Centerfrekvenser UHF 400-470 MHz kanal 1-16

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
niglas

Re: Centerfrekvenser UHF 400-470 MHz kanal 1-16

Inlägg av niglas »

RD skrev:Men för att vara så säker som möjligt föreslår jag att du kontrollerar om det går att justera uteffekten till max 2W och köra på de 8 SRBR-kanaler som finns i Sverige och lämnar radion här hemma
Vet du även vilka kanal-nummer dessa 8 frekvenser motsvarar?

MiaM skrev:Sök på PMR på nätet, och/eller på exakta specar på de radios som faktiskt säljs i Sverige.
Får tyvärr bara träffar på 446-bandet när jag söker på PMR...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag tror det föreligger ett litet missförstånd här:

Du måste skilja på kanalnummer i radion och faktisk frekvens.
En sådan radio du pratar om har 16 kanaler som kan ställas in på valfri frekvens med rätt programvara. Ungefär som du kan lägga in kanaler / snabbval i en vanlig radio.

Det är inte ens säkert att två radio inköpta på samma ställe har samma frekvenser inprogrammerade utan de kanske inte fungerar att prata mellan varandra utan att programmeras. Du kan alltså INTE köra utan att programmera in frekvenser.

Att köra 5w på SRBR där man eg bara får köra med 2W är nog ingen större fara. Det är nog till och med rätt ofarligt att köra 5W på PMR där det är tillåtet med 0.5W
Däremot bör man nog undvika att sända på andra frekvenser där det kan finnas någon nyttjare som har laglig rätt att använda frekvensen. Ett företag som "hyr" en frekvens uppskattar inte att någon leker på den frekvensen. Radioamatörer tycker inte heller om att bli störda och kan bli rätt förbannade... Så när det finns frekvenser som är ok att använda så är det väl bäst att använda dom kanske!?

//B1N4RY
niglas

Inlägg av niglas »

Klart att de går att ställa in vilka "snabbval" man vill ha, men tvivlar starkt på att tillverkarna trycker in några frekvenser på måfå på dom 16 snabbvalen vid leverans. Skulle snarare gissa att de flesta tillverkarna ställer samma frekvensserie på de 16 kanalerna (för radios som bara stödjer 400-470MHz).

Min fråga är alltså: Vilka frekvenser brukar läggas på dom 16 kanalerna?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ibland är det lite märkligt, du har tidigare i tråden fått två områden där du kan sända om du hade haft typgodkännda radioapparater. Skall det då vara så svårt att räkna ut hur kanalerna skall ställas in?

Enligt PTS föreskrifter:
446–446,1 MHz: Bärbara radiosändare för analog landmobil trafik.
Högsta effekt: 500 mW e.r.p.
Kanaldelning: 12,5 kHz
Antennen ska vara integrerad i radioanläggningen.

Möjlig kanalindelning:
Kanal 1: 446.000 MHz
Kanal 2: 446.0125 MHz
Kanal 3: 446.025 MHz
Kanal 4: 446.0375 MHz
Kanal 5: 446.050 MHz
Kanal 6: 446.0625 MHz
Kanal 7: 446.075 MHz
Kanal 8: 446.0875 MHz
Kanal 9: 446.100 MHz

Om du använder kanal 2 - 8 så är du relativt säker på att du inte sänder utanför nedre och övre bandkanten. Men riktigt säker kan du inte vara eftersom du använder radioapparater som inte är typgodkännda i Sverige och övriga Europa.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

niglas skrev:Klart att de går att ställa in vilka "snabbval" man vill ha, men tvivlar starkt på att tillverkarna trycker in några frekvenser på måfå på dom 16 snabbvalen vid leverans. Skulle snarare gissa att de flesta tillverkarna ställer samma frekvensserie på de 16 kanalerna (för radios som bara stödjer 400-470MHz).

Min fråga är alltså: Vilka frekvenser brukar läggas på dom 16 kanalerna?
Du verkar inte förstå, och gör nog bäst i att låta bli detta helt och hållet!

Radion är inte typgodkänd för licensfritt brukande heller.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

B1n4ry skrev: Att köra 5w på SRBR där man eg bara får köra med 2W är nog ingen större fara. Det är nog till och med rätt ofarligt att köra 5W på PMR där det är tillåtet med 0.5W
Däremot bör man nog undvika att sända på andra frekvenser där det kan finnas någon nyttjare som har laglig rätt att använda frekvensen. Ett företag som "hyr" en frekvens uppskattar inte att någon leker på den frekvensen. Radioamatörer tycker inte heller om att bli störda och kan bli rätt förbannade... Så när det finns frekvenser som är ok att använda så är det väl bäst att använda dom kanske!?

//B1N4RY
Och eftersom s.k. "LPD-frekvenser" är amatörradiofrekvenser och jag är en radioamatör som kan bli rätt förbannad, så är det mindre lämpligt att sända med 5 Watt om jag skulle råka vara i närheten.. Då tar jag radion ur näven på er!
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Pejlaren:
Jag är också radioamatör och tycker man skall hålla sig till reglerna. Men man kan ju vara lite flexibel och ha lite sunt förnuft. 5W i en handapparat från Kina är oftast närmare 4W, och att sända med 4W istället för 2W på SRBR är nog inte något som stör någon alls, du märker det sannolikt inte ens.

4-5W på PMR istället för 0.5W är ju givetvis värre, men eftersom PMR i större städer har en konstant matta av skräptrafik så är det ju sannolikt inte något som stoppar pressarna direkt.

Sedan är ju inte LPD samma sak som PMR eller SRBR. Jag har inte nämnt LPD.
LPD ligger mycket riktigt inom amatörradio, så där skall man ju låta bli att sända med 5W.
LPD är väl max 15mW så det kan man ju glömma i de flesta radio.
I mitt inlägg pratar jag däremot om PMR och SRBR och det är inte amatörradio på något sätt.

Sedan kan jag ju upplysa dig om att "egenmäktigt förfarande" och liknande även gäller för oss radioamatörer så att "ta radion ur näven" på någon bör man nog undvika. ;-)

//B1N4RY
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

niglas skrev:...tvivlar starkt på att tillverkarna trycker in några frekvenser på måfå på dom 16 snabbvalen vid leverans...
Du kan tvivla hur mycket du vill men tyvärr så har du fel.
Jag har köpt över 100 radio av olika modeller från olika tillverkar i Asien och vilka frekvenser som ligger i vid leverans är direkt slumpmässigt. Väldigt ofta ligger det bara en frekvens på minnesplats 1 i radion och ofta är det den lägsta möjliga frekvens radion stödjer. Typ 400.0000MHz.

Köp färdigprogrammerade radio på BR istället om du vill "leka". ;-)
Bild

//B1N4RY
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

B1n4ry skrev: Jag har inte nämnt LPD.
Nä, det har du ju inte.. :? Undrar vad jag fick det ifrån? Men det är lika bra att visa vart skåpet ska stå i alla fall om nu någon skulle komma på den dumma tanken. :lol:
B1n4ry skrev: Sedan kan jag ju upplysa dig om att "egenmäktigt förfarande" och liknande även gäller för oss radioamatörer så att "ta radion ur näven" på någon bör man nog undvika. ;-)
Njae, det är inte egenmäktighet. Påkommer jag någon på bar gärning beslagtar jag radion, den överlämnas naturligtvis till polismyndighet. Men det är helt klart ett agerande i gråzonen..
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Förresten B1n4ry, det är inte uteffekten som stör mig mest, utan att de fulimporterar utrustning som inte får innehas och brukas annat än av radioamatörer. på något sätt ska vi värna om de privilgier vi har och inte låta kreti och pleti förstöra för oss.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns sen rätt många år inga egentliga regler som förbjuder innehav av radiosändarutrustning.

Just radioamatörer verkar vara sämst på att känna till detta eftersom de själva alltid har fått inneha den utrustning som är intressant för de band de har licens för, och dessutom alltid genom tiderna lärt varandra den borttagna regeln att bara vissa får inneha sändarutrustning.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Som jag ser det så är det väl kanske inte något problem som sagt om någon som vet vad han håller på med köper en kina-radio och kör den på lite för hög effekt på just SRBR eller PMR eller om man kör en icke godkänd radio på SIN EGEN komersiella frekvens. I de fallen blir störningarna för andra minimala.

Däremot är det enormt mycket mer problem med att folk fulimporterar icke godkända radio, programmerar dessa på fel frekvenser och med fel parametrar. Eller att man kör på de frekvenser som ligger i från leverans då de som sagt i 99,9% av alla kinaradio är FEL frekvenser. Oftast av okunnighet i tron om att det är okej eftersom det ju är ok att köra på de frekvenser som ligger i riktiga PMR vid leverans.
I det fallet så stör man sannolikt någon annan, vilket kan vara mer eller mindre allvarligt men j-igt dumt och onödigt.

Så till TS är rekommendationen att köpa en radio av någon som vet vad han håller på med och som fixar till den så att den inte stör någon annan. Kjell & co tror jag har radio som säljs förprogrammerade.

//B1N4RY
Skriv svar