Strategi för CAM-beredning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: Strategi för cam-beredning

Inlägg av thewho »

Vad är det som säger att det är smartare att fräsa andra sidan först? (nyfiken)
Optimera på vilket sätt?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

tecno skrev:och nästa då, vända på biten och köra andra sidan. Fräsa en jigg först antar jag då inga holding tags sattes i första fräsningen?
Har man trådgnist behöver man inga tabs :) Småbitar som är svåra att fixera från andra hållet brukar jag fräsa flera av i en platta och sedan avslutar jag med att skära ytterkonturerna under natten i trådgnist. Jag tycker en 3-4 tabs ser ut att vara den enklaste lösningen för den här detaljen.

Lägga radier i alla skarpa hörn där det går är ett sätt att optimera den för fräsning, ska man tillverka den 100% som den ser ut nu behöver man en 5-axlig fräs.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Strategi för CAM-beredning

Inlägg av CNC Viking »

Tips, optimering:

Skippa lättningshålen. De är troligen bara där för att fabriken skall spara pengar på material.
Gör den 3-kantiga stagningsfenan jämtjock med detaljen, om den inte måste vara smal för att passa någonstans.
Använd så stora radier som möjligt (vad du har fräs till i alla fall) om det inte har nån betydelse när detaljen monteras i sitt sammanhang.

Och framför allt, gör detaljen starkare där den brast om det låter sig göras. 8)

Mina 2 cent... :)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

En annan idé är att fimpa fräsning och titta på en 3D printning.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

thewho skrev:Vad är det som säger att det är smartare att fräsa andra sidan först? (nyfiken)
Optimera på vilket sätt?
Ser ju inte exakt hur den ser ut på andra sidan, men jag tänker alltid att
det är bäst att ta den sidan som kräver minst bearbetning först.

I detta faller helt beroende på fästet till wire.

Viking ger bra tips på optimering.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Krille Krokodil skrev:
tecno skrev:och nästa då, vända på biten och köra andra sidan. Fräsa en jigg först antar jag då inga holding tags sattes i första fräsningen?
Har man trådgnist behöver man inga tabs :) Småbitar som är svåra att fixera från andra hållet brukar jag fräsa flera av i en platta och sedan avslutar jag med att skära ytterkonturerna under natten i trådgnist. Jag tycker en 3-4 tabs ser ut att vara den enklaste lösningen för den här detaljen.

Lägga radier i alla skarpa hörn där det går är ett sätt att optimera den för fräsning, ska man tillverka den 100% som den ser ut nu behöver man en 5-axlig fräs.

Varifrån kom trådgnisten in i bilden? Detta ska ju vara ett fräsjobb eller hur?

Håller med Viking om att göra den så enkel som möjligt och lägga tonvikten på där den gamla brast.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Den gamla var väl tillverkad av formsprutad plast, och den nya skulle väl bli i alu (eller fick jag bara för mig det?), så hållfastheten borde inte vara ett problem. Men jag håller med om att lättningsfickorna är helt onödiga.

Skippa sen att fräsa ytterkonturerna i första tempot, ta det efter att biten har vänts. alternativt kör du ytterkonturerna halva tjockleken eller så, och resten efter vändning. 3-4 tabs låter mycket, 2 borde räcka mer än väl till den där detaljen tycker jag (förutsatt att man inte skär ytterkonturen i första tempot).
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Skippa lättningshålen. De är troligen bara där för att fabriken skall spara pengar på material.
Nja, om det är gjutet, är nog "lättningshål" främst för att detaljen ska svalna jämnare, alltså man har lika tjockt material överallt. Men klart, att det är mindre material och sparar pengar är ju inte fel...
thewho

Inlägg av thewho »

Här händer det grejer :tumupp:

Vill påminna om att det här mest är ett övningsprojekt, skulle jag behöva sågen nu så skulle jag såklart beställa den som reservdel.
Lättningshålen är inte där på originalbiten, jag satte dit dom för att det skulle se lite bättre ut :wink:

Walle: du har helt rätt i att den ska bli av aluminium.

Det var vajerfästet som gick av och med samma mått i alu får jag förstärkning på köpet.
Skriv svar