Strömbegränsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Strömbegränsning

Inlägg av Macce »

Hur fungerar strömbegränsning? Sänker det bara spänningen till kretsen?
Någon förklaring eller lärorik länk vore inte helt fel samt eventuellt schema...

Skall ladda en ackumulator och vad jag fattat måste jag begränsa strömmen till den, och tycker det vore lite konstigt att bara sänka spänningen...

EDIT: Eller...strömmen är väl beroende av spänningen så att sänka spänningen är väl vad man skall göra?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, man kan inte bara trolla bort en del av strömmen, eftersom ström, spänning och resistans är intimt kopplade.
U / R= I
Du har en last, R, som du inte kan ändra. Vill du sänka strömmen genom lasten måste du göra det via spänningen.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

att sänka spänningen är riktigt, du vill ju inte bryta mot herr OHM:s lag :)
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Nu är väl inte spännings fallet över batteriet linjärt beroende av stömmen, faktum är väl att spänningsfallet är ganska stabilt över batteriet. Så det räcker inte att bara sänka spänningen över det du måste nog även ha en strömbegränsande del i serie med batteriet. En resistor och en reglerad spänning skulle kunna räcka.
Senast redigerad av ClasseMan 26 oktober 2005, 21:07:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Okej, som jag tänkte tillslut då.

Känner till Ohms lag, var när jag började tänka på den som jag började fundera på spänningen...
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

det spelar ingen roll om batteriet är linjärt eller inte, en strömbegränsning ser till att strömmen ligger på konstant nivå oberoende av lastens resistans, därmed anpassas spänningen därefter. En effekttransistor i emellan spänningskälla och last fungerar bra sålänge inte spänningsfallet över transistorn och/eller strömmen blir för stor för då behövs fete kylning av transistorn
Skriv svar