håller på med att leka strömtrafo med ferrikärnor just nu,
och det är det man får när man trär på en ferrikärna på tändkablen och sedan plockar ut en svag ström därifrån, ungefär som klampen till en vanlig tändinställnings stroboskop
att plocka den kapacitiva delen kan vara lurigt, finns för mycket som kan påverka det
Växelindikator på motorcykel är svårt då lådan är sekvetsiell, enklaste (men inte enkelt) är att mäta varvtal och hastighet samt räkna ut vilken växel som är i... Lite baklängeslösning, men fungerar...
Det har du rätt i... inte riktigt perfekt men det går ju... den kommer ju tappa växel om man trycker in kopplingen t.ex.... kanske får läsa av den också då..
Bilars styrsystem brukar räkna ut växeln genom bilens hastighet och motorns varvtal. På sekvensiella lådor sitter det däremot en potentiometergivare som man hämtar infon från.
Bara så knepigt att komma åt att montera en givare som inte är i vägen och som håller bara... Lätt i teorin, men visst har man tur och eller är händig så går det knö dit någon givare......
Nu är jag lite inne på att koppla in mig direkt på signalen till den ordinarie varvräknaren, mest för att slippa extra kablage till tändspolarna men också för att det verkar lättare. Har inget oscilloskop lättillgängligt för tillfället så är det nån som vet hur varvräknarsignalen brukar se ut på en fyrtaktshoj från sent 80-tal? Är det i regel:
A. fyrkantspulser med varierande pulsbredd, men med konstant periodtid?
B. pulser som alltid är lika korta men kommer tätare för högre varvtal?
På min R6 var det en vanlig fyrkantspuls som hade 50/50 förhållande mellan hög och låg, fast givetvis en varierande frekvens.
Är nog olika på olika hojar, så som tidigare tips, mät.