Arrrgh, fräsen igenkletad med aluminium!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Arrrgh, fräsen igenkletad med aluminium!

Inlägg av DW »

-helt klart du har rätt. Ett som vanligt överdrivet skämt från min sida. Du får ta mina inlägg med en nypa salt.

Inte ens Alfred Nobel visste vad han tillverkade "Nitro glycerin" -trodde han. Glyceroltrinitrat var det men det sket han i för det smällde ändå :D
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Eller ett annat exempel:

Autosol är mycket bra att polera aluminium med.
Vad säger du för kemisk benämning på det till en stackars expedit på Mekonomen?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

xxargs skrev: Får man lösningen på fingrarna så märks det genom att huden blir såphal - vilket är precis vad det handlar då akalien gör om proteiner och annat till just såpliknande ämnen ...om kaustiksoda neutraliseras med saltsyran så att man når neutral Ph så har man fått koksaltlösning som resultatet av dom två mycket destruktiva kemikalierna.
Fast. När man gör tvål så är det ju fett som blir tvålämne. Borde väl vara samma?

Neutralisera behöver man väl inte göra. Bättre att lämna till miljöåtervinningen och ha ordentlig märkning på. För övrigt, precis som soundbrigade påpekade så behöver man nog inte ha mättad och koncentrerad natriumhydroxidlösning, snällare att köra med svagare lösning och låta det ta lite längre tid.

Hur som helst, grymt bra husmorstips på hur man får bort oönskad aluminium, hade nästan förträngt metoden!
ds77

Inlägg av ds77 »

Har inte testat med någon igenkletad fräs, men märkte av en händelse att även en ganska utspädd lösning av Kaliumhydroxid är ganska aggresiv mot ficklampor av aluminium så det bör fungera bra också :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

ds77
om du läser tråden så har flera redan påtalat detta...

CNC Viking
-det blir nog autosol. -så där fick du mej :tumupp:
Artikelnamn känns inte lika lätt att bli lurad på som i den kemiska världen.
Jag har inte aning om vad den innehåller, -kanske oxalsyra, slipmedel(pimpsten) , metallpulver, silikon, vax ??
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK verkar som Kaliumhydroxid verkar vara kungen.

Men vad heter själva produkten (pulvret) i handeln och var köper man det? Nån som har en bild på sådan förpackning.
Hur blandar man till en liten sats för rengörning av några pinnfräsar t.ex?

Kaustiksoda jag använde köpte jag i en vanlig färghandel.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är inte säkert att denna produkt finns att köpa i handeln men prova med en färgaffär i första hand och på apoteket i andra hand. En synonym till Kaliumhydroxid är Kalilut. Det finns ett företag i Skänninge som säljer Kaliumhydroxid men de kanske bara säljer säckar om 1000 kg.

Jag tror dock att du klarar dig väl så bra med natriumhydroxid som du redan köpt.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Var och kollade på min färgaffär bara för skojs skull.

De hade inte nån form av Kaliumhydroxid, så det verkar som att bästa tillgängliga lösningen är att använda Kaustiksoda (Natriumhydroxid).

Dock kan man värma vattnet som man blandar pulvret i så blir badet ettrigare.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-vet inte om jag vågar kommentera mer men Kalilut är vattenlösningen på Kaliumhydroxid.
Den torra produkten heter Kaliumhydroxid.
Dock finns båda att köpa hos
http://www.swedhandling.com/index.php?p ... umhydroxid
Swedhandling är en grossist men kan man inte köpa direkt så hänvisar de till närmaste färgaffär.

När jag ändå är igång så vill jag passa på att varna för kaliumhydroxid som löser upp huden betydligt snabbare än natriumhydroxid.
Det farliga med hydroxiderna är att de bildar kristaller i ögon eller sår när det torkar.
När fukt eller vatten tillkommer senare så påbörjar frätningen på nytt. Såren är att betrakta som brännskador.
MEN
som CNC Viking skriver. Värmer man upp lösningar får man betydligt kraftfullare reaktion :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Det farliga med hydroxiderna är att de bildar kristaller i ögon eller sår när det torkar.

Kemisten i mig (vilket är en avsevärd del av min kroppshydda) tror att alkalimetallshydroxiderna aldrig kommer bilda kristaller i ögon eller sår eftersom både NaOH och KOH är kraftigt hygroskopiska och flyter ut som vätska redan i rumsluft. Det jag fått lära mig är att till skillnad från starka syror, vilka ger en skyddande sårskorpa om man får dem på eller i sig, så löser starka baser upp vävnaden och ger därför djupare frätskador.

Du har dock helt rätt i att man skall ta det mycket försiktigt med starka baser, och skyddsglasögon är ett måste. Aluminium och lut, speciellt i kombination med värme, är en bedräglig kombination eftersom reaktionen är starkt värmeutvecklande med stor risk för stänk.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Varför krångla med Kaliumhydroxid eller att värma vattnet i Natrumhydroxidlösningen? När jag läser första inlägget och ser bilderna så verkar det gå utan både värme och Kaliumhydroxid.

"Jag blandade ca 1.5 dl sodapulver i 1.5 dl vatten. Det bildas lite "vass" ånga, så var gärna utomhus med sånt här.
När fräsen med aluminiumbeläggningen sänks ned i lösningen, börjar det att koka ganska häftigt och man ser riktigt hur
det fräter på aluminiumet om man lyfter upp fräsen. Låt den ligga i tills det slutar bubbla, då är fräsen ren."

Det står visserligen inte hur lång tid det tar innan det slutar bubbla men inte kan det väl vara så fasligt lång tid antar jag.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men det förstår du väl ändå, labmaster. När man har bråttom för att kund står och väntar måste det gå snabbt!! Då duger inte natriumhydroxidlösning i kallvatten, då måste det till tuffare grejer! Är det riktigt bråttom kan man ju alltid prova med C4, pentylstubin, eller att byta pinnfräs till en ny fin ;)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Eller så tar man fram en ny fräs med samma egenskaper ur hyllan och kör jobbet med den under tiden som den kletiga ligger i badet :).
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Med alla senare inlägg till stöd verkar det vara klart att man skall använda Kaustiksoda för att det hela skall gå lungt och fint tillväga.
Dessutom finns det att köpa överallt till bra pris. :tumupp:

Jag rengjorde mina första fräsar i kall lösning och jag kan intyga att det är helt OK.
Det tog ca. 15 min tills det slutade att bubbla och alumimniumet var upplöst på min 10mm 3-skäriga fräs.

Och naturligtvis hade jag både skyddsglasögon (skyddsvisir skulle nog vara ännu bättre) och handskar på mig för att skydda mot eventuella stänk.

Tills jag började använda metoden, hade fräsen legat tills sig igenkletad i minst 1 månad. Jag började SAKNA den!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Precis, och räkar det ta slut en söndagsmorgon är det bara att kvista ned till Willys eller ICA och köpa en flaska propplösare. Det är i princip samma smörja, priset kan till och med vara lägre än i färgboa.
Skriv svar