Att bygga en CNC-maskin.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

fredde76: Tycker jag känner igen den där. Är det den som har stått inne på hoffmans verkstad förut?(Den kanske gör det fortfarande)
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Japp, det var han som "beställde" den. Jag vet inte om den används längre eller om den ens lever efter alla turer på IEL/IDE och som jag förstått har Bertil pensionerat sig nu...skönt för honom men vilken förlust för skolan!!

Hempe, vem är du? Vi kanske har setts??

/Fredde
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

fredde76 Ja, det måste va en ordentlig förlust för institutionen. Själv har jag läst elektroteknik där, började 99 och och blev klar där 04. Har läst tillsammans med Peder och Tommy om du känner dem. Vi har säkert setts i nån labsal eller nåt, är ju inte så jättestort
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan det vara så att det finns en marknad för hobby-CNC?

Efter att ha googlat i 7sekunder så förefaller en en liten CNC kosta 2400$ och upp till 14000$. En fräs med XY-bord kan man få för 400Euro.

Är jag puckad eller varför är CNC maskinen så mycket dyrare.
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Hempe skrev:fredde76 Ja, det måste va en ordentlig förlust för institutionen. Själv har jag läst elektroteknik där, började 99 och och blev klar där 04. Har läst tillsammans med Peder och Tommy om du känner dem. Vi har säkert setts i nån labsal eller nåt, är ju inte så jättestort
Peder...om det är samma Peder som arbetade på SMT Tricept och som nu har läst in de sista poängen till civ.ing. så vet jag mycket väl vem det är.

netrunner
Marknad finns det alla gånger...men det får inte kosta för mycket.
Min gissning till att CNC-maskinen är så mycket dyrare är att den säkert har en större arbetsyta, styvare konstruktion samt att den kanske har en sådan kylvätskespruta(eller vad det nu kan heta...Fagge!!).

/Fredde
Skriv svar