Eluttag till gammal apparat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Eluttag till gammal apparat

Inlägg av Gizmo »

Hua. Då tar jag genast tillbaka rekommendationen på kontakt.
Det bästa kanske vore att byta kontakt till något modernare?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

16A Trefas i köket får du från spisuttaget, kan vara bra att veta i exprimentsyfte. Innan jag själv hade trefas uttag utomhus så hade jag en adapter från spiskontaktstandard till vanlig trefas 16A, mycket praktiskt!

Häftigt våffeljärn för övrigt! Om du hittar rätt sort kontakt så får du lägga upp en liten filmsnutt när du gräddar våfflor eller bjuda in forumsmedlemmar för en demonstation. Våfflor är gott! :D
John-ph

Inlägg av John-ph »

He he, jag ska absolut lägga ut en film när jag står och gräddar våfflor i kockmössa och allt!! 8)

Ang. våffeljärnet. Efter goda råd och tips här i forumet så är min nya plan att jag ska lägga ut en ny fråga här på forumet. Jag tänker mig att jag ska kolla om någon som bor här i stockholmsregionen och som är kunnig på sånt här som kan hjälpa mig att gå igenom våffeljärnet med ny el och skapa en fast anslutning till doningen utan kontakt..

Tack alla ni som engagerat er i denna fråga!

/John
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

stoffe skrev:16A Trefas i köket får du från spisuttaget, kan vara bra att veta i exprimentsyfte.
Nja, inte överallt, enfas är rätt vanliogt för spisar, speciellt i lägenheter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värt att veta ifall man gör en adapter från "spis-trefas" = perilex till t.ex. CEE-trefas är att det är inte helt ovanligt att nollan felaktigt fattas i vissa spisuttag.

Nån har t.ex. bytt ut en gammal fast ansluten 400V trefasspis mot en ny 400V trefasspis med stickpropp och monterat ett uttag utan att dra fram nolla.

Dumt nog så finns det inte uttag att köpa med "igenpluggat" nollhål, vore annars perfekt för ett sånt fall eftersom de pågjutna kontakterna på en 400V trefasspis som inte behöver nolla oftast inte har något nollstift.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte inflika att just Holländska våfflor brukar vara ett annat recept som skall gräddas längre på jämförelsevis låg temperatur, försöker man göra vanliga nordiska våfflor (som ju skall gräddas kortare tid på relativt hög värme för att bli som bäst) på ett järn avsett för holländska våfflor blir det sheisse ibland på vissa järn. :D
Skriv svar