Strömbrytare som växlar håll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av DW »

Vart finner jag strömbrytare som kan styra 12v 5-6amp likström. Tanken är att den skall vända rotationsriktningen
på en elmotor.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av Båtdoktorn »

http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... appar.aspx
Fönsterhiss knapp från bil kanske. Biltema tror jag har haft. Men hittade inte nu när jag snabb sökte,,
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av Gustav180 »

Enklast är nog att köpa en dubbel trappomkastare och sätta samman vipparna till en. Men är det kanske inte helt bra för motorn att växla riktning i farten, i vart fall inte om den har en svängmassa som skall bromsas upp.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12544
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av Electricguy »

En polvändare kan göras med en vanlig DPDT omkopplare. Såhär:
Bild
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av DW »

jädrans va snabba ni är :tumupp:
Jo, till saken.
Varje år när värmen kommer så skall man springa upp på stegen o öppna vindsluckan för att inte få 100 grader där uppe.
Sedan en massa år 15? ligger det ett Linak ställdon. Den kan nog skruvas ut 25cm.
Nu är det dags att få tummen ur o koppla denna till luckan men styra den nera i huset.

Sä här ser maskineriet ut. Kanske bäst o koppla på någon enkel form av ändlägesbrytare som visar när den är inne/ute
så inte hela väggen kommer in.
Jag skall se på era tipps i morrgon men kommer ni på fler, gärna köp-färdiga så är jag tacksam.

Båtdoktorn:
-jag läste fel o tittade på elmarkis, de äldre hade ju pil för upp/ner innan allt fick fjärrhantering. Men bil hiss, ok!

Gustav180:
I detta fall finns ingen massa att tala om.

Electricguy:
En sådan kanske jag till o med har liggande
linak.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26971
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av Icecap »

Kopplingen är ju ganska enkel men jag kan inte låta bli att fundera på om det inte ville vara en bra grej med en styrning som har "Öppet - Stängd - Auto" där Auto styrs med en termostat...

Nåväl, ändlägesbrytarna kan ju enkelt införas i den "primitiva" kopplingen som visas tidigare, man ska i grunden koppla dom så att när ändläget nås bryts strömmen till motorn. Men varje ändlägebrytare ska då ha en diod över sig, riktat så att om den t.ex. är längst ut leder dioden strömmen i riktning "kör in".

Då behövs bara en tvåledare till Linak'en, resten kan kopplas lokalt.

Jag skulle föreslå att någon lampa/lampor som indikerade status av ändlägen infördes, då kan man enkelt se om det är öppet eller stängd.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11122
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av prototypen »

Gränslägen måste du ha, annars kommer du att köra sönder din fina LINAK.
Gränslägen ska vara NC (vanlig µ-brytare) Dioderna måste tåla motorströmmen.
Brytaren har jag en hel låda som legat sedan 1986 eller om det var 7.
Kan gärna skiljas från en.
Brytaren är återfjädrande till mittläget och 2 växlingar
gränsläge.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av DW »

prototypen
-tack för ditt fina erbjudande. Jag skall göra ett djupdyk i en låda samlad med fd eltrucks grejor.
Ditt chema verkar ju genomtänkt.

Icecap
-jag var inne på din enkla variant av "tända lampa" vid gränsläge. Så den finns med om det behövs.

Mekaniskt sett bör ju även en fjäder finnas med, om skiten stannar. Så man slipper riva väggen.
Luckan sitter på husets ena gavel under takåsen. 1x1m med 2 dörrar.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av MiaM »

Är det inte inbyggda gränslägesbrytare på en såndär?

Den typen av motorer var vanliga för paraboler förr, då de var 1,5 meter eller större, främst på 80-talet.

Det kanske har blivit bättre idag men åtminstone då var man tvungen att stoppa något genom öglan på änden som sticker ut så att öglan inte kunde snurrar runt när man provkörde, annars tappade motorn ändlägesinställningarna och kunde nypa fast skithårt i max indraget läge.


Idén med dubbel trappbrytare är bra, då får du automatiskt lägen för att köra åt varsitt håll och stoppläge.(Det blir två stopplägen som bonus).



Men det finns ju en mycket enklare lösning, som brukar användas i växthus. En bimetallmojäng som lyfter luckan när det blir varmt. Behöver kanske lite tillsyn nån gång ibland men är i princip självgående så länge inget kärvar. Nån slags regnskydd med avrinning under luckan kan nog vara bra då ifall den kärvar när den försöker stänga sig eller för den delen om det ösregnar samtidigt som det är rejält varmt.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av DW »

-vet ej vad gäller ä-läges brytare. Dags o provköra o kolla.
Vad gäller automatik är det inget jag söker. Värmeåska o slagregn = vattenskada, så manuellt är tanken.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 28581
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av danei »

Jag har också några liggande, de har inte inbyggda brytare.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det inte bara en Nexa fjärrkontroll du vill ha.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 14048
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av MiaM »

Den riktiga fulvarianten är ju att mäta hur mycket ström den drar vid normal drift och då den kör emot något, och ha automatsäkringar som är klena nog att lösa ut då den kör fast men tröga nog att inte lösa ut av den vanliga startströmmen.


Man kan göra så, men det är inte rätt...


Vad gäller automatik så skulle du ju kunna ha semiautomatik, så att luckan stängs om det blir kallt nog?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Strömbrytare som växlar håll

Inlägg av DW »

Lasp
citat: Är det inte bara en Nexa fjärrkontroll du vill ha.

Förklara dej, vilken av dessa isåfall?
Skriv svar