4:e backdisken

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 4:e backdisken

Inlägg av tecno »

:D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Fortsätter i denna tråd eftersom det redan varit lite snack om NAS i den... Jag funderar på att skaffa en NAS för att lägga säkerhetskopior från flera datorer i ett trådlöst nätverk, är det en bra lösning? Sen funderar jag på om det skulle vara möjligt att ställa NAS:en på kontoret och köra backup från hemdatorn via nätet? Hur skulle en sån setup i så fall se ut, vilka krav ställs på NAS:en?

Jag funderar på en Synology DS212 kan den klara uppgiften?

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag kan ju fortsätta på min egen tråd, det har spårat ur en gång till sedan sist, men jag startar bara om skiten.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag flyttar mig till en egen tråd så att du kan få hjälp med ditt Protte 8) Är du ute och åker någon gång är det bara att titta in...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men du får visst fortsätta i min tråd, hade glömt den men när den poppade upp så skrev jag.
Jag har ju inte så avancerade lösningar som alla andra måste ha, det är i princip bara min dator som innehåller något, alla andra datorer är det bara spel och aftonbladet på.

Nja, komma förbi är lite svårt just nu, jag svänger Gävle norra mot Dalarna till och du bor ju söder om så det blir ju omväg. Sedan i höst med jobb i Norrköping så kommer jag att åka förbi Vällingby (en liten fix bara) och då kommer jag från rätt håll.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Här:
prototypen skrev:De som tidigare havererat har varit både firewire och USB diskar, Iomegan som var först kunde inte ens iomega få något ur.
och här:
prototypen skrev:USB lådan står det DELTACO på.
vid fetmarkeringarna har du nog problemet. Varken Iomega eller Deltaco tillverkar själva hårddiskarna själva, och i Iomegafallet förlitar sig i bästa fall på att kunna köra diskarna strax under "worst case"-värme eller i Deltacofallet struntar helt i sånt eftersom de inte lär sälja lådan med monterad disk.

Mina erfarenhet av externa diskar är att en fläktkyld "Targa" med 300GB Seagate pata-disk köpt på Lidl funkat fint (!!), en låda där Seagate tillverkat både lådan och 500GB-disken (gissningsvis sata) funkat fint. En släkting hade en "Packad Bell"-låda med Seagatedisk som pajade, troligtvis av värme. En bekant har höll följetång för ett par år sen på en maillista om diskar som skar då och då, och han följde inte råden att låta bli att köpa externlådor från andra än de som också tillverkar själva disken. Jag har också haft en "hemgjord" extern firewiredisk bestående av en låda som från början innehållit en Wang 5.25"-floppy + tillhörande scsi-interface (som nog var så gammalt att det bara uppfyllde den äldre sasi-standarden, tror iaf att disken inte gick nåt vidare att köra mot en modern burk), där jag istället monterat in en pata-disk plus ett firewireinterface. Den funkade till jag gjorde idiotmisstaget att röra på lådan medan disken varvade upp (eller ned), då la disken av. Inte så oväntat såhär i efterhand...

Om jag vore dig så skulle jag antingen köpa en helt ny extern låda där både lådan och disken kommer från samma tillverkare färdigmonterat i ett paket, eller så skulle jag byta själva skalet på de externlådor som diskar skurit i.

Det blir inte snyggt men en gammal PC-låda med diskarna monterade i, och kanske PC-nätaggregatet som strömförsörjning till diskarna, och dessutom låta nätagget driva lämpliga fläktar, kan vara en fixa-dona-själv-lösning.

En snyggare fixa-själv-lösning är att montera in en disk + usb/firewireinterface i en gammal scsilåda, gärna en sådan där allt är av metall.

En annan variant är att modda lådorna du har så att du får bättre kylning...

Bonusfråga: Kan man i OS X ihop med olika USB/Firewirediskar läsa av S.M.A.R.T.-status (inkl temperatur)? Vad jag minns så funkar det oftast inte i windows...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OS X ihop med olika USB/Firewirediskar läsa av S.M.A.R.T.-status?? Vad är S.M.A.R.T ?? Jag verkar inte så smart.

Nej det fungerar just nu UTAN låda, interfacet är bara ihoptryckt med hårddisken och det ligger alldeles i fred på en hylla, disken är 35 och interfacet 40 grader så det är uppenbart att det är lätt att det blir för varmt.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

S.M.A.R.T. stands for Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, och S.M.A.R.T. kan alltså dels användas för att läsa ur temperaturen på (de flesta) diskar (som är nyare än kanske då de fetaste diskarna var tvåsiffrigt antal GB), dels för att fråga disken "hur mår du" och få siffror på hur disken loggat sitt "mående", och dessutom brukar man kunna säga åt disken att köra ett självtest (kanske flera varianter).

Egentligen borde man skaffa två kylflänsar för "fläskigt slutsteg" och borra upp dem så att de kan skruvas på sidan av en trave diskar. Det är tydligen på sidan av disken som det är lättast att få termisk koppling för att kyla disken.
jak

Inlägg av jak »

MiaM skrev: Bonusfråga: Kan man i OS X ihop med olika USB/Firewirediskar läsa av S.M.A.R.T.-status (inkl temperatur)? Vad jag minns så funkar det oftast inte i windows...
smartctl borde kunna ge dig temp.
"2012-05-22: The OS-X-SAT-SMART-Driver provides access to SMART data for SAT capable USB and Firewire devices on Mac OS X. This works with existing smartmontools releases. See ticket #25 for further details."
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Mest för information:

TimeMachine kan köras mot icke-Apple hårdvara på tre olika sätt.

* Linux/BSD-system med någon senaste netatalk (AFS) (man får dock skapa en sparse-dmg manuellt o så)
* Över iSCSI (tänk på att montera av/på snyggt bara, annars går de illa)
* Extern disk (FireWire/USB)
Skriv svar