bränd diod?, kondensator? motstånd? (tvättmaskin Indesit)
-
Blackpowder
Re: bränd diod?, kondensator? motstånd?
Har mätit alla relän o alla har connection mellan
1-4. Alla har ej connection mellan 1-3.
Spolen får jag till 388 ohm på alla-
Ska man förutsätta att reläna är OK då?
1-4. Alla har ej connection mellan 1-3.
Spolen får jag till 388 ohm på alla-
Ska man förutsätta att reläna är OK då?
När du lödt bort relät kan det återställt sig själv.
Testa att skifta plats på reläna, och se om du får en annan felkod.
Vad är det för modell på maskinen?
Du kan nog få samma felkod om du har överledning till jord i elementet.
Testa att skifta plats på reläna, och se om du får en annan felkod.
Vad är det för modell på maskinen?
Du kan nog få samma felkod om du har överledning till jord i elementet.
-
Blackpowder
[quote="Blackpowder"]
Kontaktstycket till värmepatron eller vad man nu kallar de, en blå 1.5 mm och en brun 1.5 mm sitter på lödningsparen 5 och 6 räknat nedifrån . vilka ar precis till vänster om texten relä 1 på bilden P5050058.reläbaksida . Om man mäter på själva värmestavarna vad ska de visa då måntro?
Tvättmaskinen heter INDESIT wie 167E Eu tillv år 2005
Mätning på elementet visar ingen connection mellan jord och kontaktstift
Kontaktstycket till värmepatron eller vad man nu kallar de, en blå 1.5 mm och en brun 1.5 mm sitter på lödningsparen 5 och 6 räknat nedifrån . vilka ar precis till vänster om texten relä 1 på bilden P5050058.reläbaksida . Om man mäter på själva värmestavarna vad ska de visa då måntro?
Tvättmaskinen heter INDESIT wie 167E Eu tillv år 2005
Mätning på elementet visar ingen connection mellan jord och kontaktstift
-
Blackpowder
Har bytit plats på reläna och kopplat ihop och kört prog 7 = 60 grader + 1600 rpm centrifugering tid 60 min. Maskin gick 40 min sen F-08 blink i displayen
.
Däremot är maskin inte låst
utan vid avslag +påslag så går den just nu på enbart sköljprogram 30 min utan värme. få se om den stannar nu eller.
Nån som har någon ide vad som kan vara fel alt hur man felsöker vidare nu???
Däremot är maskin inte låst
Nån som har någon ide vad som kan vara fel alt hur man felsöker vidare nu???
Kan du ta en skarp bild på den stora IC-kretsen "U6" ..?
Skulle prova att mäta spänningen till reläet? Kanske man kan sätta dit en signallampa och testköra kortet utan tvättmaskin?
Skulle prova att mäta spänningen till reläet? Kanske man kan sätta dit en signallampa och testköra kortet utan tvättmaskin?
-
Blackpowder
De där lät avancerat för en lekman.
Fota ic-kretsen kan jag prova med .
Just nu provar med o köra program med endast 40 grader o 40 minuter om de e så att värmeelementet är på för länge eller tillåts bli för hett som gör att relät fastnar
De där lät avancerat för en lekman.
Fota ic-kretsen kan jag prova med .
Just nu provar med o köra program med endast 40 grader o 40 minuter om de e så att värmeelementet är på för länge eller tillåts bli för hett som gör att relät fastnar
Om du kör fast helt på det här så kan du i värsta fall kanske koppla tvättmaskinen till duschblandaren, ställa duschblandaren på önskad tvättemeraptur och ställa själva maskinen på "20 grader ylle" eller vad det nu kan heta. Då kommer maskinen förhoppningsvis hela tiden tycka att vattnet redan är varmt nog och inte försöka köra nån värme.
Man kan göra så, men det är inte rätt
Har den något tvättprogram som körs helt utan värme? I så fall kan du ju provköra det för att se att felet verkligen kommer just när den försöker värma vattnet, så att det inte är nån felkod som felaktigt också betyder något annat.
Man kan göra så, men det är inte rätt
Har den något tvättprogram som körs helt utan värme? I så fall kan du ju provköra det för att se att felet verkligen kommer just när den försöker värma vattnet, så att det inte är nån felkod som felaktigt också betyder något annat.
-
Blackpowder
Det gick att köra sköljprogram utan uppvärmning så det verkar som om den "låser" på kod f08 när de blir varm tvättning.
Ang ic kretsen . svårt att få nån skarp bra bild. Kan den vara bekymret?
Ang ic kretsen . svårt att få nån skarp bra bild. Kan den vara bekymret?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
IC kan vara ett problem, men sannolikt inte. Däremot är jag nyfiken på vad slags kontroller som används i tvättmaskiner. Ifall man skulle ersätta kontrollerkortet (eget projekt).
Men strategin är att antingen köpa nytt kort, ersätta komponenter på måfo, eller mäta hurvida varje funktionsblock fungerar som de ska.
Men strategin är att antingen köpa nytt kort, ersätta komponenter på måfo, eller mäta hurvida varje funktionsblock fungerar som de ska.
Okej.
En gissning är att kortet i grova drag fungerar såhär:
Delarna med transformatorn, DIL-kapseln (hålmonterad IC) med 8 ben, transformatorn och några kondensatorer är strömförsörjningen för elektroniken.
Insignaler till elektroniken, t.ex. info om vattennivå, temperatur o.s.v., går in till mikrokontrollern (IC'n med flest ben) på nåt sätt. Insignaler kan också vara att reläerna ger rätt spänningar ut, som en slags självtest.
Utsignaler från mikrokontrollern går nästan helt säkert till den lite mindre ytmonterade kretsen strax invid. När jag klickar upp större bild så ser jag att det är en ULN 2003. Det är nog nästan den vanligaste kretsen att använda för att driva upp till 7 reläer från en mikrokontroller. Av en händelse ser det ut att finnas plats för sju reläer fast bara fem är monterade.
Här kan det alltså i princip finnas tre fel.
1. Signal går inte fram till rätt ingång på ULN 2003.
2. Den utgång på ULN 2003 som driver värmereläet är trasig.
3. Strömmen som matar reläerna räcker inte till när tillräckligt många reläer drar samtidigt.
4. Kretskortsbanor är trasiga eller något liknande.
Jag tycker att C20 och C16 ser ut att luta underligt. Kolla om det ser ut som om framförallt C20 har "växt" på undersidan!
Om du inte ser något fel så får du felsöka mer.
Jag skulle tro att ena benet på varje reläspole går till +12V, andra benet på varje relä går till den där ULN2003-kretsen (där strömmen sen går ner till 0V när ULN2003 driver respektive relä).
Om du har extremt gott om tid eller har en videokamera så skulle du kunna koppla en multimeter i voltläge (gärna en analog med visare) eller en lysdiod i serie med lämpligt motstånd till den där 12V-matningen, och se om den tappar orken när värmen ska gå igång.
Det du annars kan prova är en typisk "man kan göra så, men det är inte rätt"-grej. Mät vilka ben på ULN2003 som går till reläernas spolar. Löd på små trådar från dessa ben och från ben 8 och dra ut dem till ett gäng lösa strömbrytare så att du kan tvinga varje relä att slås av/på. OBS att även om det bara är +12V spänning över reläspolen så kan hela kretsen "sväva" på elnätets 230V-spänningsnivå, d.v.s. strömbrytarna måste vara 230V-dugliga och det är egentligen ingen bra idé att laborera med det i t.ex. ett badrum med klinkergolv eller liknande.
Det vore bra om du kunde kolla upp var inkommande 230V går in på kortet, för då borde det gå att provköra kortet (hjälpligt) i ett torrt och därmed elsäkrare rum.
Det är antagligen inte bra för maskinen att provköra dessa reläfunktioner mer än ett kort ögonblick om de provkörs under fel förhållanden, t.ex. ska man nog inte prova värmereläet utan att det finns vatten i maskinen. Å andra sidan kan det nog bli niagarafallet i badrummet ifall du råkar köra reläet för att öppna luckan när maskinen är vattenfylld...
OBS! Om du provkör nåt med strömmen på så se för sjutton till att åtminstone ha jordfelsbrytare, och ha koll på vad du gör. Låt bli om du inte känner dig helt säker. Vatten, människor och 230V är ingen bra kombination!
En gissning är att kortet i grova drag fungerar såhär:
Delarna med transformatorn, DIL-kapseln (hålmonterad IC) med 8 ben, transformatorn och några kondensatorer är strömförsörjningen för elektroniken.
Insignaler till elektroniken, t.ex. info om vattennivå, temperatur o.s.v., går in till mikrokontrollern (IC'n med flest ben) på nåt sätt. Insignaler kan också vara att reläerna ger rätt spänningar ut, som en slags självtest.
Utsignaler från mikrokontrollern går nästan helt säkert till den lite mindre ytmonterade kretsen strax invid. När jag klickar upp större bild så ser jag att det är en ULN 2003. Det är nog nästan den vanligaste kretsen att använda för att driva upp till 7 reläer från en mikrokontroller. Av en händelse ser det ut att finnas plats för sju reläer fast bara fem är monterade.
Här kan det alltså i princip finnas tre fel.
1. Signal går inte fram till rätt ingång på ULN 2003.
2. Den utgång på ULN 2003 som driver värmereläet är trasig.
3. Strömmen som matar reläerna räcker inte till när tillräckligt många reläer drar samtidigt.
4. Kretskortsbanor är trasiga eller något liknande.
Jag tycker att C20 och C16 ser ut att luta underligt. Kolla om det ser ut som om framförallt C20 har "växt" på undersidan!
Om du inte ser något fel så får du felsöka mer.
Jag skulle tro att ena benet på varje reläspole går till +12V, andra benet på varje relä går till den där ULN2003-kretsen (där strömmen sen går ner till 0V när ULN2003 driver respektive relä).
Om du har extremt gott om tid eller har en videokamera så skulle du kunna koppla en multimeter i voltläge (gärna en analog med visare) eller en lysdiod i serie med lämpligt motstånd till den där 12V-matningen, och se om den tappar orken när värmen ska gå igång.
Det du annars kan prova är en typisk "man kan göra så, men det är inte rätt"-grej. Mät vilka ben på ULN2003 som går till reläernas spolar. Löd på små trådar från dessa ben och från ben 8 och dra ut dem till ett gäng lösa strömbrytare så att du kan tvinga varje relä att slås av/på. OBS att även om det bara är +12V spänning över reläspolen så kan hela kretsen "sväva" på elnätets 230V-spänningsnivå, d.v.s. strömbrytarna måste vara 230V-dugliga och det är egentligen ingen bra idé att laborera med det i t.ex. ett badrum med klinkergolv eller liknande.
Det vore bra om du kunde kolla upp var inkommande 230V går in på kortet, för då borde det gå att provköra kortet (hjälpligt) i ett torrt och därmed elsäkrare rum.
Det är antagligen inte bra för maskinen att provköra dessa reläfunktioner mer än ett kort ögonblick om de provkörs under fel förhållanden, t.ex. ska man nog inte prova värmereläet utan att det finns vatten i maskinen. Å andra sidan kan det nog bli niagarafallet i badrummet ifall du råkar köra reläet för att öppna luckan när maskinen är vattenfylld...
OBS! Om du provkör nåt med strömmen på så se för sjutton till att åtminstone ha jordfelsbrytare, och ha koll på vad du gör. Låt bli om du inte känner dig helt säker. Vatten, människor och 230V är ingen bra kombination!
-
Blackpowder
Re: bränd diod?, kondensator? motstånd? (tvättmaskin Indesit
Nu har jag lyckats kört 2 ggr program med 40 grader som temp. Kan de vara nått med att själva värmeelementet "drar" för mycke om man kör 60 grader?
Eller ska man prova och kör 90 grader, vad händer då
De kanske "bränner rent" om det kan ha blitt nån beläggning som spökar, eller är jag helt ute cyklar?
Kan drygt 6 år gamla relän spöka så man skall chansa o byta ut alla vita relän, eller är de lönlöst
tacksam för råd
Eller ska man prova och kör 90 grader, vad händer då
De kanske "bränner rent" om det kan ha blitt nån beläggning som spökar, eller är jag helt ute cyklar?
Kan drygt 6 år gamla relän spöka så man skall chansa o byta ut alla vita relän, eller är de lönlöst
tacksam för råd
Sätt en säkring i serie med värmeelementet?
Det kan ju vara överledning pga fukt.
Det kan ju vara överledning pga fukt.
-
Blackpowder
Ja visst , det låter som en bra ide ska man sätta en hängsäkring , står de på elementen hur många watt de är på ?
250V och 10 amp eller vad är lämplig
250V och 10 amp eller vad är lämplig
Mät? 
500 - 1000 - 1500 W är väl vanligt?
500 - 1000 - 1500 W är väl vanligt?