Strömbrytare som växlar håll
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Strömbrytare som växlar håll
Vart finner jag strömbrytare som kan styra 12v 5-6amp likström. Tanken är att den skall vända rotationsriktningen
på en elmotor.
på en elmotor.
-
Båtdoktorn
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Re: Strömbrytare som växlar håll
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... appar.aspx
Fönsterhiss knapp från bil kanske. Biltema tror jag har haft. Men hittade inte nu när jag snabb sökte,,
Fönsterhiss knapp från bil kanske. Biltema tror jag har haft. Men hittade inte nu när jag snabb sökte,,
Re: Strömbrytare som växlar håll
Enklast är nog att köpa en dubbel trappomkastare och sätta samman vipparna till en. Men är det kanske inte helt bra för motorn att växla riktning i farten, i vart fall inte om den har en svängmassa som skall bromsas upp.
- Electricguy
- Inlägg: 12544
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Strömbrytare som växlar håll
En polvändare kan göras med en vanlig DPDT omkopplare. Såhär:


- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Strömbrytare som växlar håll
jädrans va snabba ni är
Jo, till saken.
Varje år när värmen kommer så skall man springa upp på stegen o öppna vindsluckan för att inte få 100 grader där uppe.
Sedan en massa år 15? ligger det ett Linak ställdon. Den kan nog skruvas ut 25cm.
Nu är det dags att få tummen ur o koppla denna till luckan men styra den nera i huset.
Sä här ser maskineriet ut. Kanske bäst o koppla på någon enkel form av ändlägesbrytare som visar när den är inne/ute
så inte hela väggen kommer in.
Jag skall se på era tipps i morrgon men kommer ni på fler, gärna köp-färdiga så är jag tacksam.
Båtdoktorn:
-jag läste fel o tittade på elmarkis, de äldre hade ju pil för upp/ner innan allt fick fjärrhantering. Men bil hiss, ok!
Gustav180:
I detta fall finns ingen massa att tala om.
Electricguy:
En sådan kanske jag till o med har liggande
Jo, till saken.
Varje år när värmen kommer så skall man springa upp på stegen o öppna vindsluckan för att inte få 100 grader där uppe.
Sedan en massa år 15? ligger det ett Linak ställdon. Den kan nog skruvas ut 25cm.
Nu är det dags att få tummen ur o koppla denna till luckan men styra den nera i huset.
Sä här ser maskineriet ut. Kanske bäst o koppla på någon enkel form av ändlägesbrytare som visar när den är inne/ute
så inte hela väggen kommer in.
Jag skall se på era tipps i morrgon men kommer ni på fler, gärna köp-färdiga så är jag tacksam.
Båtdoktorn:
-jag läste fel o tittade på elmarkis, de äldre hade ju pil för upp/ner innan allt fick fjärrhantering. Men bil hiss, ok!
Gustav180:
I detta fall finns ingen massa att tala om.
Electricguy:
En sådan kanske jag till o med har liggande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Strömbrytare som växlar håll
Kopplingen är ju ganska enkel men jag kan inte låta bli att fundera på om det inte ville vara en bra grej med en styrning som har "Öppet - Stängd - Auto" där Auto styrs med en termostat...
Nåväl, ändlägesbrytarna kan ju enkelt införas i den "primitiva" kopplingen som visas tidigare, man ska i grunden koppla dom så att när ändläget nås bryts strömmen till motorn. Men varje ändlägebrytare ska då ha en diod över sig, riktat så att om den t.ex. är längst ut leder dioden strömmen i riktning "kör in".
Då behövs bara en tvåledare till Linak'en, resten kan kopplas lokalt.
Jag skulle föreslå att någon lampa/lampor som indikerade status av ändlägen infördes, då kan man enkelt se om det är öppet eller stängd.
Nåväl, ändlägesbrytarna kan ju enkelt införas i den "primitiva" kopplingen som visas tidigare, man ska i grunden koppla dom så att när ändläget nås bryts strömmen till motorn. Men varje ändlägebrytare ska då ha en diod över sig, riktat så att om den t.ex. är längst ut leder dioden strömmen i riktning "kör in".
Då behövs bara en tvåledare till Linak'en, resten kan kopplas lokalt.
Jag skulle föreslå att någon lampa/lampor som indikerade status av ändlägen infördes, då kan man enkelt se om det är öppet eller stängd.
- prototypen
- Inlägg: 11122
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Strömbrytare som växlar håll
Gränslägen måste du ha, annars kommer du att köra sönder din fina LINAK.
Gränslägen ska vara NC (vanlig µ-brytare) Dioderna måste tåla motorströmmen.
Brytaren har jag en hel låda som legat sedan 1986 eller om det var 7.
Kan gärna skiljas från en.
Brytaren är återfjädrande till mittläget och 2 växlingar
Protte
Gränslägen ska vara NC (vanlig µ-brytare) Dioderna måste tåla motorströmmen.
Brytaren har jag en hel låda som legat sedan 1986 eller om det var 7.
Kan gärna skiljas från en.
Brytaren är återfjädrande till mittläget och 2 växlingar
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Strömbrytare som växlar håll
prototypen
-tack för ditt fina erbjudande. Jag skall göra ett djupdyk i en låda samlad med fd eltrucks grejor.
Ditt chema verkar ju genomtänkt.
Icecap
-jag var inne på din enkla variant av "tända lampa" vid gränsläge. Så den finns med om det behövs.
Mekaniskt sett bör ju även en fjäder finnas med, om skiten stannar. Så man slipper riva väggen.
Luckan sitter på husets ena gavel under takåsen. 1x1m med 2 dörrar.
-tack för ditt fina erbjudande. Jag skall göra ett djupdyk i en låda samlad med fd eltrucks grejor.
Ditt chema verkar ju genomtänkt.
Icecap
-jag var inne på din enkla variant av "tända lampa" vid gränsläge. Så den finns med om det behövs.
Mekaniskt sett bör ju även en fjäder finnas med, om skiten stannar. Så man slipper riva väggen.
Luckan sitter på husets ena gavel under takåsen. 1x1m med 2 dörrar.
Re: Strömbrytare som växlar håll
Är det inte inbyggda gränslägesbrytare på en såndär?
Den typen av motorer var vanliga för paraboler förr, då de var 1,5 meter eller större, främst på 80-talet.
Det kanske har blivit bättre idag men åtminstone då var man tvungen att stoppa något genom öglan på änden som sticker ut så att öglan inte kunde snurrar runt när man provkörde, annars tappade motorn ändlägesinställningarna och kunde nypa fast skithårt i max indraget läge.
Idén med dubbel trappbrytare är bra, då får du automatiskt lägen för att köra åt varsitt håll och stoppläge.(Det blir två stopplägen som bonus).
Men det finns ju en mycket enklare lösning, som brukar användas i växthus. En bimetallmojäng som lyfter luckan när det blir varmt. Behöver kanske lite tillsyn nån gång ibland men är i princip självgående så länge inget kärvar. Nån slags regnskydd med avrinning under luckan kan nog vara bra då ifall den kärvar när den försöker stänga sig eller för den delen om det ösregnar samtidigt som det är rejält varmt.
Den typen av motorer var vanliga för paraboler förr, då de var 1,5 meter eller större, främst på 80-talet.
Det kanske har blivit bättre idag men åtminstone då var man tvungen att stoppa något genom öglan på änden som sticker ut så att öglan inte kunde snurrar runt när man provkörde, annars tappade motorn ändlägesinställningarna och kunde nypa fast skithårt i max indraget läge.
Idén med dubbel trappbrytare är bra, då får du automatiskt lägen för att köra åt varsitt håll och stoppläge.(Det blir två stopplägen som bonus).
Men det finns ju en mycket enklare lösning, som brukar användas i växthus. En bimetallmojäng som lyfter luckan när det blir varmt. Behöver kanske lite tillsyn nån gång ibland men är i princip självgående så länge inget kärvar. Nån slags regnskydd med avrinning under luckan kan nog vara bra då ifall den kärvar när den försöker stänga sig eller för den delen om det ösregnar samtidigt som det är rejält varmt.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Strömbrytare som växlar håll
-vet ej vad gäller ä-läges brytare. Dags o provköra o kolla.
Vad gäller automatik är det inget jag söker. Värmeåska o slagregn = vattenskada, så manuellt är tanken.
Vad gäller automatik är det inget jag söker. Värmeåska o slagregn = vattenskada, så manuellt är tanken.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Strömbrytare som växlar håll
Den riktiga fulvarianten är ju att mäta hur mycket ström den drar vid normal drift och då den kör emot något, och ha automatsäkringar som är klena nog att lösa ut då den kör fast men tröga nog att inte lösa ut av den vanliga startströmmen.
Man kan göra så, men det är inte rätt...
Vad gäller automatik så skulle du ju kunna ha semiautomatik, så att luckan stängs om det blir kallt nog?
Man kan göra så, men det är inte rätt...
Vad gäller automatik så skulle du ju kunna ha semiautomatik, så att luckan stängs om det blir kallt nog?
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Strömbrytare som växlar håll
Lasp
citat: Är det inte bara en Nexa fjärrkontroll du vill ha.
Förklara dej, vilken av dessa isåfall?
citat: Är det inte bara en Nexa fjärrkontroll du vill ha.
Förklara dej, vilken av dessa isåfall?
