Hur skarvar man ledare utan skruv, virning eller lödning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Lånar tråden lite.
Är lite sugen på att skaffa nån form av värmematta. det finns färdiga att köpa på tex classe eller biltema LÄNK

Dock tycker jag priset är lite magstarkt så därför funderar jag på att bygga en själv. Dessutom är det ju kul att vara pappa till prylarna

Mattan kommer drivas av ett 12V bilbatteri
Effekten på classes matta är på 65watt - är det lagom? ska man satsa på nån liknande styrka?.

Hur tätt bör jag lägga trådarna?

Kanske blir en "permanent" lösning där jag lägger trådarna under en tunn (4-5mm tjock) heltäckningsmatta - kommer det att funka eller blir det för mycke förluster genom heltäckningsmattan?
Kommer trådarna kylas av för mycke av underliggande golv? : flytande 22mm golvspån som ligger på en platonmatta direkt på betongplattan
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Hur skarvar man ledare utan skruv, virning eller lödnin

Inlägg av LaRdA »

gvs skrev: Det jag funderar på är hur jag ska skarva kanthaltråden (elementtråd) med vanlig koppartråd. Kanthaltråden går inte att löda i.
Kan vara värt att prova http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7149.htm
"Lämpligt för lödning av metaller som rostfritt stål, krom/nickel, aluminium/nickel, koppar/nickel, mässing, brons, berylliumkoppar, nickel/järn samt termoelementtråd.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Soap> Vad är tanken med värmemattan? Utan att veta det kan det vara lite svårt att svara på.
Varm yta åt katten? :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Hedis.
jag har lite kallt på golvet i min hemmabio.
Rumstemperaturen är det inget fel på, men eftersom golvet är i stort sett "oisolerat" blir det lite svalt
Behöver göra en punktinsats där man har fötterna på golvet.
En permanent lösning vore det mest "coolaste" ( dålig ordval!! :D !!!)
Senast redigerad av Soap 26 oktober 2005, 22:59:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

soap, jag tror inte att du kommer undan så mycket billigare i detta fall med att bygga själv...

ta kontakt med någon mindre leverantör av värmegolv/värmematta och deala direkt med dom, blir billigast så.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går att löda i batterier. Jag visserligen bara testat med vanliga alkaliska. Men de funkar bra. Men värm inte onödigt mycket. Ha en varm lödpenna så att det går fort.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Medusa: jag ska som sagt inte värma upp vare sig hela golvet eller hela rummet. bara så jag får en behaglig yta att vila fötterna på. runt 40*100 cm eller så.

det borde funka och inte bli särskillt dyrt
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

soap, jag var nog lite otydlig :)

om du tar och pratar med någon levrantör / installatör av värmegolv kan du säkert deala till dig en liten bit för en billig penning eller gratis.

se till att du får en bit av den typen av värmegolv som är som en tjock plast, inte den med slingor.

sen tar du din värmegolvsbiten + din favoritmatta, lägger mattan på biten värmegolv och kopplar in mattan i en väggvårta från classe eller så :)

och hoppsan så har du en billig värmematta som ser bra ut och är skön för minimalt med pengar ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man ska löda en egen acc av R6 så är det bra om man först tar en fil och ruggar upp ytan lite. Bara så att den inte är blank räcker föra att det ska vara mycket lättare att löda...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

LaRdA: Termoelement tråd är inte det samma som värmetråd. Termoelement tråd används bla i temperatur sensorer tex typ K. Exempelvis som denna trådgivare hos Elfa använder. Jag har dock inte testat det lödtenn du tipsade om så det kan kanske mycket väl fungera hur bra som helst ändå.

Angående batterier så håller dom bra för att löda bara man är snabb med lödkolven. Och det har nämnts tidigare; det är starkt rekommenderat att fila eller använda sandpapper på ytorna innan man löder för det är väldigt svårt att få lödtennet att väta annars. Vet inte varför men kan kanske vara någon slags legering.
Skriv svar