Söker elektroniskt musikinstrument

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slowfly

Söker elektroniskt musikinstrument

Inlägg av slowfly »

Hej

Jag byggde precis färdigt min lilla orgel baserad på en NE555...men tyvärr låter den kass ;)

Så nu skulle jag vilja bygga något annat enkelt elektroniskt musikinstrument som för hoppningsvis låter bättre.

Vad skulle ni rekomendera ?!?

//Elias
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Bygg ett elektroniskt trumset som funkar som exempelvis mitt Roland TD-3 (som ändå är enklaste modellen i familjen). :D
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

$tiff, skicka det till mig när du tröttnar på det :) Vad fick du ge för det?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ge? Inte en chans. Men du kan få köpa det om du vill
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hmm är det inte svårt att bygga sina egna elektroniska trummor ??
Isånnafall är det någon som har någon bygghjälp ??

Jag har blivit jäkligt sugen på att bygga en Theremin, har hittat en mycket enkel variant av den...

//Elias
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Inte svårt; utamanade! :wink:
ElectroPek

Inlägg av ElectroPek »

Fortsät på din orgel, bygg till envelope, lfo och filter så ska du se att den blir mycket mer kul (om den inte redan har det). En dist eller fuzz kan vara ett bra tilläg med.
ElectroPek

Inlägg av ElectroPek »

Oj glömde, en VCA bör du ha med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det gör inget att grundljudet är väldigt enkelt. De enklaste beståndsdelarna i synthar (som inte är samplebaserade) låter väldigt enkelt, lite som en 555-krets faktiskt.

slowfly: En rolig grejj som du kan göra är att koppla upp en till 555-krets, likadan som den du redan har och stämma den aningen annorlunda. Det ska inte låta falskt, bara lite högre eller lägre än den första. Kopplar du ihop den så att det kommer ljud från båda samtidigt så kommer ljudet att bli lite större. Vill man ha större skillnad så låter man den andra 555-delen vara en oktav (12 toner) lägre eller högre än den andra.

Sedan kan du ju ha olika "sorters" kurvor, t.ex fyrkantvåg, triangel, sågtand mm.
Olika sorters kondensatorer ger också olika sorters ljud. Vid ett av mina expriment råkade jag få in rysk radio, så möjligheterna är många. :)

Man kan sedan ha ett filter som sakta (eller fort beroende på smak) sveper upp och ner. Själva frekvenssvepet på filtret kan du styra med ytterligare en 555a.

Sedan finns det amplitudmodulering och frekvensmodulering, som inte är så svårt att fixa som det låter.

Du pratade om Theremin. Med LDR-motstånd eller IR-dioder så kan man bygga en Theremin som styrs med ljuset. Eller så bygger man en förstärkare med en OP-förstärkare (741 t.ex) eller en transistor och låter sladden till "in"-benet vara rakt upp i luften som en antenn. Använder du utsignalen från förstärkaren till att styra tonhöjden på en 555-krets så har du i princip en Theremin.

Vet inte om du såg mitt påbörjade trummaskins-projekt. Där kopplade jag 555or och 741or som tongeneratorer (med fyrkantvåg, triangel, mm). Sedan lät jag skiftregister och transistorkopplingar påverka ljuden.
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Du har inga bilder eller scheman? Alltid trevligt med ljudbyggen! :)
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hej

Ne jag har tänkt bygga en med antenn så man kan ändra ljudet med handens rörelse...
Hittade detta enkla schema som jag nu håller på att göra kretskortlayout till. Den blev inte så dyr (30kr) och de säger att det går bra att spela musik på den...
Tror ni schemat funkar??

A juste...min lokale elektronikhandlare har inga 51pF kondensatorer...vad ska jag ta istället?? 47 eller 56 ??

//Elias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

cl3mens: Tyvärr har jag inga scheman. När jag bygger ljudburkar så brukar oftast improvisera och bygga utan ritning. Men om jag hittar några scheman så lägger jag upp dem här.

slowfly: Intressant schema! Jag har inte gått igenom hela schemat, men jag tror att storleken på kondensatorerna bestämmer tonhöjden, så då kan du ta den som ligger närmast, dvs 47.

Lyckost som har Bhiab i närheten. :D
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hehe

Det tar 10minuter att cykla dit ;);)
Jag besöker dem ganska ofta...

//Elias
Skriv svar