Vad krävs för robotbygge (nybörjare)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Rallyras

Vad krävs för robotbygge (nybörjare)

Inlägg av Rallyras »

Hej!

Jag har smygläst här på foumet en tid och börjar därför med att högt konstatera att det verkar finnas både trevligt och kompetent folk här! :tumupp:

Nu när jag äntligen har lite tid över tänkte jag ta och sätta mig in i det spännande området med mikroprocessorer och egenutvecklade prylar. :shock:
Det jag först och främst har som mål är att kunna göra en enklare robot men samtidigt vill jag inte i onödan begränsa den hårdvara jag köper.

Jag har kikat en hel del på ett PICkit 3 Debug Express och fått intrycket av att det borde räcka ganska långt med tanke på att jag startar på 0.
Det jag tycker är svårt är att förstå hur mitt behov av hårdvara kommer att se ut rent konkret. Jag vet t.ex inte vilken mikroprocessor jag maximalt kan tänkas behöva, och om jag fattat rätt så är det där en del av begränsningen ligger för vad jag kan programmera med ett PICkit3 (utan att köpa till grejer?).

Rent funktionellt så kan jag tänka mig att jag först bara vill ha möjligheten att driva säg 2st elmotorer för hjulen och 2st sensorer så att roboten kan följa en markering. På sikt vorde det kul att kunna driva fler servon för fler funktioner och kanske även med andra typer av sensorer.. Vilken typ av mikroprocessor krävs för detta och hur ser hårdvarubehovet ut i övrigt? Jag har noterat att många robotar verkar utgå från färdiga kretskort med många saker redan monterade.. är detta en kostnadsfråga (=billigare än att köpa löst?) eller finns det någon annan anledning utöver att det såklart är smidigt?

Jag hade gärna plockat ihop allt själv och satt ihop det även om finishen såklart blir lidande (men det är oviktigt eftersom jag är ute efter att lära mig).

Utöver frågorna ovan så skulle man kunna sammanfatta mina funderingar med att jag lutar åt ett PIC kit 3, undrar om detta är tillräckligt och om inte vad som krävs ytterligare. Därutöver vore jag mycket(!) tacksam för åsikter och inputs om vart begränsningen i vad jag kan åstadkomma med detta kitt ligger.. hur mycket kan man faktiskt göra med de mikroprocessorer som går att programmera (med en realistisk programmeringsinsats!) och vad är "nästa steg" i form av hårdvara?

Stort tack på förhand!
labmaster

Re: Vad krävs för robotbygge (nybörjare)

Inlägg av labmaster »

Vad du väljer för processor i inledningen av din kunskapstrappa spelar ingen större. Det viktiga är att du väljer en programmerare som klarar att hantera de flesta storlekar på uC. En annan viktog sak att tänka på er att det bör finnas stöd för source code debugging, det vill säga att du kan stega dig fram i källkoden när du avlusar programmen du skriver. Personligen gillar jag AVR från Atmel bättre än PIC och jag använder GCC och GDB som utvecklingsplattform tillsammans med en STK500 programmerare.

Jag tycker du skall börja med att lära dig programmera en uC innan du ger dig på ett robotprojekt. Då får du en bra känsla för vad som kommer att behövas i ett spådant projekt. Detta gör okså att du kan svara på alla dina frågor själv ty det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till för att kunna svara på dem utan att tänkt igenom ett helt robotprojekt under flera timmar. De begränsningar som finns att ta hänsyn till är antalet I/O portar och minne. Men ser du till att skaffa en programmerare som klarar små som stora mikriprocessoerer så har du något att växa i.

Svar på din fårga i rubriken (Vad krävs för robotbygge?) är; Kunskap.

Lycka till i din kunskapsresa och så småningom med ditt robotprojekt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rallyras: i grunden är det viktigaste att du har en programmeringsenhet (t.ex. PICkit3) och något att programmera.

Nästa steg är att du förstår hur du skriver programmen och använder verktygen. Har du tillgång till en ICD (In-Circuit Debugger som t.ex. en PICkit3 är) blir det riktigt bra, då kan du göra "allt" som kan behövas för att hitta felen i programmeringen som kommer att finnas.

När du känner dig varm i kläderna kan du dels lösa uppgiften och dels kommer du att ha ett skapligt överblick över vad du behöver av processorhårdvara och då en PIC med massor av pinnar o minne inte är värst dyr, man kan få kretsen för ~50:- hos ELFA (som är dyra).

Och själva kretsen kommer du att behöva iaf. när du ska bygga på riktigt så mitt råd är:
Köp PICkit3 + DebugExpress och lär dig hur det hela fungerar, sedan är resten enkelt.

Och i grunden är det ingen större skillnad mellan PIC och AVR eller andra mikroprocessorer, största skillnaden är i dokumentationen och dylikt från tillverkaren - och där ligger Microchip långt framme...

Men har du lärt dig hur hela verktygskedjan, programskrivningen, debugningen osv. sker kan du enkelt byta processorfabrikat.
Rallyras

Inlägg av Rallyras »

Stort tack för svaren! :)

Självklart blir det inte en robot som absolut första grej utan jag ska såklart sätta mig in i programmeringen först och blinka lite LEDs ;)

Vad bör jag skaffa för grejer utöver själva PIC kit 3 med Debug Express? Tänker då främst på saker som t.ex kopplingsdäck, sladdar, kontakter, LEDs, transistorer/motstånd/säkringar/strömbrytare etc etc och kanske viktigast av allt vilka mikroprocessorer är lämpliga att börja programmera? Jag tar gärna emot förslag på denna typ av komponenter som ni tror att det är rimligt att ha tillhands för att kunna köra igång.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag skulle rekomendera:
Kopplingstråd: http://www.electrokit.com/kopplingstrad ... 5-st.45751
Så skulle jag föreslå att du köper någon/några komponentsatser med motstånd och kondensatorer, kanske lite blandade dioder och lite lysdioder.
Dessa funkar bra på kopplingsdåck: http://www.electrokit.com/tryckknapp-pc ... vart.46779
Dessa kan vara bra att ha: http://www.electrokit.com/tryckknapp-pc ... vart.46779
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Efter att man kommit igång är det alltid roligt att koppla in saker som rör sig eller mäter något. Ett RC-servo är ganska lätt att styra från en mikrokontroller. Sedan är en ultraljudsavståndsmätare alltid kul att koppla in.

Jag kan rekommendera Arduino-plattformen för att komma igång snabbt och ganska billigt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad bör jag skaffa för grejer utöver själva PIC kit 3 med Debug Express?

Initialt *måste* du inte skaffa något alls. Debug Express kortet innehåller ett litet
bassortiment med LEDs, någon knapp o.s.v. Det går utmärkt att skriva lite program
mot dessa delar först. Sedan kan du komplettera med lite externa prylar efter hand.

Vanliga "solderless breadboard" (kopplingsdäck) fungerar utmärkt för att sedan
gå vidare. Exakt vad som man ska skaffa beror ju sedan mycket på vad man ska
göra, men bassortiment med motstånd, kondingar o.s.v är aldrig fel.

Man kan montera hylslister på Debug Express kortet för enkel koppling till
t.ex kopplingsdäck, notera dock att det är 2 mm delning på kortet, inte
den vanliga 0.1" (2.56 mm) delning. T.ex dessa bör fungera : 43-568-20.
(Jag hittar inte 2.0 hylslister hos Swech och liknande...)
Rallyras

Inlägg av Rallyras »

Oj, återigen så får jag tacka för snabba och bra svar! :)

Har ni något konkret förslag på ett "kitt" med motstånd, kondingar, LEDs osv?
Vilken/vilka mikroprocessorer borde jag börja med?

Även om servo- och sensorstyrning inte blir det absolut första jag pysslar med så är alla tips på lämpliga varianter av dessa också varmt välkomna :)

Vad gäller Arduino så har jag kikat på den också och den verkar absolut smidig för att komma igång. Av någon anledning har jag dock fått för mig att köra på PIC nu men tipset är absolut noterat!
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Håll dig borta från arduino är mitt tips, det är bara en stor återvändsgränd.
Men den diskussionen ska vi inte ta här.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vilken/vilka mikroprocessorer borde jag börja med?

Tänkte du inte på Debug Express kortet ??
Annars kan du köra en "naken" PICkit3 mot valfri processor.
De nya PIC16F1xxx är väldigt trevliga och prisvärda. En valfi
28-pin kapsel på en labbplatta så är du igång... :-)
Rallyras

Inlägg av Rallyras »

Hmm.. jag tror inte att jag insett att Debug Express-kortet inte tillåter andra mindre processorer :oops:
Jag vet faktiskt inte vad som är mest lämpligt isåfall.. är det inte en ganska avancerad processor som följer med detta kitt?
Jag har fått för mig att den som medföljer DE-kittet är svårare att programmera än en mindre processor och tänkte därför börja med just en mindre. men det kanske är onödigt?

Ärligt talat är jag lite vilsen nu :shock: :lol:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ah, just det! Ber om ursäkt...

PICkit *3* Debug Express har en PIC18-modell.
PICkit *2* Debug Express har en PIC16F887.

Det var PICkit2 varianten jag tänkte på... :roll:

Tja, enklare och enklare. PIC18 är kraftfullare, och det är i
princip alltid så att då följer det med lite extra komplexitet.

Korten i sig är ju kompletta och färdiga med det som sitter på,
i båda fallen är det ytmonterade processorer så det är inte
enkelt att byta. Andra kort till PICkit2/3 har DIP och där stöder
kortet direkt ett antal olika processorer i olika storlek och kapsel.

Det finns lösa experimentkort till PICkit 2/3 med lite olika processorer.
Jag har några av dessa liggandes, se :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... lit=pickit
Jag har kvar några av "-2" och "-3" modellen.
T.ex -2 modellen stöder även 16F1xxx serien som är den senaste PIC16 serien.
Man får även med två extra mönsterkort som kan användas som experimentkort.

Men hur som helst, båda PICkit2 och 3 kan ju köra direkt mot nästan vilken
processor som helst. Man *måste* inte använda experiment korten, man kan
även köpa en "naken" PICkit 2/3 utan medföljande kort. Dock har det varit
så att speciellt "PICkit2 Starter Kit" har varit väldigt bra prissatt även från ELFA.
I dag verkar detta inte riktigt gälla längre, en ren PICkit2 är lite billigare.
Rallyras

Inlägg av Rallyras »

Åhå! Det lät intressant. Nummer 3 där.. stämmer det att det är upp till 28pin? Dvs det går att köra färre om man mot förmodan skulle vilja det?
"Part Number : DM164120-3 - PICkit 28-Pin Demo Board"

Antag att jag köper ovanstående, behöver jag då bara köpa själva PICkit3 med kablage.. typ ett sådant (hoppas det är OK med en annonslänk):
http://www.ebay.com/itm/PICKIT-3-Genuin ... 2570603d04
Såg ganska billigt ut och jag drar alltid öronen åt mig när det skickas från Kina men jag kunde inte hitta något som tyder på att det är fake, och Microchip verkar ha motsvarande listpris (exkl. frakt, moms etc).

Isåfall misstänker jag att en sådan kombination kanske är lämplig att starta med.. jag har antagligen en stund kvar innan jag är i närheten av behovet av prestandan hos häftigare processorer än vad jag kan köra i (-3) :)

Det verkar iaf som att jag tack vare all hjälp såhär långt i tråden (tack alla!) börjar närma mig en preliminär inköpslista. Återstår väl lite kontakter/resistorer/LEDs osv men detta har gått över förväntan :tumupp:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag gillar inte riktigt den där eBay auktionen.
En original PICkit3 som är "out of stock" och de
vill istället sälja sin billigare kopia. Och bilden är märkt
Sure Electronics (vilket är en helt OK firma som jag och
måga andra här har handlat en hel del av) vilket inte är
samma firma som har lagt ut auktionen.

73-344-56 är enklare att handla och faktiskt *billigare* !

Jag tror inte att den där i auktionen alls går att köpa
så som den är prissatt...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Sureelectronics tycker jag är seriösa och de har även en Pickit3 kopia som marknadsförs just som kopia men när skillnaden mot Elfa är 30:- då blir det ju löjligt att köpa från ebay.
Skriv svar