Dimma trafo till 0V?
Re: Dimma trafo till 0V?
Vi drar till med en film oxså....
http://imageshack.us/clip/my-videos/811 ... 87911.mp4/
Ligger på nått så ovanligt som "grodan".
C-man
Ändrat länk.
http://imageshack.us/clip/my-videos/811 ... 87911.mp4/
Ligger på nått så ovanligt som "grodan".
C-man
Ändrat länk.
Senast redigerad av colliman 23 maj 2012, 03:42:46, redigerad totalt 1 gång.
Den här tråden har av någon anledning fallit ur bevakning
den där 1 Hz historian - kan det vara inteferens mellan din oscillator och nätspänningen tro ??
det är ganska mycket fält i luften och glasen har stora ytor och det kanske gör att det syns något.
---
om förstärkaren blir varm så kanske det är dags att titta på faskompenseringen av trafon - ja såvida att kapacitansen på glaset inte räcker till utan du behöver mer kapacitans innan full faskompensering.
för att bedöma detta så behövs data som hur mycket ström det drar på primärsidan på trafon vid en viss spänning (trafon olastat), dess resistans på primär, hur mycket det ger på spänning i sekundärsidan, sekundärens resistans.
det som kan vara intressant är också hur mycket ström glaset drar på sekundärsidan vid uppmätt spänning på båda sidorna samt hur mycket ström som går på primärsidan i den situationen.
detta för att få en bedömning om det är induktansen eller kapacitansen som är den dominerande lasten för förstärkaren - för om det är kapacitansen som är det dominerande så blir det svårare att faskompensera och du måste börja titta på trafo som drar mer reaktiv effekt (drar mer tomgångsström...)
har du möjlighet att mäta ström och spänning samtidigt på signalen som går in på trafon och där räknat på nollgenomgågarna gentemot varandra (eller använder tekniken med lissajou figurer för att räkna ut gradtalet - du har ju analogoscilloskop som säkerligen kan sättas i X-Y-drivning
- något man får betala dyrt för om man skall få samma sak på ett digitaloscilloskop) och om strömmen går före spänningen eller efter just för att kunna räkna ut fasvinkeln och om det är kapacitiv eller induktiv last som trafon uppvisar.
din förstärkare kan kräkas om det är för mycket reaktiva laster, hitta mode att självsvänga eller går i skyddsläge när du mata över en viss effekt och om man får lasten att se mer resistivt ut så kan du troligen mata på med högre spänning och mer effekt.
den där 1 Hz historian - kan det vara inteferens mellan din oscillator och nätspänningen tro ??
det är ganska mycket fält i luften och glasen har stora ytor och det kanske gör att det syns något.
---
om förstärkaren blir varm så kanske det är dags att titta på faskompenseringen av trafon - ja såvida att kapacitansen på glaset inte räcker till utan du behöver mer kapacitans innan full faskompensering.
för att bedöma detta så behövs data som hur mycket ström det drar på primärsidan på trafon vid en viss spänning (trafon olastat), dess resistans på primär, hur mycket det ger på spänning i sekundärsidan, sekundärens resistans.
det som kan vara intressant är också hur mycket ström glaset drar på sekundärsidan vid uppmätt spänning på båda sidorna samt hur mycket ström som går på primärsidan i den situationen.
detta för att få en bedömning om det är induktansen eller kapacitansen som är den dominerande lasten för förstärkaren - för om det är kapacitansen som är det dominerande så blir det svårare att faskompensera och du måste börja titta på trafo som drar mer reaktiv effekt (drar mer tomgångsström...)
har du möjlighet att mäta ström och spänning samtidigt på signalen som går in på trafon och där räknat på nollgenomgågarna gentemot varandra (eller använder tekniken med lissajou figurer för att räkna ut gradtalet - du har ju analogoscilloskop som säkerligen kan sättas i X-Y-drivning
din förstärkare kan kräkas om det är för mycket reaktiva laster, hitta mode att självsvänga eller går i skyddsläge när du mata över en viss effekt och om man får lasten att se mer resistivt ut så kan du troligen mata på med högre spänning och mer effekt.
Hej igen xxargs Har dessa uppgifter för tillfället, dock kommer 115-6V trafon på Måndag.
C-man
C-man
colliman skrev:Så har man letat färdigt.
Hittade ingen 110V-6V så det får bli som MiaM föreslog 220V-12V.
Ja då hoppas man på att xxargs forfarande är på hugget.
Här är C-man resultat i dimmer labbandet:
Jag använder en 230V -7.05V 300mA trafo(Tr1) att mata 12-220V trafon(Tr2) med.
Vid 7.01V in får jag ut 75.5V obelastat. då drar det 25.4mA mellan Tr1-Tr2.
Resistansen på Tr2 är 1977 ohm på 220V sidan & 22.4 ohm på 12V sidan.
Kopplar jag in PDLC-glaset så drar det 12.4mA vid 50V(ut V vid last) mätt på Tr2 utgång.
Mellan Tr1-Tr2 går det 124.5mA vid 7.05V med den lasten. Lite märkligt att spänningen ut på Tr1 är högre vid last?
Tillägg
missade denna inlägg, nu har jag inte räknat på detta (för sent idag)
dock är det inte så märkligt att trafon får högre spänning när du koppla in lasten - iom att glaset är kraftigt kapacitiv så börja den faskompensera TR2 och resultatet är att den drar mindre ström från TR1 och därför stiger spänningen på TR1 just för att det är mindre strömuttag
det är det här men träff mitt på med rätt värde på faskompenseringskondensatorn parallellt med glasskivelastens kapacitans som man vill uppnå när TR2 sedan skall drivas av förstärkare då man vill att så lite och så restiv last som man kan få till - reaktiv last värmer bara trissor i slutsteg i onödan och dessutom kan få förstärkare att bli instabila och/eller ge övergångsdistorsion om inte feedbacken hänger med...
dock är det inte så märkligt att trafon får högre spänning när du koppla in lasten - iom att glaset är kraftigt kapacitiv så börja den faskompensera TR2 och resultatet är att den drar mindre ström från TR1 och därför stiger spänningen på TR1 just för att det är mindre strömuttag
det är det här men träff mitt på med rätt värde på faskompenseringskondensatorn parallellt med glasskivelastens kapacitans som man vill uppnå när TR2 sedan skall drivas av förstärkare då man vill att så lite och så restiv last som man kan få till - reaktiv last värmer bara trissor i slutsteg i onödan och dessutom kan få förstärkare att bli instabila och/eller ge övergångsdistorsion om inte feedbacken hänger med...
Finns det nått bättre sätt att undvara den farliga solen än att labba i sin källare?
Ny trafo har anlänt den har följande värden:
115Vx2 lindningar som mäter 1078(PRI1) 961(PRI2) ohm
6Vx2 lindningar som mäter 6.22(SEC1) 6.92(SEC2) ohm
6.13V in på 6V lind. ger 73.0V ut på 115V lind. tomgångström 130mA
5.97V in på 6V lind. ger 61.2V ut på 115V lind. lastat med PDLC glas 138mA
xxargs
Sedan har jag dubbla lindningar på var sida, ska jag parallellkoppla dom eller som jag nu gjort bara använda en?
Väntar med spänning på vad xxargs har att komma med.....
C-man
Ny trafo har anlänt den har följande värden:
115Vx2 lindningar som mäter 1078(PRI1) 961(PRI2) ohm
6Vx2 lindningar som mäter 6.22(SEC1) 6.92(SEC2) ohm
6.13V in på 6V lind. ger 73.0V ut på 115V lind. tomgångström 130mA
5.97V in på 6V lind. ger 61.2V ut på 115V lind. lastat med PDLC glas 138mA
xxargs
Förstår inte riktigt vad du menar med tomgångsström på 115V sidan men kanske menar du att jag ska koppla in trafon på 115V sidan?dvs. jag vill veta hur mycket tomgångsström det är på 230V sidan (eller två 110 Volt lindningar kopplad i serie vilket det ofta är) och när tex. 6 Volt sidan är matad med 6 Volt växelström (matad från annan 230->6V trafo enklast) och vad spänningen blir på 110 resp 230 V spolana blir just då
Sedan har jag dubbla lindningar på var sida, ska jag parallellkoppla dom eller som jag nu gjort bara använda en?
Väntar med spänning på vad xxargs har att komma med.....
C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag tror att man oftast kan paralellkoppla lindningar på trafon men jag har råkat ut för nån trafo där lindningarna faktiskt var lite olika om jag inte minns galet.
Sånt glas har jag jobbat med för många år sedan och då gjorde vi en helt vanlig astabil multivibrator som drev en transformator baklänges, detta då allt annat körde på 12V.
Till detta hade jag faktisk tagit en mikroprocessor och kopplat till en 8 bitars DA-omvandlare på en port (t.ex. ett R-2R nätverk) och styrd en kraft-op-amp som i sin tur drev transformatorn.
Ljussensorn hade jag kopplat till en AD-ingång och jag hade även kopplat till en seriell port.
I mjukvaran skulle man då kunde ställa utgångsspänningen som en följd av in-signalen från ljussensorn. På DA-utgången ville µC'n då skicka ut lämplig frekvens och ändra signalstyrkan i enlighet med linjariseringen av insignalen på AD-ingången.
Att skicka ut en frekvens på detta sätt är mycket enkelt: man skapar en tabell med värden mellan 0 och 255 över den önskade kurvformen med en lagom upplösning. Denna tabell ska programmet sedan "spela upp" baserat på en timer-interrupt.
Om man utgår ifrån 50Hz som utgångsfrekvens, sinus och en timer-interrupt på 2000Hz blir det alltså en tabell med 40 värden (alltså en ganska grovt huggen sinus), denna kan man kopiera in i RAM med en skalningsfaktor som beror på inkommande ljus och saken är biff när sedan programmet "spelar upp" denna tabell från RAM.
När inkommande ljus ändrar sig kommer tabellen i RAM att uppdateras och man får ett signal som gör som man vill. Det är såklart inte extrema mängder med "gråskala" men jag är ganska säker på att detta sätt ger rikligt med möjligheter ändå.
Transformatorn i sig kommer att fungera som ett lågpassfilter och man kan såklart lägga på ett litet filter innan kraft op-amp'en för att det ska bli bättre. Jag hade nog även haft en ganska fet kondensator mellan GND och ena ingången på transformatorn och låta den andra ingången drivas av kraft op-amp'en, detta hade tagit bort alla problem med DC-offset.
Problemet med att dimma 230V är att alla dimningar ger en puls för varje halvperiod som TRIAC'en slår på och blir den puls för hög kommer de flytande kristaller att skadas permanent så förstärker-vägen är rätt väg att gå.
Till detta hade jag faktisk tagit en mikroprocessor och kopplat till en 8 bitars DA-omvandlare på en port (t.ex. ett R-2R nätverk) och styrd en kraft-op-amp som i sin tur drev transformatorn.
Ljussensorn hade jag kopplat till en AD-ingång och jag hade även kopplat till en seriell port.
I mjukvaran skulle man då kunde ställa utgångsspänningen som en följd av in-signalen från ljussensorn. På DA-utgången ville µC'n då skicka ut lämplig frekvens och ändra signalstyrkan i enlighet med linjariseringen av insignalen på AD-ingången.
Att skicka ut en frekvens på detta sätt är mycket enkelt: man skapar en tabell med värden mellan 0 och 255 över den önskade kurvformen med en lagom upplösning. Denna tabell ska programmet sedan "spela upp" baserat på en timer-interrupt.
Om man utgår ifrån 50Hz som utgångsfrekvens, sinus och en timer-interrupt på 2000Hz blir det alltså en tabell med 40 värden (alltså en ganska grovt huggen sinus), denna kan man kopiera in i RAM med en skalningsfaktor som beror på inkommande ljus och saken är biff när sedan programmet "spelar upp" denna tabell från RAM.
När inkommande ljus ändrar sig kommer tabellen i RAM att uppdateras och man får ett signal som gör som man vill. Det är såklart inte extrema mängder med "gråskala" men jag är ganska säker på att detta sätt ger rikligt med möjligheter ändå.
Transformatorn i sig kommer att fungera som ett lågpassfilter och man kan såklart lägga på ett litet filter innan kraft op-amp'en för att det ska bli bättre. Jag hade nog även haft en ganska fet kondensator mellan GND och ena ingången på transformatorn och låta den andra ingången drivas av kraft op-amp'en, detta hade tagit bort alla problem med DC-offset.
Problemet med att dimma 230V är att alla dimningar ger en puls för varje halvperiod som TRIAC'en slår på och blir den puls för hög kommer de flytande kristaller att skadas permanent så förstärker-vägen är rätt väg att gå.
Icecap
Du måste varit tidig på den produkten?
Fick ni det att funka med en vanlig astabil multivibrator?
Hur gick det att dimma den?
Var det PDLC-film?
Pic är tidens melodi, tyvärr är mina kunskaper i det för klena.
Vore kul att lära sig, hinner dock inte för det här projektet.
Det finns väl programmerbara filter bla. som man kunde använda?
Jag har kommit så långt att dimmning fungerar, dock drar förstärkaren 500mA vid 73V ut på trafon.
Och när jag höjer "volymen" så bottnar sinuskurvan in i trafon, platt i över underkant.
Ditt tipps om en konding till jord, kan vara en lösning.
Menar du att jag lägger den mellan signal och jord på utgången på förstärkaren?
Eller i serie på jord?
Sedan är skalan på regleringen grov, ska justera värdena på volym-poten.
Ska bara få till en volymkontroll som styrs av en fototransistor.
Har komponenterna ska bara få tid till att bygga.
Gäller väl att lägga lindningarna rätt?
Tack för alla förslag, jag hörde på avvägar att KTH hade nått på gång till det här PDLC glaset,
å stämmer det så finns det nog bättre kunskap där.
Vore ändå kul att få till det, för att se om vi är inne på samma spår.....
C-man
Du måste varit tidig på den produkten?
Fick ni det att funka med en vanlig astabil multivibrator?
Hur gick det att dimma den?
Var det PDLC-film?
Pic är tidens melodi, tyvärr är mina kunskaper i det för klena.
Vore kul att lära sig, hinner dock inte för det här projektet.
Det finns väl programmerbara filter bla. som man kunde använda?
Jag har kommit så långt att dimmning fungerar, dock drar förstärkaren 500mA vid 73V ut på trafon.
Och när jag höjer "volymen" så bottnar sinuskurvan in i trafon, platt i över underkant.
Ditt tipps om en konding till jord, kan vara en lösning.
Menar du att jag lägger den mellan signal och jord på utgången på förstärkaren?
Eller i serie på jord?
Sedan är skalan på regleringen grov, ska justera värdena på volym-poten.
Ska bara få till en volymkontroll som styrs av en fototransistor.
Har komponenterna ska bara få tid till att bygga.
Ska kolla om det ändrar något, undra om jag ska göra likadant på båda sidor?MiaM skrev:Jag tror att man oftast kan paralellkoppla lindningar på trafon men jag har råkat ut för nån trafo där lindningarna faktiskt var lite olika om jag inte minns galet.
Gäller väl att lägga lindningarna rätt?
Tack för alla förslag, jag hörde på avvägar att KTH hade nått på gång till det här PDLC glaset,
å stämmer det så finns det nog bättre kunskap där.
Vore ändå kul att få till det, för att se om vi är inne på samma spår.....
C-man