Satt i studion igår och lekte med den nya Line6 POD HD Pro. blev riktigt imponerad, använde den faktiskt till ett antal gitarrsolon den dagen på låtar till den kommande skivan, och kände att det här är ett område jag vill utforska.
Nu har jag ju börjat få lite grundläggande kunskaper i elektronik, kan åtminstone löda om gitarren när saker och ting börjar glappa...

Är otroligt sugen på att börja snickra på en egen effekt.. Analogt är dock inte min grej, så det jag i första hand funderat på är ju då DSP, och nu är väl DSPIC inte det optimala för detta, men känner mig väldigt bekväm med just Pic, och tror ändå att det är en bra ände att börja i, istället för att ge sig ut på fullständigt okänt vatten direkt. Börjar den begränsa mig så får jag byta plattform till MKII

Andra fördelar med dspic är ju billig (behöver inte lägga 3000 på ett dev-board), finns som DIP, kan köpas på massvis med ställen osv.
Min tanke är att börja med en dspic (troligen en med inbyggd 16-bit DAC), skaffa en 16-bit ADC med SPI-interface och ett externt ram, hade varit smidigt med ett SPI-interface där också, hittar dock inga större än 32x8, och då jag tänkt börja med delay (som bortsett från dist är den effekt jag använder mest) vill jag nog ha ett lite större minne. Räknar med att köra 48000hz 16-bit, och en max delaytid på ca 1000 ms. Vilket torde innebära att jag behöver 16*48000 kilobit = 768000 = 96k*8... Får se om det blir 3 st spi med någon form av CS, eller ett större parallellt minne.
Sen får vi se vad som händer, fortsätter väl bygga på med effekter allt eftersom tills processorn inte orkar mer.
Har lite funderingar (nåja, drömmar) över att även bygga in en rörbaserat preamp på sikt, rördist är svårslaget... Men en sak i taget.
Dock har jag en liten fundering. Har sökt ganska mycket efter ritningar på digitala reverb, mest egentligen för att få ett hum om hur mycket minne jag ska dimensionera för det. Verkar dock svårt att hitta, någon som kan tipsa lite här?