Få lös fräs ur hållare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Få lös fräs ur hållare?

Inlägg av thewho »

Bästa rubriken jag kunde komma på..

Hur som, grejen är att jag svarvade en hållare till en fräs där hålet blev i minsta laget och fräsen går inte dit i rumstemperatur.
Så jag värmde hållaren lite med gasen och då trilla fräsen dit väldigt lätt, men den blev inte riktigt på rätt ställe och den nöp fast nästan direkt när jag fick dit den :doh:
Och då tänkte jag att det är väl bara att värma bara på hållen och eftersom det var så lite jag behövde värma första gången så trodde jag att den skulle lossna ganska lätt..
Vilket den såklart inte gjorde :doh:
Så vad gör jag?
Hållaren är en bit axelstål och fräsen HSS.

Jag förberedde mig lite och har ett hål borrat igenom biten så jag kan knacka på fräsen genom hållaren, vilket inte heller hjäpte :tumner:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Få lös fräs ur hållare?

Inlägg av tecno »

Risken finns ju att du har grader inne i hålet som nu ställer till det. Släng skiten i frysen över natten och prova igen imorgon.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-är det genomgående hål så du kan pressa ur den.
Att värma är som du säger inte lösningen eftersom båda expanderar.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Gör som bengt säger å prova frysa den. Men kan va ett h-vete om man ligger på minusmått och få isär saker.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tror på att pressa (till skillnad från knacka) ur den, precis som DW skriver. Bäst hade varit någon form av hydraulpress, en vanlig verkstadspress med en 20-ton domkraft skulle nog duga fint.

Edit: Att värma samtidigt som man pressar borde hjälpa, eftersom hylsan borde bli varm snabbare än fräsen.
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

Lägg den i frysen och värm sen, då borde du få hållaren att expanedera mer än fräsen så att det borde gå lätt att få isär
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Och värm med något redigt. Uppvärmningen måste gå mycket snabbt, så hylsan hinner bli rejält varm innan värmen hinner jämna ut sig till fräsen.
thewho

Inlägg av thewho »

Tack för alla svaren :tumupp: ska testa pressa med skruvstädet för jag har ingen press :doh:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Kan du inte offra hållaren då? Fräsa spår i den eller svarva ner den så att hållkraften på fräsen minskar.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ta fram bågfilen och såga loss hylsan för hand. Det går snabbare och är således minst arbetskrävande. Viserligen är det lite surt att kassera något som man kämpat med en eller ett par timmar men det är ju på hobbytid så det svider inte på samma sätt.
thewho

Inlägg av thewho »

Skulle helst göra andra vägen för fräsen e slut :lol:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja men problemet är att fäsen är stenhård så det går inget vidare att såga i den med bågfil :lol:. Du får väl sätta upp detta på erfarenhetskontot och skicka fräsen och hållaren i skrotlådan. Med andra ord så har du lärt dig att presspassning som innebär att man behöver värma den ena detaljen ger ett starkt förband.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nu vet jag inte hur mycket storleksskillnad det var på fräs och hylsa.

Men jag kan ju ta mitt exempel från verkligheten.
Det finns en krymppressring som håller fast backhjulslagret på min gamla traktor från 1959 (Fordsson Dexta men det är samma lösning på en MF35).
Axeln är ca 50mm (2 tum) och man var tvungen att värma krymppressringen till 250 grader C för att det skulle vara noll i diameterskillnad vid 300C så "trillade" det dit.
Nåväl först så försökte jag pressa bort det köpte en 50 tons hydraulpress. Gick inte, så jag gjorde som man ska och borrade samt spräckte bort den.
Senare så räknade jag på det hela.
Jag var mycket förvånad när jag insåg att inte ens 10ggr dvs 500 tons presskraft hade räckt...
Jag har för mig att det rörde sig om runt 700-800 tons kraft.
Så krymppassning är förvånansvärt kraftigt som fasthållningsmetod.
Skriv svar