Bygga litet bensinelverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Bygga litet bensinelverk

Inlägg av kankki »

Hej! Fick för mig ett galet projekt. Tycker detta vore intressant att försöka sig på :) Så här hade jag tänkt.
generator.jpg
Tänkte mig en liten irriterande 50 kubiks tvåtaktare från ett Tunturi Tiger Aqua som en jag känner har liggandes. Originaleffekten på den ligger på runt 1.25kW har jag för mig, men borde ju gå att få upp med trimavgasrör.

Sedan med remdrift över till något jag funderar på, alternatorn. (Rätta ordet på svenska är väl växelströmsgenerator men, ja) Nu är min motor/generatorlära allt ifrån bra, och jag har läst att alla slagt motorer kan ej användas som generatorer men… Tvättmaskinsmotor? Motor från cirkelsåg? Helst något runt 1 - 1.5kW. Någon synkronmotor så man kan reglera enligt frekvensen?

Reglerkretsen hade jag tänkt, som sagt, att reglera frekvensen på motorn (eftersom vid 50hz borde den väl ge ut märkspänningen?) Problemet med det dock är ju att den kan omöjligtvis reglera snabbare än 1/50 sekund. Det måste ju vara en "fel" period före den kan antingen dra eller släppa gasvajern lite, och rätta till det. Men kanske det är tillräckligt snabbt.

Spänningsmätningen funderade jag också på. Lättast med en vanlig transformator kanske?

Och så funderade jag på PWM:ad solenoid för att dra i gasvajern. Servo (ej RC-Servo) funderade jag också på, men det kanske blir för slött.

Strömförsörjning till alla periferier blir väl en liten blyack, startmotor vore också kul. (Bygga liten inverter och använda generatorn som startmotor? :shock: )

Nu är det säkert mycket som gått mig över huvudet men jag vore intresserad av era tankar kring detta! :waving:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga litet bensinelverk

Inlägg av danei »

De maskiner du nämnde har i allmänhet en allströmsmotor. Det är i princip en serielindad DC motor. Efter som strömriktningen växlar i takt i rotor och stator går det att köra dem på AC också. Men de går inte att använda som växelströmsgenerator. Ska du köra utan et starkt nät måste du ha en synkronmaskin. (det går med en asynkronmaskin också men det lir inte bra)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Likrikta och sinusforma (VFD) så slipper man mycket av frekvensproblematiken vid hög last.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

@Danei

Ajdå. Tack för svaret! De ända billiga asynkronmotorer jag vet jag kan få tag på är 3 fas, och då skulle man behöva så mycket effekt för att få något vettigt (16A/fas) :/ Någon 1 fas synkronmotor har jag ingen aning om var jag kan få tag på.. Tips om vad som använder sådana?

@Blueint

Jo, tänkte på det också. Men det blir ju lite dyrt med en växelriktare. :humm: IOFS blir detta inte skitbilligt heller men :p
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Schottchydioder + Kondensatorer + IGBT + PWM i kHz = "sinus".

Borde inte vara jättedyrt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kommer inte att hitta något annat är trefas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med omformare som eftersteg kan man dessutom göra om 3-fas till 1-fas ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Motorn på 1.25 kW kommer vara för liten om du skall ta ut 1 kW plus starteffekter - generatorn skall alltid vara 30 - 50% mindre än motorn så att motorn alltid rår på generatorn momentmässigt även vid max effektuttag (vilket inte är detsamma som kortslutning - då kortis drar nästan inge effekt ur motorn alls) - annats kan det bli 'motorstopp' när man kopplar in tex. en motor eller en stor glödlampslast (halogenlampa) eller vinkelslipen. sedan brukar generatorerna vara mindre effektiva i elverk för att kunna ge hög effekt på inte allt för många kilo i vikt - vilket också kräver att motorn är betydligt starkare i effekt än vad generatorn förbrukar.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Verkar som det får bli omformare då om det ska bli något! 8) Ska tänka vidare på saken. Andra alternativet är väl att ha en trefasgenerator då, men känns lite dumt att ha 3 uttag med litet strömuttag på var.

Tack för svaren!

@xxargs

Så pass. Hmm, jag måste testa mig fram. Borde väl gå att trimma till motorn 1,5 kW, iallafall. 750w uteffekt skulle duga ändå, eftersom detta är mera ett kul projekt än ett riktigt seriöst elverk. :)
svanted

Inlägg av svanted »

en enkel och robust idé vore....
en ups vars acc laddas av en bilgenerator driven av din bensinmotor...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Kanske jag försöker mig på ett växelriktarslutsteg ändå, som Blueint förslog.

Om jag slänger på en D-kopplad 1,5kW synkronmotor och likriktar så borde det väl ändå vara ganska enkelt att fixa med en H-brygga, eftersom DC-Bus spänningen redan = Toppvärdet - några dioder?

Att förbränningsmotorn inte orkar med all effekt gör ju inget, jag kan ju strömbegränsa utgången.

Ganska lärorikt vore det också. Aldrig försökt mig på något switchat förut. Antar att man behöver nog någon spole med någonstans också för att få det jämnt och fint :)

@Svanted

Jo, vore säkert en bra lösning. Dock vill bygga något lite mer komplicerat :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Det där kan ju bli hur kul som helst.

Jag har annars ett litet projekt du kan få bli vid/ta över för en...peng...

En 220V 90A trefasgenerator som drivs av en..humm.. motor från en f12 har jag för mig,
En jääääääätte transformator följer med så att man kommer upp i..ca 380V. :D

Styrningen måste fixas till, motor och generator är dock ihopkopplade och fungerar.

/ Tompa
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En motor kan absolut kopplas till en för stor generator. Man får helt enkelt inte belasta den met än vad motorn orkar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@tompa74, Vad är en f12? .. vore kul med bild på motor-generatorn. Den mekaniska biten med axelkoppling och centrering ska inte underskattas.. ;)

Hmm.. 19,8 kW .. en del!

@kankki, Vill du optimera effektförlusten så kan du använda halvledare (FET/IGBT) för synkron likriktning. Se bara till att styrkretsen skickar rätt sekvenser.. *duck*

En än mer avancerad optimering är konstantström SMPS kopplad till en boost? SMPS. Någon annan kanske kan fylla ut hur det fungerar mer exakt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En kompis byggde en "campinggenerator" genom att svbetsa ihop en ram med en 4hp gräsklipparmotor med remskiva som i sin tur drev en bilgenerator modell kraftig,
den användes mest för att driva 12V-grejer men dom kopplade även på en omformare för att driva 230V-prylar.

Kostnaden för bygget var typ noll, och den funkade i bra många år när dom var ute och fiskade i norge, innan dom hade byggt den så använde dom
bilens motor för att på tomgång driva diverse 12V-grejer, typ ladda mobiler osv, men efterssom det var en gammal pilsnerbuss (cheva-van) så blev
gräsklippargeneratorn betydligt mer bränsleeffektivt :)
Skriv svar