Kretsen skall vara en PIC16F628 de tre lödpunkterna ovanför det ytmonterade chipet(MAX232)ska gå till serieporten, de 2 till vänster är matning på 5V.
Kortet är ritat enligt följande, fast utan (det jag antar är) programmeringsdelen
Min fråga är, kommer det att funka med banorna så tätt intill varandra eller ska jag ha dem lite längre ifån varandra?
Det ser bra ut, åtminstone på skärmen. Men jag tycker du har för små marginaler överallt. Det är nästan lite naivt att tro att kapslarna i verkligheten är så bra som i programmet. Tänk själv om E-donet längst ner hamnar en halv millimeter fel, då får du problem att löda dit motståndet som ligger tätt intill.
Eller tänk om kondingarna till MAXen är lite bredare än vad du angett, eller om du bara råkar borra lite fel. Vad jobbigt det blir då
Hmm skall inte pinnarna 7o8 och 4o6 vara ihopkopplade med varan på rs232 porten. Kanske inte behövs, men har kört så på min rs232 koppling, har ej testat vad som händer när man inte har det.
Du har helt rätt! Jag syftade på inlägget om MAX-kretsen. Eftersom jag aldrig sett i något schema att dessa pinnar skulle kopplas ihop, så tyckte jag att det var viktigt att reda ut var denna kopplingside egentligen kom ifrån och vad den skulle vara bra för. Det är ju bra att veta varför man skall ändra något, om man nu skall göra det!
Ledsen om syftningen inte var solklar. Hade det varit på något annat forum så hade jag troligtvis quotat en del av inlägget för att klargöra vad jag syftade på, men här så får man ju tyvärr inte göra det. I vissa lägen så är det faktist bra att inte ha totalförbud på det.
Ok, men pinnarna ut från max232:an går ju till pin 2 och 3 på rs232, så dom ska ju inte slutas men de andra 4-6 och 7-8 vill jag gärna veta om de behöver vara slutna eller inte.
Det hela gällde nog själva kontakten och inte kretsen, tror jag.
vfr skrev:Ledsen om syftningen inte var solklar. Hade det varit på något annat forum så hade jag troligtvis quotat en del av inlägget för att klargöra vad jag syftade på, men här så får man ju tyvärr inte göra det. I vissa lägen så är det faktist bra att inte ha totalförbud på det.
Det är okej att göra det. Men att citera hela inlägg av bara farten ska inte göras. Men om det är för att förtydliga vilken fråga det handlade om är det ok. Jag tyckte visserligen att det var ganska tydligt i ditt fall.
Naturligtvis har du rätt. Det är givetvis pin 4-6 och 7-8 på DSUB-kontakten. Jag som fattade fel!!!
Det är bra att göra, ja. Eller rättare sagt, 7-8 och 4-6-1 på en 9-polig DSUB med RS232. Detta är handskaksignalerna till porten. I vissa fall kan progam vara skrivna för att ta hänsyn till status på dessa pinnar och förutsätter att man hanterar dom korrekt. Genom denna kopplingen så handskakar den så att säga med sig själv, och alla blir lyckliga. Programmen kan också vara skrivna så att dom ignorerar dom här signalerna och då spelar det ingen roll. Av gammal vana brukar jag alltid koppla ihop dom om dom inte är inkopplade till kortet/prylen.