Kan man använda en hydrualpump som motor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Kan man använda en hydrualpump som motor?

Inlägg av orvar-e »

Har läst att det ska vara hydrualmotorernas/pumparnas royce royce den där F11:n från volvo. Har den en speciell rotationsriktning eller fixar den bägge håll lika bra? Bara undra för jag läste om den på nått annat ställe där dom försökte utröna rotationsriktningen på en sån. Det skulle vara in graverat men det vara tydligen inte det på just den enheten.

Anders Olsson ..... om de har så hög kejdehastighet på ett normalt skördeaggregat så funderar jag vad för motor som sitter i en sån. För alla hydraulmotorer jag kikat på hittills har inte varit särskilt varv villiga. Max 4000 rpm enligt tillverkaren, men de finns ju de som klarar mycket mer utan att ta mycket stryk vet jag.

Evaldos...... kan du inte ta fler bilder ..... väldans nyfiken förstår du. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hittade det här om F11:n

Bild
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du kollat på Blocket. Där finns en del motorer till salu. Exempel.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för tipset. Jag har kollat lite, men jag tycker att det är så svårt att få reda på vad folksäljer oftast. Lite grisen i säcken, det hade varit kul o veta mer data om den motor du länkade till. En snabb glutt på google gav mig inget, men den värkar på tok för stor. 13.5 kg är en stadig pjäs till det jag ska ha den till.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

orvar-e skrev:Anders Olsson ..... om de har så hög kejdehastighet på ett normalt skördeaggregat så funderar jag vad för motor som sitter i en sån. För alla hydraulmotorer jag kikat på hittills har inte varit särskilt varv villiga. Max 4000 rpm enligt tillverkaren, men de finns ju de som klarar mycket mer utan att ta mycket stryk vet jag.
Moderna sågmotorer till skördare klarar nästan absurt hög effekt och varvtal.
Kolla data på uppdaterade F11-19 t.ex: http://www.parker.com/literature/HY30-8252-B1-SE.pdf

Ett stort skördaraggregat har ett betydligt större svärd än en motorsåg och man kan därför få plats med ett relativt stort drev. Detta gör att man kan får hög kedjehastighet utan att sågmotorn behöver varva ihjäl sig.
Men det kräver förstås att sågmotorn har tillräckligt vridmoment för att orka driva kedjan

Hur länge sågmotorn håller om man tar ut max effekt är en annan sak. Om en sågmotor på en skördare överlever 10000 maskintimmar så är nog ägaren ganska nöjd och av den tiden har sågmotorn troligen gått mindre än 1000 timmar.

Kisa-vedmaskinerna kör med Parker F11-10. Det är nog en ganska lämplig motor för en vedmaskin.
Funkar säkert med en 5cc-motor också om man inte har så stor pump.
Men en lite större motor på lägre varvtal får säkerligen betydligt längre livslängd.
Vedmaskiner kapar ju med betydligt tätare intervall än skördare, gissningsvis kan en sågmotor som går nära sin maxeffekt gå ganska varm på en vedmaskin.
Evaldos

Inlägg av Evaldos »

Nu har jag 11kw motor 2850rpm, pump 19cc och sågmotor 19cc, med beräknade förluster har jag ca 8kw och 2600rpm till kedjan.
Jag har en 10cc och en 5cc över sedan jag exprimenterat mig till att detta koncept blev bäst.
Samt 5,5 kw plus en 7,5 kw motor liggandes. Tror att det blev en ventil med motorslid över också.
Som sagt det finns mycket av detta att köpa på blocket.

mvh
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag ropat hem en sån här motor på tradera. 429kr ink frakt, för att leka och testa lite.
Ringde till Parker och frågade vad dom skulle ha för en F11 10cc motor, och den är full dyr om du frågar mig.
Så går det att driva kedjan med en kugghjulsmotor och kanske växla upp varvtalet från utgående axel så borde det bli billigare.
Nackdelen med kugghjulsmotorn jag har på gång hem är att motoraxeln är inte avlagrat med kullager utan det är säkert bara glidlager, och den är mindre stryktålig.
Men på F11 motorerna så är det rullager så man kan hänga på vad man vill direkt på motoraxeln.

Här ska labbas :) ........
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar