orvar-e skrev:Anders Olsson ..... om de har så hög kejdehastighet på ett normalt skördeaggregat så funderar jag vad för motor som sitter i en sån. För alla hydraulmotorer jag kikat på hittills har inte varit särskilt varv villiga. Max 4000 rpm enligt tillverkaren, men de finns ju de som klarar mycket mer utan att ta mycket stryk vet jag.
Moderna sågmotorer till skördare klarar nästan absurt hög effekt och varvtal.
Kolla data på uppdaterade F11-19 t.ex:
http://www.parker.com/literature/HY30-8252-B1-SE.pdf
Ett stort skördaraggregat har ett betydligt större svärd än en motorsåg och man kan därför få plats med ett relativt stort drev. Detta gör att man kan får hög kedjehastighet utan att sågmotorn behöver varva ihjäl sig.
Men det kräver förstås att sågmotorn har tillräckligt vridmoment för att orka driva kedjan
Hur länge sågmotorn håller om man tar ut max effekt är en annan sak. Om en sågmotor på en skördare överlever 10000 maskintimmar så är nog ägaren ganska nöjd och av den tiden har sågmotorn troligen gått mindre än 1000 timmar.
Kisa-vedmaskinerna kör med Parker F11-10. Det är nog en ganska lämplig motor för en vedmaskin.
Funkar säkert med en 5cc-motor också om man inte har så stor pump.
Men en lite större motor på lägre varvtal får säkerligen betydligt längre livslängd.
Vedmaskiner kapar ju med betydligt tätare intervall än skördare, gissningsvis kan en sågmotor som går nära sin maxeffekt gå ganska varm på en vedmaskin.