Kommer detta kretskort funka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cyberemil

Kommer detta kretskort funka?

Inlägg av cyberemil »

Bild

Kretsen skall vara en PIC16F628 de tre lödpunkterna ovanför det ytmonterade chipet(MAX232)ska gå till serieporten, de 2 till vänster är matning på 5V.
Kortet är ritat enligt följande, fast utan (det jag antar är) programmeringsdelen

Bild

Min fråga är, kommer det att funka med banorna så tätt intill varandra eller ska jag ha dem lite längre ifån varandra?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

MAX232 sitter på fel sida kortet. Använd [mirror] för att flytta det till rätt sida.

Och ta bort dubletten av din tråd innan någon svarar i den.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jasså du ska bygga en VU meter till datorn ser jag.
Du bör flytta dom lite längre ifrån varandra för att undvika kortslutning.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

$tiff: Andra tråden borttagen, ursäkta.
Tackar så mycket, tänkte inte på att den var på fel sida.
Bild
så blir det då?

LaRdA: Jodå en VU-meter ska det förhoppningsvis bli, när jag får ihop pengar.
Har nu flyttat lite av varje lite hit o dit, hoppas det ser bättre ut :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det ser bra ut, åtminstone på skärmen. Men jag tycker du har för små marginaler överallt. Det är nästan lite naivt att tro att kapslarna i verkligheten är så bra som i programmet. Tänk själv om E-donet längst ner hamnar en halv millimeter fel, då får du problem att löda dit motståndet som ligger tätt intill.
Eller tänk om kondingarna till MAXen är lite bredare än vad du angett, eller om du bara råkar borra lite fel. Vad jobbigt det blir då :wink:

Sist: Ett jordplan för att fylla ut gör gott!
etnica

Inlägg av etnica »

Hmm skall inte pinnarna 7o8 och 4o6 vara ihopkopplade med varan på rs232 porten. Kanske inte behövs, men har kört så på min rs232 koppling, har ej testat vad som händer när man inte har det.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Skulle vara intressant att veta var du fått det ifrån? Jag har aldrig sett någon sådan koppling.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

etnica: Tackar för det, ska skriva ner det så jag kommer ihåg det när jag börjar bygga.

vfr: Schemat kommer från:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/859305

Sidan är på holländska men jag hoppas jag har fattat allting rätt. :)

EDIT: trodde vfr menade mig... nu blev hela detta inlägget konstigt :?

ska pinnarna vara slutna eller inte, någon som vet?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du har helt rätt! Jag syftade på inlägget om MAX-kretsen. Eftersom jag aldrig sett i något schema att dessa pinnar skulle kopplas ihop, så tyckte jag att det var viktigt att reda ut var denna kopplingside egentligen kom ifrån och vad den skulle vara bra för. Det är ju bra att veta varför man skall ändra något, om man nu skall göra det!

Ledsen om syftningen inte var solklar. Hade det varit på något annat forum så hade jag troligtvis quotat en del av inlägget för att klargöra vad jag syftade på, men här så får man ju tyvärr inte göra det. I vissa lägen så är det faktist bra att inte ha totalförbud på det.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Ok, men pinnarna ut från max232:an går ju till pin 2 och 3 på rs232, så dom ska ju inte slutas men de andra 4-6 och 7-8 vill jag gärna veta om de behöver vara slutna eller inte.

Det hela gällde nog själva kontakten och inte kretsen, tror jag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

vfr skrev:Ledsen om syftningen inte var solklar. Hade det varit på något annat forum så hade jag troligtvis quotat en del av inlägget för att klargöra vad jag syftade på, men här så får man ju tyvärr inte göra det. I vissa lägen så är det faktist bra att inte ha totalförbud på det.
Det är okej att göra det. Men att citera hela inlägg av bara farten ska inte göras. Men om det är för att förtydliga vilken fråga det handlade om är det ok. Jag tyckte visserligen att det var ganska tydligt i ditt fall.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Naturligtvis har du rätt. Det är givetvis pin 4-6 och 7-8 på DSUB-kontakten. Jag som fattade fel!!!

Det är bra att göra, ja. Eller rättare sagt, 7-8 och 4-6-1 på en 9-polig DSUB med RS232. Detta är handskaksignalerna till porten. I vissa fall kan progam vara skrivna för att ta hänsyn till status på dessa pinnar och förutsätter att man hanterar dom korrekt. Genom denna kopplingen så handskakar den så att säga med sig själv, och alla blir lyckliga. Programmen kan också vara skrivna så att dom ignorerar dom här signalerna och då spelar det ingen roll. Av gammal vana brukar jag alltid koppla ihop dom om dom inte är inkopplade till kortet/prylen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Danei> Ok. Det gör det ju lite enklare. :)
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Har nu suttit o gjort om o hållt på en massa och nu undrar jag följande:

Futurlec har 2 st PIC16F628, en på 4Mhz och en på 20Mhz. Vilken ska man ta?

Följdfrågan blir då: Om jag tar den på 20Mhz, ska jag fortfarande ha en kristall på 20Mhz som det var på orginallayouten?
Skriv svar