Hej Marta!
Ja, det finns också en liten glitch i början av filmen.
Marta skrev:Prova att beröra alla pinnar på chipet, en efter en, med ett motstånd på några Mohm. Först jordat och sedan anslutet till Vdd. Är där en avgörande pinne som flyter så händer det något dä.
På USB chipet är det endast en pinne som är oansluten och den är av typen NC. MCUn har i sin tur två oanslutna pinnar. Men jag skall testa detta.
Marta skrev:...spänningsmatningen kortsluts så att alla kondingar laddas ur och Vdd verkligen kommer ner till 0V?
Bra idé, detta skall jag också testa, enkelt att genomföra också. Får ju känslan av att det är något som byggs upp över tid och det sammanfaller ju med karaktäristikan hos en kondensator.
Marta skrev:...det skulle vara läge att sätta samman ett kort till och se om det blir på samma sätt.
Dels har jag en perfekt fungerande labbkortsprototyp, dels ännu ett likadant kort som uppför sig ungefär likadant som det på videon.
Skall också nämnas att jag lött det mesta med lödkolven inställd på 310 grader så det kan hända att jag överhettat chip eller komponenter vid lödningen men jag tror faktiskt att jag varit tillräckligt snabb för att inte göra någon skada. Helt säker kan jag förstås inte vara men jag har alltså två likadana kort som uppför sig ungefär likadant och att jag skulle råka paja båda på samma sätt känns långsökt.