Jag kom på att motorn borde du inte bromsas så plötsligt av en last som hängs på utgången, eftersom det skulle ju först tömma kondensatorerna förrän den måste börja ladda upp dem igen.
Bygga litet bensinelverk
Re: Bygga litet bensinelverk
Jo, förstås.
Jag kom på att motorn borde du inte bromsas så plötsligt av en last som hängs på utgången, eftersom det skulle ju först tömma kondensatorerna förrän den måste börja ladda upp dem igen.
Jag kom på att motorn borde du inte bromsas så plötsligt av en last som hängs på utgången, eftersom det skulle ju först tömma kondensatorerna förrän den måste börja ladda upp dem igen.
-
danielpublic
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
- Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*
Re: Bygga litet bensinelverk
Glenn skrev:Gengas är ju rätt uselt på det mesta iofs
Kommer tredje världskriget inom min livstid, beger jag mig direkt till den största livs möjliga avfallshanteringstation som inte nukeats bort från ytan.blueint skrev:Utom pris? skattefrihet? och oberoende?
Om nu inte allting går trekvartsvägs åt helvete med eh.. "livs-planen™"osv. Hursomhelst Glenn, du är fortf. välkommen att värma dig vid härden!
Mer seriöst dock, det där Gilmore förgasningssystemet är något att räkna med framöver. Den riktiga kickern i systemet finns i video del tre, för de som är intresserade.

Re: Bygga litet bensinelverk
4.5 kilo ved för att komma 16 km!?, ved har ungefär halva oljans energivärde och så hamnar man 2.25 kg eller 2.8 liter för 16 km eller 1.75 liter bensin milen.
skall fordon drivas med biobränsle så kan vi inte ha så låg verkningsgrad som ovanstående - idag siktar man på under 0.5 liter milen för en småbil och om man med 75% energiverkningsgrad konverterar veden till DME/metanol som bränsle så borde det motsvara ca 1 kg ved per 10 km eller 3.5 pounds ved per 10 miles
med andra ord finns det en del att putsa på för jänkarna...
skall fordon drivas med biobränsle så kan vi inte ha så låg verkningsgrad som ovanstående - idag siktar man på under 0.5 liter milen för en småbil och om man med 75% energiverkningsgrad konverterar veden till DME/metanol som bränsle så borde det motsvara ca 1 kg ved per 10 km eller 3.5 pounds ved per 10 miles
med andra ord finns det en del att putsa på för jänkarna...
