuset !!Men en vanlig turbo kopplar man ju till insuget på en förgasare eller hur funkar det när den trycksätter flottör huset??
Sedan måste man också ha en tryckregulator på bensintillförslen som följer "turbotrycket + 0.2 - 0.3 bar.
Har man en flottör av mässing får man se till att den tål övertrycket.
Gjorde själv misstaget för 25 år sedan när jag trycksatte mina Weber 45 med 1.2 Bar. Efter första överladdningen så sjönk flottörerna som gråstenar
- Electricguy
En annan variant är ju att sätta turbon mellan insug och förgasare. Dock så gillar inte turbon det så extremt mycket.
Nu är det mycket upprepningar i tråden 
"I verkligehten", alltså fabriksinstallationer existerar ju knappt turbo utan insprutning, så där slipper man problemet.
"I verkligehten", alltså fabriksinstallationer existerar ju knappt turbo utan insprutning, så där slipper man problemet.
okej men om jag skulle lyckas att få det funka med elturbon så tror du inte att det blir någon vidare effekt ökning va?>??BMI skrev:Där är en kanal som tillåter att övertrycket kommer in i flottörhuset !!Men en vanlig turbo kopplar man ju till insuget på en förgasare eller hur funkar det när den trycksätter flottör huset??
Sedan måste man också ha en tryckregulator på bensintillförslen som följer "turbotrycket + 0.2 - 0.3 bar.
Har man en flottör av mässing får man se till att den tål övertrycket.
Gjorde själv misstaget för 25 år sedan när jag trycksatte mina Weber 45 med 1.2 Bar. Efter första överladdningen så sjönk flottörerna som gråstenar.
berätta lite mer om det där man kunde styra hastigheten på fläkten med... det lät intressant vill veta hur det funkar