Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande? LÖST!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande?

Inlägg av hanzibal »

Swech skrev:om du kopplar bort USBn går den ned i power save och stänger av oscillatorn?
Kopplar du in USBn vaknar den då igen?
Går ej eftersom kortet lever på USB 5V - eller menar du att jag skall göra detach inifrån OS?
Swech skrev:Om du kopplar bort kristallen under drift och kopplar in den igen hänger den sig och
startar inte om igen?
Skall testa detta...

Just nu testar jag med 47pF kristallastkapacitanser och väntar på att kortet skall dö.

EDIT: Har väntat i 1h och 10min så det går mot nytt rekord :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

reine skrev:Jag tror visst att du hjälpt mig en massa mer än vad jag har hjälpt dig... :)
Tja, säg inte det reine. Mitt kort slog just världsrekord i att funka "länge": Drygt 2h och 30 minuter med 47pF lastkapacitans. Dessutom kräver kortet nu kortare vilotid för att funka en skaplig stud igen.

Verkar alltså som att jag är något på spåren nu men det känns inte helt rätt att bara sätta i ännu större kondensatorer - det är troligare något annat fel som gör att detta hjälper, men vad?
reine

Inlägg av reine »

Härligt att det är en förbättring, även om det fortfarande inte verkar vara hela lösningen.

Angående formeln för kondingen så är det ju så att om man inte har någon kapacitans på kortet så hamnar man på 60pF, men det är väl knappast troligt att det skall göra någon större skillnad nu (men vem vet?).

Har läst runt här att normalt sett så är kristallerna inte så petiga med kapacitansen, möjligtvis hamnar man en liten bit från optimal frekvens... så större _borde_ inte göra så stor skillnad... antar jag...

Kan ju konstatera att jag kommer att våga köra på 47pF utan större tvekan nu. Skall försöka få tid över helgen att rita om mina scheman, layouta korten och beställa.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kristaller brukar inte ha egenskapen att stanna när de väl har kommit igång - snarare att de inte vill starta alls och då brukar en 2.2 MOhm-motstånd mellan in och utgång på inverteraren hjälpa upp det hela lite. Normalt brukar en sådan finnas inbyggd på en MCU-oscillator.

Man kan säga om din kristall snurrar med nuvarande komponenter och layout så är inte just detta som är problemet - utan något annat, har du provat med varmluftspistol och kylspray om det är något termiskt som påverkar funktionen. Ingen program i MCU som bestämmer sig att gå i sleepläge pga. Någon pinne häger i luften och brummar 50 Hz och några portregister/interrupt satta och till sist når ett läge och stänger ned MCU:n ???

sådana här fel är sällan självklara utan kan vara _mycket_ långsökta...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hej! Kristallen används endast för USB chipet, MCUn har inbyggd oscillator. Det sitter ett 1 MOhm-motstånd mellan XTI och XTO.

Har varken varmluftpistol eller kylspray men däremot "luft på burk" som är ganska kall, kan ju testa med den.

Jag upplever själv att det är något som "byggs upp" över tiden och kan mycket väl vara termiskt.

Jag är helt säker på att mjukvaran fungerar som den skall. Har som sagt en logiskt identisk labbkortsproto som funkar perfekt.

Se denna videosnutt, där ser man tydligt att oscillatorn lägger av i samband med att felet uppstår (mäter mellan XTO och jord):
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... WudNDv1NtI

Jag har ställt frågan till TI om chipet aktivt stänger ner oscillatorn som ett resultat av att den går ner i suspended mode, har ännu inte fått något svar - deras forum är mycket långsamt eftersom det nästan bara är TI-anställda som svarar och de har huvudsakligen andra arbetsuppgifter.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

På filmen Du gjort ser det ut som att den stannar ett kort ögonblick i början och sedan även precis innan den lägger av. Förefaller trots allt mycket som en hängande ingång, om det nu inte är avbrott/kortis som uppstår någonstans. Prova att beröra alla pinnar på chipet, en efter en, med ett motstånd på några Mohm. Först jordat och sedan anslutet till Vdd. Är där en avgörande pinne som flyter så händer det något dä. Ofta påverkas en flytande pinne också av att vifta med handen eller ett statiskt laddat föremål nära kortet.

När den stannat, snabbas väntetiden upp till att den kan fungera igen om, efter att strömmen brutits, spänningsmatningen kortsluts så att alla kondingar laddas ur och Vdd verkligen kommer ner till 0V?

Kanske har missat om så redan skett, men känns som det skulle vara läge att sätta samman ett kort till och se om det blir på samma sätt. Det kan ju vara en dålig komponent vilken som helst.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hej Marta!

Ja, det finns också en liten glitch i början av filmen.
Marta skrev:Prova att beröra alla pinnar på chipet, en efter en, med ett motstånd på några Mohm. Först jordat och sedan anslutet till Vdd. Är där en avgörande pinne som flyter så händer det något dä.
På USB chipet är det endast en pinne som är oansluten och den är av typen NC. MCUn har i sin tur två oanslutna pinnar. Men jag skall testa detta.
Marta skrev:...spänningsmatningen kortsluts så att alla kondingar laddas ur och Vdd verkligen kommer ner till 0V?
Bra idé, detta skall jag också testa, enkelt att genomföra också. Får ju känslan av att det är något som byggs upp över tid och det sammanfaller ju med karaktäristikan hos en kondensator.
Marta skrev:...det skulle vara läge att sätta samman ett kort till och se om det blir på samma sätt.
Dels har jag en perfekt fungerande labbkortsprototyp, dels ännu ett likadant kort som uppför sig ungefär likadant som det på videon.

Skall också nämnas att jag lött det mesta med lödkolven inställd på 310 grader så det kan hända att jag överhettat chip eller komponenter vid lödningen men jag tror faktiskt att jag varit tillräckligt snabb för att inte göra någon skada. Helt säker kan jag förstås inte vara men jag har alltså två likadana kort som uppför sig ungefär likadant och att jag skulle råka paja båda på samma sätt känns långsökt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

hanzibal skrev:
Marta skrev:Prova att beröra alla pinnar på chipet, en efter en, med ett motstånd på några Mohm. Först jordat och sedan anslutet till Vdd. Är där en avgörande pinne som flyter så händer det något dä.
På USB chipet är det endast en pinne som är oansluten och den är av typen NC. MCUn har i sin tur två oanslutna pinnar. Men jag skall testa detta.
Kom på att jag ju även har de fyra IS2-linorna ut från USB-chipet oanslutna så jag drog ner dem till jord över varsitt 1M-motstånd så får vi se hur det funkar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

1M-motstånden på I2S gjorde susen, nu har kortet spelat hela natten :D

Vad var det egentligen som hände utan pull-down?
labmaster

Re: Mitt första kort: Skev oscillatorkrets avgörande? LÖST!

Inlägg av labmaster »

Det är inte ofta man kan ha I/O-pinnar som flyter således är det inte konstigt om det går snett när man glömmer detta.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag tänkte att eftersom det är utgående pinnar så kunde de kvitta, så icke tydligen. Man lär så länge man lever. Tänker inte lämna något öppet nästa gång.

Tack all hjälp, tips och goda råd!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man fick alltid inbankat att alla in och utgångar på logikkretsar måste alltid vara definierade med kända nivåer och/eller lastade till kända lägen - det gäller speciellt MCU- pinnar som kan definieras som både in och utgångar beroende på behov - och man lär sig den hårda vägen att ingångarna ofta är aktiva och gör saker även om man satt dessa pinnar som utgångar eller är kvar i högimpediv läge och tror att ingångsdelen per automatik skulle vara bortkopplade...

men var inte ledsen - _alla_ som har lite konstruktioner bakom sig har gjort misstaget med öppna friflytande ingångar...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Till saken hör väl att dom är både ingång och utgång om du konfigurerat dom I2S.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jo I2S kan ju vara dubbelriktat men i det här fallet agerar USB-chipet I2S master så då är väl samtliga SCLK, DATA, LRCLK och MCLK utgångar?

Har f.ö. försökt läsa på mer om I2S men hittar inte mycket på nätet om hur det egentligen fungerar, förstår t.ex. inte riktigt varför MCLK behövs när man ju redan har både bit- och word-klockan (SCLK och LRCLK). Själv har jag bara pysslat med rena slave- och masterkort och aldrig något som agerar i båda riktningarna.
reine

Inlägg av reine »

Härligt att höra att det är löst!

Appropå MCLK så är det den som driver DAC'arna man hakar på I2S. Den brukar i normala fall ligga på 128-768 x fs, dvs LRCLK(word-klockan).

Håller på att slutföra mina kort nu, så jag kan lägga beställning på dem... så får vi se hur det går för mig :)
Skriv svar