Det gör inget att grundljudet är väldigt enkelt. De enklaste beståndsdelarna i synthar (som inte är samplebaserade) låter väldigt enkelt, lite som en 555-krets faktiskt.
slowfly: En rolig grejj som du kan göra är att koppla upp en till 555-krets, likadan som den du redan har och stämma den aningen annorlunda. Det ska inte låta falskt, bara lite högre eller lägre än den första. Kopplar du ihop den så att det kommer ljud från båda samtidigt så kommer ljudet att bli lite större. Vill man ha större skillnad så låter man den andra 555-delen vara en oktav (12 toner) lägre eller högre än den andra.
Sedan kan du ju ha olika "sorters" kurvor, t.ex fyrkantvåg, triangel, sågtand mm.
Olika sorters kondensatorer ger också olika sorters ljud. Vid ett av mina expriment råkade jag få in rysk radio, så möjligheterna är många.
Man kan sedan ha ett filter som sakta (eller fort beroende på smak) sveper upp och ner. Själva frekvenssvepet på filtret kan du styra med ytterligare en 555a.
Sedan finns det amplitudmodulering och frekvensmodulering, som inte är så svårt att fixa som det låter.
Du pratade om Theremin. Med LDR-motstånd eller IR-dioder så kan man bygga en Theremin som styrs med ljuset. Eller så bygger man en förstärkare med en OP-förstärkare (741 t.ex) eller en transistor och låter sladden till "in"-benet vara rakt upp i luften som en antenn. Använder du utsignalen från förstärkaren till att styra tonhöjden på en 555-krets så har du i princip en Theremin.
Vet inte om du såg mitt påbörjade trummaskins-projekt. Där kopplade jag 555or och 741or som tongeneratorer (med fyrkantvåg, triangel, mm). Sedan lät jag skiftregister och transistorkopplingar påverka ljuden.