Elturbo fiddy dirtbike 250cc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Joskerp

Elturbo fiddy dirtbike 250cc

Inlägg av Joskerp »

Hej har nyligen köpt denna pryl :arrow: http://product.madeinchina.com/Electric ... 2841.shtml är en slags el-fläkt som funkar som turbo då den matar in luft i motorn.

Jag har redan monterat den på min motorcykel som har en fyrtakts motor på 250cc. Men när jag använder den dör motorn (för mycket luft) har testat att borr upp munstycket men problemet är fortfarande kvar.

Nu är han bara enkelt kopplad med relää med tryck knapp, antingen full effekt eller inget alls. jag skulle vilja ha någon tyristor som kan styra varvtalet på turbo motorn med hjälp av varvtalet från motorn. Ju snabbare motorcykel motorn går dessto mer luft ska turbon pressa in.

vore kanske smart om man kunde använda impulsen/ impuls sladden som går till cdin som bestämmer när tändningen ska ske.
om man kunde koppla impulsen till någon slags tyristor enhet som i sin tur styr turbon. :humm:

har någon något smart tips om detta??? vad jag ska använda??
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elturbo fiddy dirtbike 250cc

Inlägg av Icecap »

Hur du än styr fläkten fungerar det dåligt! Lufttrycket den ger måste in i förgasarens flottörkammare också, detta för att ge tryckneutralitet på bränslet.

Är det insprutning måste insprutningstrycket regleras enl. "turbo"-trycket...

Men visst ska det gå att styra fläktens hastighet, en vanlig enkel PWM-styrning klarar ganska säkert det. Att fläkten sedan knappast har något regleringsområde är en annan sak - eller enkelt sagt: den fungerar ändå bara när den kör full sprätt så varför bry sig reglera hastigheten?

I mina ögon en pryl som är gjort för att lura bling-bling intresserade...
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Som Icecap skrev + lite till
"Lufttrycket den ger måste in i förgasarens flottörkammare också"

Och inte bara in i flottörhuset utan också tanken om det är självfall. Sedan gäller det ha en flottör som inte är ihålig , för den kan snabbt bli krossad om den inte står emot trycket.
Är det insprutning är det lättare.

Men jag tvivlar på att det är en fungerade grej du köpt.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Regga dig på sporthoj.com , pip sen in i teknikforumet och turbo avdelningen.

Har föresten för mig att elfläktar diskuterats där

Dom kommer säkert o käka dig till frukost :mrgreen: , men där kan du ju diskutera det tekniska (förutom kanske vartalstyrningen)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Elturbos är väl rent allmänt ansedda som "bluffprodukter", av flera skäl, men till att börja med är en turbo en avgasdriven kompressor, detta är ju hur man än v'nder på det INTE en turbo, möjligen en eldriven kompressor, sen brukar dom inte ge nån tryckökning att tala om, och dessutom är dom så ineffektiva att dom drar en massa ström från elsystemet så generatorn får jobba hårdare och stjäl effekt från motorn..
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

BMW är på gång med "elturbo" , har för mig att de ska kombineras med avgasturbin! Ska bli intressant att se hur den funkar...
Men de där hårtorkarna från kina är bara skräp!
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Hahahahahahahahahahaha :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ändå en del pengar att bli blåst på...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

icecap: du menar att det suger ? ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nejdå, det ska ju blåsa - men är istället en blåsning...

Alltså - rätt utförd och använd kan en sådan funktion nog åstadkommas men hade det varit en "riktig" produkt hade den inte varit i kromat plast! Just detta produkt är en bling-bling grej, avsedd att lura personer med stort intresse av att se häftiga ut samtidig som de har lågt kunnande om hur det hela hänger ihop.

Själv hade jag turbo-tanker i sin tid varför jag läste allt jag kom över av facklitteratur om detta ämne. Insåg dock snabbt att det ville bli för mycket jobb och pengar i förhållande till vinsten, det viktiga var istället att använda den kraft bilen redan hade på rätt sätt. Jag lyckades ganska bra med det: jag vann debutantklassen i ett rally med min Volvo 245L. Hade t.o.m. snabbaste tid av alla på en av proven, och "alla" inkluderar ett antal trimmade bilar...

Jag har också varit intresserat av svävare och har läst ganska väl på om dom... men pengar och tid...
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Om det ska funka med vanlig förknasare så ska den sitta på sugsidan av fläkten, alltså ska fläkten vara mellan insuget och förgasarn. Har sett den lösningen med turbo och vanlig förgasare som sitter på insugssidan av turbon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

neondiod: Mjae, man kan göra så men det har ju en massa nackdelar, därför brukar man (om man bygger förgasarturbo) oftast antingen trycksätta flottörhuset som folk påpekat tidigare, eller bygga en tryckbox runt förgasaren.

..fast i detta fallet så kommer inte fläkten att orka producera nåt övertryck att tala om ändå, men hade man haft en riktig turbo eller kompressor så.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Neondiod: Nja... den måste inte - men det löser lite problem - men ger lite andra.

Fördel:
* Enkelt att bygga rent teknisk.

Nackdel:
* Långsam gasrespons. Rakt av en mardröm med intercooler...
* Kondensering av bensin vid kall turbo/låg fart.

Hursomhelst: att skruva på denna kina-grej och tro att det ska fungera är ganska naivt.

Jag har dock märkt en viss effekt av att pressa luft in i motorn! Den 245'a jag hade byggde jag om en del och fick t.ex. tropik-kylare på. detta gav lite plats bredvid som jag öppnade och kopplade till det ganska kraftigt ombyggda luftfilter jag monterade på de dubbla Weber-förgasare jag hade monterat. När jag körde om t.ex. lastbilar märkte jag när jag kom ut ur "suget" efter lastbilen, då kom det mer liv i motorn faktisk. Inte dramatisk men nog till att det märktes och var trevligt.

Jag hade å andra sidan samma tryck i flottörhuset och insuget (Weber förgasarna är byggt så att det är extremt enkelt), just för att undvika TS' problem.
svanted

Inlägg av svanted »

nog borde en elturbo fungera rent teoretiskt...
enligt mina beräkningar bprde en turbo som ger 1 bar vid 3000 rpm använda c.a. 1.5 - 2kw....
och de tas ju från batteriet då den bara används vid accelerationer.....
men konstruktionen kan ju bli problem, en turbin måste upp i typ 100 000 rpm för att fungera....
å såna elmotorer finns ju inte...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, i praktiken är det ganska svårlöst, förutom tryck är det stora mängder luft.

Hur man än vänder på det är en vanlig turbo en väldigt väl fungerande konstruktion som är svår att slå :)
Skriv svar