Nikon D80 Batteri - Byta celler ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Nikon D80 Batteri - Byta celler ?

Inlägg av Perkla »

Har ett batteripack till min Nikon D80 som tydligen är relativt dött, ett piratbatteri som jag köpte billigt på ebay för några år sen tror jag det var, nu undrar jag om nån har en aning om vad det sitter för nåt på insidan och om det finns några celler att få tag på så man kan byta ut så batteriet funkar igen.. ett orginal kostar runt 700:- och det borde ju bli betydligt billigare än så att byta cellerna. Det är 7.4 Volt och 1500mAh...

Så här ser det ut

Bild
nifelheim
Den första

Re: Nikon D80 Batteri - Byta celler ?

Inlägg av nifelheim »

kollade på det får ett tag sedan tror jag kom fram till att det var celler motsv 17500 tex.

http://dx.com/ultrafire-17500-3-6v-1300 ... 226?item=3

men plasten blev så ful när jag sprättade upp den att jag köpte ett nytt på kjell för ungefär 300:- (ej orginal)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

ebay kloner kostar bara någon hundralapp senast jag köpte. Jag rekomenderar dock orginal om man inte är säker på de man köper håller bra kvalitet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag rekomenderar också orginal. Man kan ha tur med piratbatterier men man kan också ha otur.

Jag har iofs ingen erfarenhet av Nikonbatterier alls, men däremot har jag en del dåliga erfarenheter av batteriet som passar bl.a. Canon Digital IXUS 400.

När jag köpte den kameran (svindyrt 2003, tror kameran kostade 6000:- och ett 256MB-compactflashkort kostade ytterligare en tusenlapp) så köpte jag också ett piratbatteri från kjell.com (tror jag det var). Piratbatteriet var klart sämre än orginalbatteriet. Flera år senare köpte jag ett piratbatteri på tradera ("sido"), det var också skitdåligt. Eftersom jag inte visste om kameran var frisk så kunde jag inte gärna klaga hos säljaren då.
Jag trodde kameran var i stort sett kass men chansade ändå på att köpa två piratbatterier för 20:-/st när Elfa hade stor utförsälning halvnyligen. Det visade sig att det batteri jag packade upp och provkörde satte bra fart på kameran, antagligen ungefär som när den var ny. Jackpott alltså. Jag har inte ens packat upp det andra batteriet, antar att det förhoppningsvis är laddat på det mest lagringståliga sättet från tillverkaren och vill inte peta på det.

Om du har någon möjlighet att få nettopriser på Nikongrejer via nån kompis-kompis-kontakts-svågers-bryllings-pysslings-kusin så kolla upp det.

Drar en D80 mycket ström?
Jag har en Canon EOS 450D och skulle säga att om jag använder den där jag inte har tillgång till varken laddare eller hårddisk att tanka över bilder till så är det minneskorten och inte batterierna som kostar mest per tagen bild. Då slösar jag iofs alltid med att köra RAW-läget (mest för att då slipper jag ens lära mig att fixa t.ex. vitbalans o.s.v. när jag tar bilderna), men ändå. Den kameran har dock inget filmläge (förutom att man iaf teoretiskt kan ställa den på live view och ansluta analog-kompositvideoutgången till ett capturekort i datorn, det räknas nog inte ;) ) och jag använder nästan aldrig Live View så det är verkligen bara fokusmotorn+slutaren som faktiskt drar nån ström att tala om.

Min poäng är att det är kanske värt att pröjsa för ett orginalbatteri?

Vad gäller formen på batteripacken ifall man bryter isär den så ska man väl se till att den inte kärvar/fastnar i kameran. Det där kjell.com-piratbatteriet kärvar t.ex. i min IXUS såpass att jag måste hantera kameran lite våldsamt för att skaka ur batteriet, knappast bra för kameran...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänker däremot gå emot strömmen, har köpt Piratbatterier till min D70 och varit mycket nöjd, köpte 6st batterier och ett piratbatterigrepp för samma pris som 1,5st originalbatteri, och det har inte gått att märka någon prestandaskillnad alls på batterierna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Har inte öppnat men tror det är specialstorlek på dem = krångligt.
En snabbsökning på ebay ger att man kan hitta dem för 7 dollar inklusive frakt dvs under 50 kronor. Jobbet att göra ett nytt känns inte riktigt som om det är värt det. En annan intressant sak är att när det gäller batterier så är det rätt vanligt att piratbatterierna tillverkas på samma fabrik som orginalbatterierna (men man kör några timmar efter att fabriken "stängt" och märker dem på annat sätt).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har köpt flera pirat och inte en enda har funkat lika bra som orginal. Orginal snackar vi 1000 bilder. pirat max 500. i regel kanske 200 om man kör minsta lilla med blixt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

min D70 låg mellan 700 och 800 bilder per batteri oavsett om det var original eller pirat.
Skriv svar