Kan man använda en hydrualpump som motor?
Kan man använda en hydrualpump som motor?
Funderar om man kan använda en hydrualpump som motor, om vi utgår ifrån att det är av kugghjuls typ. Och att man kopplar så att riktningen blir den optimala. Vad skiljer isåfall en pump ifrån en motor? Är det lager eller tätningar som skiljer, för ser man sprängskisser så ser de precis lika ut tycker jag iaf.
Re: Kan man använda en hydrualpump som motor?
Inte bara kugghjulstypen, även såna som jag såklart inte minns vad de kallas, där in- och utaxel inte är i linje, en serie kolvar i ett roterande hus, går att köra "åt båda håll".
orvar-e
>använda en hydrualpump som motor,
I mest fall ja, men INGEN garanti.....
En hydraulmotor går i regel lika bra moturs som med medurs.
Medan en pump kan haverera vid fel rotationsriktig.
En kugghjuls typ är lika bra (dålig) motor som pump.
I grund oberoende av rotationsriktig, MEN det kan finnas typer
där in-ut portar klarar olika tryck...
Därför endast tillverkarens uppgifter om rotationsriktig,
som är pålitligt.
>använda en hydrualpump som motor,
I mest fall ja, men INGEN garanti.....
En hydraulmotor går i regel lika bra moturs som med medurs.
Medan en pump kan haverera vid fel rotationsriktig.
En kugghjuls typ är lika bra (dålig) motor som pump.
I grund oberoende av rotationsriktig, MEN det kan finnas typer
där in-ut portar klarar olika tryck...
Därför endast tillverkarens uppgifter om rotationsriktig,
som är pålitligt.
-
Hej!
Kugghjulspumpar har normalt dräneringskanaler som går till lågtryckssidan.
Det är dränering för intern smörjning, justering av spelet i pumpen samt för att hålla trycket nere på axeltätningen.
Om du trycksätter från fel håll så spränger du axeltätningen, därför funkar enkla kugghjulspumpar bara för flöde i en riktning.
En "kugghjulsmotor" är snarlik en kugghjulspump: http://www.sikama.se/sika/filer/524.pdf
Hydraulmotorer med fast deplacement som ska kunna gå i båda riktningarna har normalt en tredje anslutning för dränering.
Kugghjulspumpar har normalt dräneringskanaler som går till lågtryckssidan.
Det är dränering för intern smörjning, justering av spelet i pumpen samt för att hålla trycket nere på axeltätningen.
Om du trycksätter från fel håll så spränger du axeltätningen, därför funkar enkla kugghjulspumpar bara för flöde i en riktning.
En "kugghjulsmotor" är snarlik en kugghjulspump: http://www.sikama.se/sika/filer/524.pdf
Hydraulmotorer med fast deplacement som ska kunna gå i båda riktningarna har normalt en tredje anslutning för dränering.
Man ska först kolla med tillverkaren och se vad dom skriver för vissa enheter är det ingen skillnad mellan pump och motor och andra enheter funkar det inte alls.
Ibland räcker det att man byter en tätning för att konfigurerar om pumpen till motor. Läste det på maskinisten.se där nån hade ställt en lika fråga som min.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=30835
Jag funderade för att jag skulle haft en hydraulmotor att driva en sågkedja till ett vedprocessor projekt. Men motorerna jag hittat har hittills varit ganska dyra och haft för stort deplacement. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet om hur stor hydraulmotor jag behöver för att driva en motorsågskedja via en växellåda upp till kanske 10 000rpm.
Ibland räcker det att man byter en tätning för att konfigurerar om pumpen till motor. Läste det på maskinisten.se där nån hade ställt en lika fråga som min.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=30835
Jag funderade för att jag skulle haft en hydraulmotor att driva en sågkedja till ett vedprocessor projekt. Men motorerna jag hittat har hittills varit ganska dyra och haft för stort deplacement. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet om hur stor hydraulmotor jag behöver för att driva en motorsågskedja via en växellåda upp till kanske 10 000rpm.
Det är ganska vanligt att sågen på en skördare drivs med hydralmotor så även du bör kunna hitta en sådan lösning till din vedkap. Antagligen kan du köpa en motor hos någon som säljer och servar skogsmaskiner i närheten där du bor.
Helt säkert som du säger, jag oroar mig bara för prislappen. Reservdelar till entreprenadmaskiner brukar väl sällan vara billiga. Men det är väl värt ett försök. 

Du måste nog ha ganska litet deplacement, alternativt en stor pump, om du ska komma upp i 10.000varv/min.
Pallar en kugghjulsmotor dessa varvtal?
Om du inte har behov att reversera motorn, då bör det gå att använda en pump istället.
Dock måste den ha läckledning.
Pallar en kugghjulsmotor dessa varvtal?
Om du inte har behov att reversera motorn, då bör det gå att använda en pump istället.
Dock måste den ha läckledning.
Hydraulmotorer vs hydraulpumpar typ kolvpumpar har inte samma sammansättning.
De har olika vinkelvridskiva för att ha ett starkare startmoment och en annan varvtalskurva.
När jag byggde min vedprocessor skaffade jag en motor från en stor skördare.
Men lite dyra inköp, köpte en motor med för liten kapacitet, som blivit över, nuvarande kräver 19cc/r.
De har olika vinkelvridskiva för att ha ett starkare startmoment och en annan varvtalskurva.
När jag byggde min vedprocessor skaffade jag en motor från en stor skördare.
Men lite dyra inköp, köpte en motor med för liten kapacitet, som blivit över, nuvarande kräver 19cc/r.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
säter .......Tänke mig via en växellåda, växla upp varven lite.
Kul Evaldos jag måste få fler bilder av dig ......
Kul Evaldos jag måste få fler bilder av dig ......

-
En 19cc sågmotor till en skördare tål nog uppemot 80kW i ineffekt, så ska du bygga en vedmaskin som använder en så stor sågmotors fulla kapacitet så lär du ha hydraulpump, elmotor och huvudsäkring därefter 
Vedmaskiner som har skördarsågmotor använder dock normalt inte sågmotorns fulla kapacitet, utan kör med betydligt lägre kedjehastighet.
Det enda som händer med mindre kapacitet på hydraulpumpen är ju att kedjan snurrar långsammare.
Kisaved Kubik till exempel använder samma sågmotor som Logmax 928 (skördaraggregat)
Kedjehastigheten på Kisa är dock mindre än hälften av vad den är på Logmax-aggregatet.
Det kan nog vara bra både personsäkerhetsmässigt och med avseende på livslängd att hålla kedjehastigheten på rimliga nivåer på en vedmaskin.

Vedmaskiner som har skördarsågmotor använder dock normalt inte sågmotorns fulla kapacitet, utan kör med betydligt lägre kedjehastighet.
Det enda som händer med mindre kapacitet på hydraulpumpen är ju att kedjan snurrar långsammare.
Kisaved Kubik till exempel använder samma sågmotor som Logmax 928 (skördaraggregat)
Kedjehastigheten på Kisa är dock mindre än hälften av vad den är på Logmax-aggregatet.
Det kan nog vara bra både personsäkerhetsmässigt och med avseende på livslängd att hålla kedjehastigheten på rimliga nivåer på en vedmaskin.
19cc är stort det, man behöver bra med minut litrar får att iaf hålla styrfart på kedjan.
Hade själv tänkte jag mig att 4 cc borde räcka, eller alternativt 9cc då jag kanske har en sådan på gång. Men helst 4cc efter som jag bara har runt 20 minut litar att leka med för tillfälle.
Man borde väl kunna plocka ut mer effekt ur en 4cc hydraulmotor än vad en 5.5kw hydraulaggregat klarar av att lämna.
Men att växla upp är iaf onödigt menar du.
Hade själv tänkte jag mig att 4 cc borde räcka, eller alternativt 9cc då jag kanske har en sådan på gång. Men helst 4cc efter som jag bara har runt 20 minut litar att leka med för tillfälle.
Man borde väl kunna plocka ut mer effekt ur en 4cc hydraulmotor än vad en 5.5kw hydraulaggregat klarar av att lämna.
Men att växla upp är iaf onödigt menar du.

-
I princip kan du ju justera effektåtgången väldigt mycket genom att variera hur mycket kraft du lägger på svärdet samt genom hur du filar kedjan.
En sågmotor på en skördade till exempel har ungefär dubbelt så hög kedjehastighet som en motorsåg.
Sedan är ryttarna på skördarkedjan normalt nerfilade ungefär dubbelt så mycket som på motorsågskedjan.
Så vid samma matningstryck skär skördaren alltså kanske fyra gånger så snabbt som en motorsåg.
Men i praktiken är skördaren ännu snabbare då svärdet trycks ner med större kraft på skördaren än man normalt brukar trycka med motorsågen. (Skördaren har så många gånger mer effekt att den klarar hålla fart på kedjan trots belastningen medan motorsågen skulle stannat om man tryckte så hårt)
På Kisa-maskinen kan man justera svärdtrycket medan man kör, så att man får lagom belastning på sågmotorn så att den inte stannar eller tar onödigt lite varje varv.
Så låg hastighet med djupa skär eller hög hastighet med grunda skär, de blir väl i princip samma avverkningshastighet i slutändan.
En sågmotor på en skördade till exempel har ungefär dubbelt så hög kedjehastighet som en motorsåg.
Sedan är ryttarna på skördarkedjan normalt nerfilade ungefär dubbelt så mycket som på motorsågskedjan.
Så vid samma matningstryck skär skördaren alltså kanske fyra gånger så snabbt som en motorsåg.
Men i praktiken är skördaren ännu snabbare då svärdet trycks ner med större kraft på skördaren än man normalt brukar trycka med motorsågen. (Skördaren har så många gånger mer effekt att den klarar hålla fart på kedjan trots belastningen medan motorsågen skulle stannat om man tryckte så hårt)
På Kisa-maskinen kan man justera svärdtrycket medan man kör, så att man får lagom belastning på sågmotorn så att den inte stannar eller tar onödigt lite varje varv.
Så låg hastighet med djupa skär eller hög hastighet med grunda skär, de blir väl i princip samma avverkningshastighet i slutändan.
- DW
- Kontakt:
Motor/pump
Om nån har koll på hydraulik så är det väl du Evaldos. Nu ser jag inte exakt vad du har för motor på sågen
men det påminner om den hydraulpumpen som sitter på min grävmaskin, en Volvo Flygmotors F11-??.
Min F11 den är köpt från gamla Monsun i Borås nuvarande Parker Hannifin. Den är god för 450-480bar men skall enligt
servicekillen fungera lika bra som motor. Rätta mej om jag har fel Evaldos . Jag tror det är 5st kolvar(pistonger) i den.
Jag driver min med en luftkyld Lombardini på 28hk som lunkar på förhöjd tomgång ~1000v/m.
Om nån har koll på hydraulik så är det väl du Evaldos. Nu ser jag inte exakt vad du har för motor på sågen
men det påminner om den hydraulpumpen som sitter på min grävmaskin, en Volvo Flygmotors F11-??.
Min F11 den är köpt från gamla Monsun i Borås nuvarande Parker Hannifin. Den är god för 450-480bar men skall enligt
servicekillen fungera lika bra som motor. Rätta mej om jag har fel Evaldos . Jag tror det är 5st kolvar(pistonger) i den.
Jag driver min med en luftkyld Lombardini på 28hk som lunkar på förhöjd tomgång ~1000v/m.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.