Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög startström
Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög startström
Hjälper en äldre släkting med att fixa nytt batteri till sin MC (Honda Africa Twin - XRV750).
Batteriet är inköpt... håll i er... November 2001. Det orkar faktiskt dra igång motorn än idag, men det märks att det börjar gå tungt, och då jag eventuellt kommer att åka en långvända med den hojen i sommar så tänker jag inte chansa.
Har förstått det som att det är ett batteri som klarar av att avge högre strömmar än ett vanligt batteri?
Tänkte bara kolla om det finns något "bättre" (modernare?) alternativ, eller annars, var man kan hitta ett nytt billigt.
Verkar ju inte finnas på biltema, och de flesta andra firmor har ju rejäla ocker-priser.
Vad bör ett rimligt pris vara annars?
Batteriet är inköpt... håll i er... November 2001. Det orkar faktiskt dra igång motorn än idag, men det märks att det börjar gå tungt, och då jag eventuellt kommer att åka en långvända med den hojen i sommar så tänker jag inte chansa.
Har förstått det som att det är ett batteri som klarar av att avge högre strömmar än ett vanligt batteri?
Tänkte bara kolla om det finns något "bättre" (modernare?) alternativ, eller annars, var man kan hitta ett nytt billigt.
Verkar ju inte finnas på biltema, och de flesta andra firmor har ju rejäla ocker-priser.
Vad bör ett rimligt pris vara annars?
Re: Ersättare till YTX14-BS batteri? (batteri med hög starts
Första googleträffen gav ett pris på 500kr vilket väl får anses helt ok http://www.midas.nu/12-ah-ytx14-bs/1190-0
En annan länk visar att CCA (Cranking Current - startström) är 200A vilket kanske är en aning mer än biltemabatterierna.
En annan länk visar att CCA (Cranking Current - startström) är 200A vilket kanske är en aning mer än biltemabatterierna.
Mekonomen artikelnummer 20-45430, Global YTX14-BS ska nog funka.
Biltemas nr 80821 verkar ha rätt dimensioner i alla fall:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 4AH-80821/
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80810/
Annars har jag för mig man kan beställa Yakasa billigt från någon webb-butik i england (men då får man fraktkostnad istället).
Biltemas nr 80821 verkar ha rätt dimensioner i alla fall:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 4AH-80821/
och
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ter-80810/
Annars har jag för mig man kan beställa Yakasa billigt från någon webb-butik i england (men då får man fraktkostnad istället).
http://www.mdsbattery.co.uk/departments ... mentID=155
£47 fri frakt för ett vanligt torrladdat Yuasa.
Har batteriet börja svällt i sidorna (bucklat ut kärlplasten lite) - ja då är det inte så mycket kvar, max 1 år eller så om de i övrigt fungerar rent strömmässigt.
Just dom batterierna och även 8 Ah batterier av Yuasa har visat sig mycket långlivade om man inte dödar dom genom att låta dom stå helt urladdade.
Då de är AGM-batterier så klarar dom sig genom vintern (faktiskt uppemot 1 år ) utan uppladdning om man är smart nog att lyfta av ena polens anslutning/ta ut batteriet för att förhindra tjuvströmmar i hojen som laddar ur batteriet.
biltema har/hade för 8 Ah både slutna våta MF-batterier och gel-batterier - men de är inte i samma klass som Yuasas AGM-batterier vare sig hållbarhet eller strömförmåga - gelbatterier har alltid lite lägre strömförmåga än våta och AGM-batterier då rörligheten i syran är lägre i kiselgelet.
telecom-batterier av AGM-typ kan inte inte användas som startbatteri - för klen anslutning och färre (men tjockare) plattor i själva batteriet så de klarar inte att ge lika mycket ström.
Just dom batterierna och även 8 Ah batterier av Yuasa har visat sig mycket långlivade om man inte dödar dom genom att låta dom stå helt urladdade.
Då de är AGM-batterier så klarar dom sig genom vintern (faktiskt uppemot 1 år ) utan uppladdning om man är smart nog att lyfta av ena polens anslutning/ta ut batteriet för att förhindra tjuvströmmar i hojen som laddar ur batteriet.
biltema har/hade för 8 Ah både slutna våta MF-batterier och gel-batterier - men de är inte i samma klass som Yuasas AGM-batterier vare sig hållbarhet eller strömförmåga - gelbatterier har alltid lite lägre strömförmåga än våta och AGM-batterier då rörligheten i syran är lägre i kiselgelet.
telecom-batterier av AGM-typ kan inte inte användas som startbatteri - för klen anslutning och färre (men tjockare) plattor i själva batteriet så de klarar inte att ge lika mycket ström.
Fri frakt enbart inom UK. Och en Africa Twin ska förövrigt ha ett batteri som klara högre strömmar.CPMS skrev:http://www.mdsbattery.co.uk/departments ... mentID=155
Inget av de batterierna som rekommerderas är egentligen att rekommendera. Speciellt inte YTX14AH-BS, som till och med är för högt för att passa i batteriboxen.

Nåja, inget du kunde veta.

Hur som hellst så hade de det "vanliga" YTX14-BS till riktigt bra pris, 10£ i frakt, så förhoppningsvis dyker det upp ett inom kort.
Tackar för tipset!
Finns ju fler billiga batterier också. Till UPSen bland annat...

Mitt originalbatteri till min Honda Dominator höll i 15 år (var också något Yuasa) utan att jag någonsin underhållsladdade det. Men det var väl för att jag förvarade hojen i en kall vedbod hos mina föräldrar. Sedan jag började förvara den i garage med plusgrader har batteriet behövts bytas efter bara några år så nu är jag inne på tredje batteriet (hojen är av årsmodell 1990). Felet är väl att jag inte underhållsladdar det... I och för sig är det andra batterier också. Betteri nr 2 var ett Varta och nr 3 är ett Global. Har ännu inte kollat hur den klarat vintern.
Jaja, petitesser. 
Glad att det löste sig iallafall.
Annars får du bygga ett liknande det jag byggt till KTM:en:
6,9Ah, 360A/10sek, 26x65mm celler.

Glad att det löste sig iallafall.
Annars får du bygga ett liknande det jag byggt till KTM:en:
6,9Ah, 360A/10sek, 26x65mm celler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, funderade lite på det, men blev lite osäker på hur man skulle lösa laddning osv. Antar att en laddregulator för bly inte bara är att koppla på litium (som jag antar att ditt är?) ?.
Men det ska nog bli lite ombyggnad av elsystemet senare när man börjar få mer koll på det här med elektronik.
Är ju fortfarande rätt så färsk på detta.
Men det ska nog bli lite ombyggnad av elsystemet senare när man börjar få mer koll på det här med elektronik.
Är ju fortfarande rätt så färsk på detta.

Det är A123 lithium iron phosphate (LiFePO4), verkar funka bra hittills att ladda med motorcykelns generator. Den laddar ju med runt 14V och batteriet är på 13,2V.
Finns egentligen ingen anledning att bygga själv nu när Shorai kommit ut med sina om man inte tycker det är roligt att bygga.
Finns egentligen ingen anledning att bygga själv nu när Shorai kommit ut med sina om man inte tycker det är roligt att bygga.
har åckså problem att starta KTMen med bara startmotorn, den snurrar rätt bra men precis så fort att den inte startar utan att hjälpa till med kicken...
eller med ett bilbatteri, då smäller den igång direkt....
detta med ett batteri från biltema...
kan tänkas det finns ngt litet tändningsproblem åckså.....
ska löda ihop ett likadant....
hur fäste du kopparplattorna?
var köpte du cellerna?
eller med ett bilbatteri, då smäller den igång direkt....
detta med ett batteri från biltema...
kan tänkas det finns ngt litet tändningsproblem åckså.....
ska löda ihop ett likadant....
hur fäste du kopparplattorna?
var köpte du cellerna?
Har en liten byggtråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... highlight=
Köpte cellerna från HobbyKing
Köpte cellerna från HobbyKing
Svanted: mät spänningen både på batteripolerna och vid startmotorn när du försöker starta så ser du om det är spänningsfall i tändningslås/solenoid eller om ditt batteri är för klent.
om jag lägger ett bilbatteri över mc batteriet så startar den direkt, fast den bara drar liiiiite snabbare.
alla kablar mellan startmotorn och batteri är nya...
alla kablar mellan startmotorn och batteri är nya...
Well då vet vi ju att det hjälper med större batteri, men det kan fortfarande vara en kombination - så du både har spänningsfall i batteriet (pga löjligt hög ESR på biltemabatterier) samt spänningsfall i kablar/kontakter.