Har kopplat upp skåpet, men vet i sjutton om man hinner se en kortvarig klippning på detta vis...
Så därför tänkte jag bygga en klippningsindikator som tänder en lysdiod vid klippning.
Har funnit två intressanta projekt på nätet:
Fördelar:
-Detekterar spännigsklippning med enligt författaren mycket god noggrannhet.
-Enkel installation som ej kräver oscilloskop eller liknande instrument. Möjligtvis en multimeter.
-Konstruktionen är okänslig för variationer i nätspänningen. (Orsakade av variationer på elnätet)
-Kretsen tar sin matningsspänning från förstärkarens nätdel och behöver ingen egen.
Nackdelar:
-Indikerar den alla sorters klippning?
-Kretsen antar ett fast värde för skillnaden mellan stegets drivspänning och maximal utspänning, ex. 3V.
I praktiken är ju spänningsfallet över utgångstransistorerna lastberoende.
Fördelar:
-Kretsen skall enligt författarenkunna detektera: clipping, overload protection or slew rate limiting.
Den kan alltså lite mer, än projektet ovan, frågan är om det kommer till nytta?
Nackdelar:
-Kräver oscilloskop vid installation (Vilket jag iofs har
-Det åtgår en extra op. (Vilken förmodligen inte är speciellt dyr så det är nog ett ickeproblem)
-Kräver dubbel matningsspänning, alltså +/- 15VDC. Kretsen behöver således kompletteras med en egen liten nätdel.
Eftersom det är lite kul att cadda så ritade jag båda:
Klippningsindikatorn:

Sound impariment monitor:

Notera att nätdelen saknas än så länge, och att jag inte tänkt använda en dyr audio-op som 2134 helt i onödan, utan att det bara blev så nu.
Vilket projekt skulle ni satsat på?
Finns det andra bra lösningar än dessa?