Bygga varvräknare till 2takt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17609
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller på med att leka strömtrafo med ferrikärnor just nu,
och det är det man får när man trär på en ferrikärna på tändkablen och sedan plockar ut en svag ström därifrån, ungefär som klampen till en vanlig tändinställnings stroboskop

att plocka den kapacitiva delen kan vara lurigt, finns för mycket som kan påverka det
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp, var ifrån en strobe lampa jag snodde idén.... Men jag förenklade den till att använda en sluten ring istället för en öppningsbar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

intressant... funderar själv på att göra nåt till motorcykeln för att logga lite grejjer...

finns det någon metod att kolla växel?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Växelindikator på motorcykel är svårt då lådan är sekvetsiell, enklaste (men inte enkelt) är att mäta varvtal och hastighet samt räkna ut vilken växel som är i... Lite baklängeslösning, men fungerar...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det har du rätt i... inte riktigt perfekt men det går ju... den kommer ju tappa växel om man trycker in kopplingen t.ex.... kanske får läsa av den också då..
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2493
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Bilars styrsystem brukar räkna ut växeln genom bilens hastighet och motorns varvtal. På sekvensiella lådor sitter det däremot en potentiometergivare som man hämtar infon från.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bara så knepigt att komma åt att montera en givare som inte är i vägen och som håller bara... Lätt i teorin, men visst har man tur och eller är händig så går det knö dit någon givare......
Användarvisningsbild
PacMan
Inlägg: 94
Blev medlem: 3 oktober 2005, 16:12:24
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Nu är jag lite inne på att koppla in mig direkt på signalen till den ordinarie varvräknaren, mest för att slippa extra kablage till tändspolarna men också för att det verkar lättare. Har inget oscilloskop lättillgängligt för tillfället så är det nån som vet hur varvräknarsignalen brukar se ut på en fyrtaktshoj från sent 80-tal? Är det i regel:

A. fyrkantspulser med varierande pulsbredd, men med konstant periodtid?

B. pulser som alltid är lika korta men kommer tätare för högre varvtal?

C. inget av ovanstående? :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Innan du bygger - mät ! Låna ett scop eller vad som helst, lika bra att mäta för att inte riskera att ha gjort något som sen inte kommer att fungera.

Bara ett gott råd. Noggranhet i tanke/planeringsfasen gör att projekten kommer att fungera...
Premix
Inlägg: 142
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Inlägg av Premix »

På min R6 var det en vanlig fyrkantspuls som hade 50/50 förhållande mellan hög och låg, fast givetvis en varierande frekvens.
Är nog olika på olika hojar, så som tidigare tips, mät.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Inlägg av exile »

Skriv svar