Jag har smygläst här på foumet en tid och börjar därför med att högt konstatera att det verkar finnas både trevligt och kompetent folk här!

Nu när jag äntligen har lite tid över tänkte jag ta och sätta mig in i det spännande området med mikroprocessorer och egenutvecklade prylar.

Det jag först och främst har som mål är att kunna göra en enklare robot men samtidigt vill jag inte i onödan begränsa den hårdvara jag köper.
Jag har kikat en hel del på ett PICkit 3 Debug Express och fått intrycket av att det borde räcka ganska långt med tanke på att jag startar på 0.
Det jag tycker är svårt är att förstå hur mitt behov av hårdvara kommer att se ut rent konkret. Jag vet t.ex inte vilken mikroprocessor jag maximalt kan tänkas behöva, och om jag fattat rätt så är det där en del av begränsningen ligger för vad jag kan programmera med ett PICkit3 (utan att köpa till grejer?).
Rent funktionellt så kan jag tänka mig att jag först bara vill ha möjligheten att driva säg 2st elmotorer för hjulen och 2st sensorer så att roboten kan följa en markering. På sikt vorde det kul att kunna driva fler servon för fler funktioner och kanske även med andra typer av sensorer.. Vilken typ av mikroprocessor krävs för detta och hur ser hårdvarubehovet ut i övrigt? Jag har noterat att många robotar verkar utgå från färdiga kretskort med många saker redan monterade.. är detta en kostnadsfråga (=billigare än att köpa löst?) eller finns det någon annan anledning utöver att det såklart är smidigt?
Jag hade gärna plockat ihop allt själv och satt ihop det även om finishen såklart blir lidande (men det är oviktigt eftersom jag är ute efter att lära mig).
Utöver frågorna ovan så skulle man kunna sammanfatta mina funderingar med att jag lutar åt ett PIC kit 3, undrar om detta är tillräckligt och om inte vad som krävs ytterligare. Därutöver vore jag mycket(!) tacksam för åsikter och inputs om vart begränsningen i vad jag kan åstadkomma med detta kitt ligger.. hur mycket kan man faktiskt göra med de mikroprocessorer som går att programmera (med en realistisk programmeringsinsats!) och vad är "nästa steg" i form av hårdvara?
Stort tack på förhand!