tror på en kombination av klen startmotor, klent batteri och ngt tändningsproblem...
jag har provat en startkabel mellan + på mc batteriet och startmotorn = samma problem....
har kollat att tändstiftet ger gnista lossplockat....
men kanske inte i cylindern under kompressionen?!? ska prova sätta ett tändstift i serie med det som sitter i cylindern....
men den borde f-n starta då den inte snurrar sakta alls...
och p.g.a. detta tändproblem är den inte alls lättkickad då den behöver en d-a snurr för att starta..
kan åckså testa att mata tändningen från batteriet om det är matarspolen(är det rätt benämning)
kanske inte ger tillräckligt med kraft...
Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög startström
Re: Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög starts
Det där är en klassiker, startmotorn drar så mycket ström att spänningen dippar och du får inte tillräckligt bra gnista.svanted skrev:om jag lägger ett bilbatteri över mc batteriet så startar den direkt, fast den bara drar liiiiite snabbare.
alla kablar mellan startmotorn och batteri är nya...
Jag försökte mej på tre biltemabatterier innan jag gav upp, alla blev sådär efter några månader eller max ett år.. nu köpte jag ett varta och det har inte haft några problem alls.
Det ironiska var ju att det var hur lätt som helst att rulla igång hojen, då fanns dte ju ström till tändningen när man slapp startmotorn.
Måste ha sett oerhört fånigt ut när man stod och nötte på startmotorn utan att den gick igång, sen rullade man igång den hur lätt som helst.. ..otroligt irriterande att bjuda folk på bensinmackar på den showen varje gång

Re: Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög starts
men, tändningen på helcrossen får ju ström från en spole i svänghjulet....
så ngn spänningssänkning p.g.a. startströmmen finns inte, det är bara så att med biltemabatteriet så snurrar den preciiiiis så sakta
att den inte tänder alls, typ 2rpm, med startkablar och bilbatteri startar den på första varvet, kanske 2.5rpm.
ska beställa A123 celler iaf...
så ngn spänningssänkning p.g.a. startströmmen finns inte, det är bara så att med biltemabatteriet så snurrar den preciiiiis så sakta
att den inte tänder alls, typ 2rpm, med startkablar och bilbatteri startar den på första varvet, kanske 2.5rpm.
ska beställa A123 celler iaf...