Styrning av lysdiod
Styrning av lysdiod
Hej,
Ska styra en lysdiod på både anod- och katodsidan. Det som ska styras är en matris av denna typ: http://futurlec.com/LED/LEDM88RG.shtml
Nu undrar jag, kommer denna kopplingen att funka?
HIT ME!
Det är 8 katoder och 16 anoder i matrisen. Dvs, den undre transistorn måste kunna leda tillräckligt med ström för 16 lysdioder.
Tack för hjälpen.
Ska styra en lysdiod på både anod- och katodsidan. Det som ska styras är en matris av denna typ: http://futurlec.com/LED/LEDM88RG.shtml
Nu undrar jag, kommer denna kopplingen att funka?
HIT ME!
Det är 8 katoder och 16 anoder i matrisen. Dvs, den undre transistorn måste kunna leda tillräckligt med ström för 16 lysdioder.
Tack för hjälpen.
Kollade på http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_4/6.html och kom fram till att det borde gå bra utan.macgyver skrev:tycker det ser bra ut, men en resistor mellan JP1 och Q1 hade nog inte varit fel
Men klarar transistorerna av detta? Och hur bra tror ni lysdioderna lyser med en duty cycle på 1/8 med strömmen 80mA?
- Schnegelwerfer
Med vilken spänning tänker du driva basen på Q1?
Lydiod + motstånd + Q3 är ju kopplade som emitterföljare, och de kommer aldrig att få högre spänning än basspänningen på Q1 minus c.a. 0,7V.
Om du driver basen på Q1 med +5V kommer alltså lysdiod + motstånd maximalt att få ca. 4V över sig, och jag antar att det inte är tänkt att fungera så?
Det bästa är att byta ut Q1 mot en PNP, och att driva basen på denna med en öppen kollektorutgång + pullup-motstånd
Lydiod + motstånd + Q3 är ju kopplade som emitterföljare, och de kommer aldrig att få högre spänning än basspänningen på Q1 minus c.a. 0,7V.
Om du driver basen på Q1 med +5V kommer alltså lysdiod + motstånd maximalt att få ca. 4V över sig, och jag antar att det inte är tänkt att fungera så?
Det bästa är att byta ut Q1 mot en PNP, och att driva basen på denna med en öppen kollektorutgång + pullup-motstånd
Varför inte? Man kan väl bränna bort 1V i trissan istället för i seriemotståndet till lysdioden. Effekten kommer ändå att eldas för fåglarna i bägge fallen.Schnegelwerfer skrev: Om du driver basen på Q1 med +5V kommer alltså lysdiod + motstånd maximalt att få ca. 4V över sig, och jag antar att det inte är tänkt att fungera så?
En logikstyrd NFET längst ner skulle kunna vara bra, eftersom du ändå behöver en doning som klarar peakar på 80mA*16 = 1.28A (såg siffran 80mA högre upp, antar att det är det du skall pulsa lysdioden med)
Edit:
Såg att det var ont om passande doningar (logikstyrda nfetar) i lämplig prisklass (på elfa iaf), mitt öga landade istället på BC639-16/Ph som borde kunna fixxa biffen. Den har även ett schyst Beta till skillnad från andra BJT trisser av liknande tålighet.
Nu har projektet legat på is ett tag, men jag tänkte att det var dags att ta upp det igen om jag vill hinna beställa komponenter innan deadline. Era svar har hjälpt mig en hel del, men nu kommer jag till problemet att beställa komponenter till ett vettigt pris.
Tittade lite på ULN2803, men förstod inte riktigt.
Kan jag koppla som jag har gjort här? Pinne 11-18 på ULN2803 kommer bara vara aktiva en åt gången; kan då varje pinne sänka 8 stycken lysdioder? Och vad gör jag med pinne 9 & 10? Ska båda de kopplas till jord? Ingångarna 1-8 då, om jag ger en hög signal på t.ex. pinne 1 så kommer lysdioden att lysa(sålänge jag ger hög signal till motsvarande transistorbas såklart)?
Min koppling:HIT ME
Datablad: HIT ME
Edit: Någon som vet var man kan få tag på denna krets billigt ytmonterat?
Tittade lite på ULN2803, men förstod inte riktigt.
Kan jag koppla som jag har gjort här? Pinne 11-18 på ULN2803 kommer bara vara aktiva en åt gången; kan då varje pinne sänka 8 stycken lysdioder? Och vad gör jag med pinne 9 & 10? Ska båda de kopplas till jord? Ingångarna 1-8 då, om jag ger en hög signal på t.ex. pinne 1 så kommer lysdioden att lysa(sålänge jag ger hög signal till motsvarande transistorbas såklart)?
Min koppling:HIT ME
Datablad: HIT ME
Edit: Någon som vet var man kan få tag på denna krets billigt ytmonterat?