Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dra likspännings lågvoltsnät för belysning?

Inlägg av danei »

Kabelrören i en villa är avsedda för lågspänning. Så länge isolationen är okej kan den kodade med klenspänning. Men å andra sidan får du inte göra något med den instalationen utan behörighet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nyttig information: Starkströmsföreskrifterna 1999

Separat kanalisation med kontaktdon i ändarna mao för att hålla det legalt.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Tack för länken, har letat efter nått sätt att läsa Starkströmsföreskrifterna på internet.

Jag hittar:
528.1.1 Strömkretsar för spänningar inom spänningsband I och II får inte vara framförda i
samma ledningssystem, om inte alla kablar har isolation som krävs för den högsta
spänning som förekommer i ledningssystemet eller om inte något av det följande är
uppfyllt
– varje ledare i flerledarkabel är isolerad för den högsta spänning som förekommer
i kabeln,
– varje kabel är isolerad för sin systemspänning och kablarna är installerade i ett se-
parat utrymme i en sluten ledningskanal eller öppningsbart ledningskanalsystem,
– separata installationsrör används.
D.V.S. att det är ok i samma rör om alla ledare har isolation för den högsta spänningen (250VAC)

Anledningen till att detta är viktigt är att jag kan inte dra dem sepparat, om jag inte vill dra dem utanpåliggande. Taket är platt och troligtvis i betong, de längsgående väggarna är betong, golvat/taket mellan våningarna är betong och huset står på platta på mark. Hade jag kunnat dra ett rör till hade jag självklart gjort det.

Inte heller verkar det bli några problem av att de inte bryts samtidigt då det dels bara handlar om klenspänning (den räknas inte som farlig för personer, husdjur och egendom om den är avsäkrad med lämplig säkring) dessutom skulle det i så fall märkas upp noga (i varje berörd dosa och i centralen samt helst olika typer av kabel).

EDIT:
>Använd 4-polig kabel som klarar 10 A, samt de två överblivna trådarna till EIA-485 multidrop.
Typ EKK 4G1.5 eller?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

EKK 4G1.5 låter rätt.

En nackdel är dock att elledningen saknar twistar. Men det är ju ingen superhastighet som behövs heller.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vissa verkar redan vara inne på skillnaden mellan klenspänning och lågspänning, men ett förtydligande:

Lågspänning är t.ex. den el vi har i vanliga 230V-uttag. Det enda man får göra där är dels att mickla med stickproppanslutna saker och dels får man byta vägguttag och strömbrytare mot likvärdiga prylar. (Man får alltså egentligen inte ens byta en strömbrytare mot en dimmer).
(Att det heter lågspänning beror på att man jämför med de större kraftledningarna, tror att över 1kV är högspänning. Förr i tiden fanns det nog också mellanspänning vilket lär ha skrotats som begrepp.)

Klenspänning får man dra precis hur man vill.

Att blanda i samma rör/kabel får bara göras av behörig elektriker (och den som arbetar inom samma företag som behörig elektriker), däremot antar jag att man sedan får ansluta sina egna klenspänningsgrejer i de ändar som kommer ut utanför de delar där lågspänning förekommer.

Jag är inte säker på vad som gäller för klenspänning, men generellt är det ett krav på minst 1,5mm2-kabel för alla ledningar till belysningar. Reglerna är inte uppdaterade så att de passar LED.

Jag är inte säker men tror att starkströmföreskrifterna är uppdaterade sen 1999. Fråga på el-delen på byggahus.se för bättre koll på regler å sånt.

Vad gäller kontakter så skulle jag nog föreslå DIN-kontakter eller mini-din. Billiga och inte gräsligt fula. Detta för uttag som skickar ut både 12/24V och RS485. För sista biten efter styrburkar skulle jag valt högtalar-din. Den verkar redan användas på en del 12-24V-lampor typ julgransbelysningar och Ikea-halogen-grejer å sånt.

Om du väljer 4-polig XLR så tänk på att det lär vara en anledning till att Elfa rear dem, typ att i stort sett ingen köper dem (vad används de till ?!?) och att de därför slutar saluföra dem.

Nu är jag kanske redan captain obvious men tydligen måste man PWM'a vita lysdioder för att de inte ska ändra färg när man dimmar dem. Skärmad kabel kan vara bra mellan PWM-styrburk och LED (medan strömmen in till PWM-burken filtreras med lämplig elektrolyt och kanske nån spole).

En variant kan kanske vara att bygga ett par styrburkar som ger en klen styrspänning per kanal, och ha effektstegen där du vill ha uttag. Det kanske inte är vettigt idag med dagens billiga mikrokontrollers iofs.

Tänk på spänningsfall o.s.v. och överväg kanske en balanserad signal vars dc-amplitud kvittar, för att spänningsfallet på matningen inte ska påverka signalöverföringen. Det borde iofs inte vara nåt större problem, men ändå...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min tanke på systemet jag ska ha i mitt hus är att strömmen ska dras runt till alla fönster tillsamman med en RS485-slinga. Alla lampor som ska anslutas får då en egen "adress-dekodning" i form av en µC med switchregulator och i den centrala styrenhet kommer det sedan att finnas en rutin som räknar ut solens upp- och nergångstider och styra ljus efter det, såklart med lite andra parameter inblandade också.

Fördelen vid detta sätt är att jag kan koppla andra enheter till RS485-slingan, temperaturmätningar, styra ventilen på elementen, utebelysning osv. Och då centralenheten ska ha LAN/WLAN-anslutning kan det bli intressant med en smartphone och en lämplig app...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DIN-kontakter är väl opålitliga? användes till linjenivå för ljud på 1980-tals saker. Cirkulära don sägs däremot vara älskad av militären, antagligen inte utan anledning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

DIN-kontakter (mini-typen) användes länge för anslutning av mus och tangentbord.
Det har även används i 30 år för att styra musikutrustning i studios och på scen.

Så jag tror nog att det är tillräckligt tillförlitligt.. :)

Jag gillar Icecap's planer. :tumupp:
Skulle vilja göra likadant här, men när det gäller listerna så har jag då valet:
1) Skrota listerna och fräsa nya. (De är ganska special...)
2) Hitta på något trick att lossa dem utan märken.

The jury is still out there...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DIN för signaler är en sak, att skicka 10 ampere genom de är en helt annan..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Högeffekt-LED drar väl 350mA, och dessutom med en switchburk så blir det än lägre ström in till switchomvandlaren.

Det lär gott och väl hålla sig inom specen för DIN-kontakter.

ALLA former av glapp/strul relaterat till dinkontakter jag råkat ut för har berott på fel på kabeln strax invid kontakten, inte själva kontakten. Ja, ett undantag var att jag råkat ut för kontakter som haft så lättsmält plats att de tappar formen om man inte är toksnabb när man löder, men det problemet beror knappast på att det var just DIN-kontakter.

Uttagen klämmer rätt hårt om stiften vilket både lär ge rätt god kontakt och skrapa rent kontaktytorna.

Enda problemet med DIN-kontakter generellt är att det kan vara svårt att få i grövre kablar i dem, men det borde väl inte vara nåt problem i det här sammanhanget?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Eftersom kabeln ej får installeras fast med kopplingsdosor behövs 10 A i överföringskapacitet i kontakterna mellan segment. Dessutom kan det behövas flera 0,350 A lampor.. och det är kontaktledningsresistansen hos små anslutningspinnar som kan ge upphov till överhettning och därmed deformation och brand.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kabeln får visst installeras fast men det kan krävas rätt behörighet för att få göra det.

Man får för övrigt ändå inte göra en installation där hela huset försörjs med "lösa" skarvsladdar (annat än då det är just något tillfälligt, t.ex. trefaskabel till byggfläkten då man renoverar eller vad det kan vara), så att spika upp en slinga som inte räknas som klenspänning är ändå behörighetskrävande oavsett om det är stickproppanslutet eller inte.

Om det är klenspänning så får man däremot göra en fast installation själv, jämför att man får koppla telefonjack, nätverkskablar, antennkablar, ringklockor å sånt bäst man vill.

(Ja, jag vet faktiskt inte hur det är med antennkablar för riktigt feta radiosändare, det är ju inte riktigt klenspänning längre när man måste se upp så att isoleringen klarar spänningen o.s.v....)

Jag tänkte DIN-kontakter som en slags "drop-uttag", där signalkablar och jord är anslutna parallellt med en förbipasserande buss och pluskabeln är kopplad via en säkring. T.ex. vanliga 5x20mm glasrörsäkringar borde gå bra att bygga in i dosor.

En rätt avgörande grej när det gäller råd om hur installationen kan tänkas göras är väl om det är fråga om att dra infällda rör + dosor i väggarna eller om det är utanpåliggande, och vilka utseendekrav man kan tänkas ha.

En nackdel med både DIN-kontakter och XLR-kontakter är att de oftast är i en färg/form som inte är så snygg i ett hem. Om man kör avsäkring före uttag så kanske man kan överväga nätverskontakter. Det finns sådana som faktiskt är helt i ljus plast, men de är inte så vanliga.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något som kombinerar 2x 10 ampere kapabla kontaktpinnar samt pinnar för datakommunikation till ett vettigt pris och utseende vore intressant.

Angående kontaktdonen på fast monterad kabel, så vart det efter rådgörande med myndigheten i fråga ;)

Kanske det vore något med telefoniinstallation som klarar 10 ampere.. :badgrin:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hade inte 4pin hörlursplugg kunnat användas, de är små, billiga och enkelt att dölja i en list.
Enligt spec så tål många 1A 12v, synd att de inte klarar 24 eller 48 volt...
http://www.digikey.com/product-detail/e ... -ND/669724

Tror 10A + data i en liten förpackning kan bli svårt.
Molex 4 alt 6 pin som sitter på moderkort och grafikkort är nog det billigaste om man vill upp i strömstyrkor.

edit: Behöver noden mer än 1 ampere så får den ha extern batterieliminator t.ex.
edit2: 1A 12V räcker för 2 vita 3watt:s led i alla fall.
edit3: 3pin hörlursplug hade också kunnat användas, LIN-bus kanske? enligt spec så klarar den ca 40 meter.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Kontakterna måste klara strömmen som ledningen är avsäkrad med för att inte riskera en brand. Likadant som man inte sätter ett 10A uttag på en 16A grupp.

Bara för att det är lägre spänning så blir inte strömmen mindre farlig.
Skriv svar