Dimma trafo till 0V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Dimma trafo till 0V?

Inlägg av colliman »

Sitter med en 50VA 230-110V trafo som jag vill kunna dimma ner till 0V.

Denna ska i sin tur styras av en ljussensor som reagerar på solljus.

Funderar på ur man bäst dimmrar en järnkärnetrafo ner till 0V i en jämn kurva?

Tänkte använda en sådan här från Velleman:
http://www.vellemanprojects.eu/support/ ... 8064&type=

Nån som har några tips att dela med sig av.

Jo jag har sökt på forumet, men inte hittat just vad jag söker.

C-man
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Re: Dimma trafo till 0V?

Inlägg av colliman »

Hallå var är alla påhittiga elektronikgurus?

Eller är det här omöjligt?

Kanske rent av tråkigt?

C-man
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag vet inte om du uttryckt dig lite dimmigt. Jag ser två möjligheter att dimma med en trafor:

1: Använd en vridtransformator och en stegmotor. Stegmotorn kan styras via förstärkare från portarna på kortet.
2: Använd en triac-styrning efter traforn. Triacen kan styras från portarna på kortet.

Mer än så här kan jag inte bidraga med av den beskrivning du gett.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Jaså det var därför som svaren uteblev.
Jag hade dimmat ner kommunikationsförmågan....

Här kommer mer info.

Jag har en glasruta med kristaller som jag vill gradvis göra genomskinlig.
Det är en sådan här:
spdglass.jpg
Den ska jag försöka styra med en ljussensor så att den följer sol/moln utomhus.
Är det sol ska den bli mjölkvit 0V och vid moln ska dem bli klar 110V AC.
Gustav180
Ditt svar att driva med en fulltrafo går, det har jag prövat.
Dock känns det lite mekaniskt och utrymmeskrävande.

Ditt andra förslag är mer så som jag tänkt, vet tyvärr inte lasten på glaset, gissar kapacitiv.
Undrar om det går att mata en vanlig dimmer med 110V i stället för 230?

Så finns det ju sinus dimmrar men det va ingen här som jobbade med sånt?

Den jag tänkte är från Velleman å heter K 8064 http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=354314

Den drivs av en pic PIC16F676, någon som har denna dimmer, och hackat koden?
Jag är rutten på pic, men nog borde det gå att skriva den så att den lämnar max 110V trotts 230V in?

Så där får man en guldstjärna nu? :roll:

C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur mycket ström dras det på 110V-sidan?

Om det är mycket låg ström så skulle du kunna använda nåt i stil med en ljudförstärkare som driver en bak-och-framvänd transformator. Med kanske 6-8V AC in på "utgången" på en trafo som är avsedd för 220V->12V så borde den ge ca 110V ut på "ingången".

Om fönstret är nån slags LCD-ruta så borde den knappt dra nån ström alls, det är väl en rent kapacitiv och riktigt snäll last?

Om du tänker köra med Wellemanbyggsatsen så är det kanske enklast att göra de små ändringar som behövs för att köra den på 110V, och sätta den efter trafon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Tack blueint för trådarna. men där stod inget om hur man dimmar.

MiaM
Det där verkar kul, så spelar man in 50Hz på loop å kör. Bara att höja å sänka volymkontrollen.

Testade med att koppla 110V genom en vanlig dimmer, å nog gick det att ändra lite.
Dock inte steglöst, hoppade lite hur son helst.

Gissar att det blir Velleman som får bli nästa dimmer till rakning....

C-man
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du får nog ändra på ett par komponentvärden för 110V, både i en vanlig köpedimmer eller wellemanbyggsatsen. Om du tänker beställa så är nog USA-marknadgrejer ändå en bra idé.

50Hz fixar du enklast genom en tongenerator, antingen kan den byggas halvenkelt analogt (det behövs ju inte precis audiofil-hifi-data utan huvudsaken är att vågformen är såpass snäll att det inte blir oväsen i transformatorn o.s.v.) eller så ansluter man en räknare till ingångarna på ett eprom och utgångarna till en DAC (som latchas av räknarens klockpulser) och kör in en klocka på 50 * antalet minnesplatser som räknas runt, och lagrar en sinusvåg i eprom'et. Ja, man kan ju också göra det med en mikrokontroller, antagligen billigast idag om man vill ha en lösning med digitalteknik.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Så mycket behövs inte för att få en hygglig sinusgenerator, det räcker med en CMOS-inverter t.ex. 4069 och köra den analogt men en wienbrygga eller ett TT-nät i motkopplingen. Den skall ju bara generera en fast frekvens.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Bättre om man tar reda på förutsättningarna först.

Här är lite mätvärden från verkligheten, mätt över kablarna till SPD filmen.

Konduktivt. 1.16 uF
Ressensivt . 300kohm

Vid 125V drar den 30mA vilket blir 3.75W.

Säg att jag vill upp till 10 X den lasten 300 mA eller varför inte 1A.
Då har jag så det räcker till några fönster kvadrat.

Frågan är hur styr man amplituden på en 50Hz signal på 125V 1A på enklaste sätt?

Vill gärna få till nån ljusstyrning å har tittat på den här:
Å nu hittar jag inte filen men den kommer, nog.

C-man
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enklast är nog faktiskt nåt i stil med det jag redan föreslagit:

50Hz tongenerator -> spänningsstyrd volymkontroll (kan kombineras i en mikroprocessor eller byggas separat analogt) -> ljudförstärkare -> nättransformator körd baklänges.

50Hz tongeneratorn har du förresten redan på köpet om du driver kopplingen med en "tung" transformator, där har man ju en acceptabel 50Hz ut (om inte belastningen från likriktaren som driver elektroniken gör vågformen för rutten).

Nättransformatorn som körs baklänges kan med fördel vara avsedd för 110V och inte 220V för då kommer den mättas (och inte ge högre spänning) en bit ovanför 120V ifall det blir knas så insignalen blir för stark.

Ska du bygga en enda, ett dussin eller tusentals kretsar?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Gör nu inte större förstärkare än du behöver - och jag vidhåller att du skall satsa på sinus och inte fyrkant av orsaker nedan.

Om man gör en LF-förstärkare med en billig färdig 10-tal Watt förstärkarkrets och en wiener-oscillator eller liknande som ger hyffsad ren sinussignal via en mindre 6V/110V trafo (och nivån styrs sedan av en spänningsdelarkoppling med potentiometer mellan generatorn och förstärkarkretsen, Så är det stor chans att kapacitansen i glaset kompenserar en del av trafons induktans och man kan få en koppling som drar mindre med ström med glaset inkopplad än att trafon drivs oansluten!.

Om glaset har mindre kapacitans än vad som behövs för full kompensering så kan man addera på ytterligare kapacitans parallellt för att rätta till detta och minimera tomgångsförbrukningen strömmässigt på trafon. Är glasets kapacitans mer än vad som motsvarar trafons induktans så kan man med extra induktans i serie också kompensera ned kapacitansen i glaset så att de mot förstärkaren visar sig som en resistans- dock är detta överkurs.

30 mA vid 125 Volt ger att impedansen är 4.167 kOhm vid 50 Hz och effekten 3.75 VA och om man antar att det reaktans av kapacitiv typ så skulle man hamna på 0.764 µF och skulle man dessutom räkna med resistansen på 300 Ohm i serie så skulle man hamna på 0.766 µF, cos(fi) = 0.072 eller att strömmen går 85.87 grader före spänningen och den verkliga effektförbrukningen 3.75 VA * 0.072 = 270 mW - det finns potential med en effektbehovsreducering till nästan 1/14-del om man effektkompenserar ordentligt i kopplingarna + förluster i förstärkaren (som också minskar kraftigt med minskad magnetiseringsström och inte behöver absorbera reaktiv energi från trafo och last) och i dess inkopplade trafo.

- att kapacitiv parallellkoppla en trafo var ett bra sätt att minska på värmebildningen rejält över LF-förstärkaren när jag gjorde ringeneratorer för telefoni en gång i tiden - med rätt värden så kompenserades induktansen bort och det vara bara en resistiv last som visades mot slutsteget och den var i regel ganska liten (högt värde) gentemot reaktiva lasten när den var okompenserad - det är samma teknik som att faskompensera elmotorer för så hög cos(fi) som möjligt då det är precis samma orsak och verkan.

Med andra ord så går det att trolla ganska mycket för att få ned strömförbrukningen på förstärkaren om lasterna är mycket reaktiva och man använder passiva reaktiva komponenter för att justera - men detta fungerar _bara_ om det drivs av en sinussignal

Eftersom lasten är till största delen kapacitivt så är drivning med fyrkantvåg ingen bra förslag då frekvenskomponenterna i flankerna på f >> 50Hz när det möter 0.7 - 1 µF kapacitans i lasten innebär att det kommer att skjuta mycket ström genom förstärkaren vid omslaget och den blir varm i onödan och kanske tom. går sönder.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Nu snackar vi proffshjälp!! :bravo:

MiaM Jo det kan tänkas bli en produktion i framtiden, men då blir det nog att kontakta nån som är bättre än mig på kretskonstruktion. Nu är det bara ett försök för att se användningen.

xxargs
Hänger med på resonemanget, dock är jag bakom flötet när det gäller att räkna på färdiga kretsar.

Förstår jag rätt så är det en 10W förstärkare, utgången kopplad mot en 6V-110V trafo.
En sinusvåg på ingången, och dimma med volymen.

Sinusvågen skapas med en sådan här koppling?!
winerbrygg.gif
Ja nu har jag fått lite att labba med, hoppas jag kan återkomma med frågor till er.

C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

wien-oscillator lär du hitta många designexempel på.

det du skissar är en principkoppling för wien-oscillator, men för att svänga så måste förstärkningen vara precis aning över 3 ggr, annars svänger det inte eller så distar det.

i praktiken sätter man ibland två motriktade parallellkopplade dioder över Rfb1 när förstärkningen är lite över 3 och det svänger, 'kostnaden' är då en smula distorsion kurvan ut och det kan man leva med i det här sammanhanget. i andra varianten kör man med glödlampa eller PTC-motstånd (för Rfb2) som gör att motkopplingen ökar och förstärkningen går ned när spänningen blir högre än önskad nivå. men för att det skall fungera så måste resistansvärden i feedback-nätet vara nere på säg 300-400 Ohm och OP-ampen orka med detta strömmässigt då det är värmen som gör att regleringen fungerar

typ:

http://www.ecircuitcenter.com/circuits/ ... opwien.htm

ytterligare ganska färdig variant:

http://www.stanford.edu/class/ee122/Par ... _ab111.pdf

svagheten med wien-oscillator med dioder, PTC och glödlampa i motkopplingen är att amplituden går ned när dom bli varma. Glödlamp-varianten så kan man välja en design som håller lamptråden mörkglödande temperatur och blir mindre känslig än PTC och diod-lösningen. lampor typ till ljusstakar 34 Volt börja glöda redan vid några volt spänning och drar inte så fantastiskt med ström.

dom mer avancerade använder FET-trissa mm. som reglering.

titta i

http://www.ti.com/lit/an/sloa060/sloa060.pdf

och/eller

http://www.ti.com/sc/docs/apps/msp/jour ... aug_07.pdf

då dessa ser ut att vara samma dokument men olika typografi.

ut från oscillatorn lär du få använda en konding i serie för att ta bort -DC-komponent på utgången och före potentiometern för att justera nivån (DC-komponent genom en potentiometer ger sprak när den justeras och är inte bra) och även efterföljande förstärkare skall inte ge någon DC-komponent genom trafon.

---

För att få räknehjälp med kompensationskondingar på trafon så måste jag ha följande värden:

DC-resistans på båda sidors lindning.

hur mycket tomgångsström dessa drar när de är matad med 50 Hz växelström - både spänning och ström uppmätt samtidigt så bra som möjligt vid mätningen

dvs. jag vill veta hur mycket tomgångsström det är på 230V sidan (eller två 110 Volt lindningar kopplad i serie vilket det ofta är) och när tex. 6 Volt sidan är matad med 6 Volt växelström (matad från annan 230->6V trafo enklast) och vad spänningen blir på 110 resp 230 V spolana blir just då - var försiktig i mätningen, även om du använder småtrafo så är spänningarna fortfarande dödliga!!.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Tackar xxargs. :happy:

Mer än vänligt att du lägger ner tid på mina frågor.

Jag ska gå igenom länkarna och återkommer om nån dag.

Tack än en gång.

C-man
Skriv svar